Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají

Dacia se proti těmto prvkům výbavy dlouho aktivně vymezovala, její šéf dokonce opakovaně řekl, že klienti je akorát vypínají. Od letošního července ale nemá na výběr - pokud chce svá auta legálně prodávat, svá auta často nesmyslnými asistenty osadit prostě musí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají

21.2.2024 | Petr Prokopec

Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají

/

Foto: Dacia

Dacia se proti těmto prvkům výbavy dlouho aktivně vymezovala, její šéf dokonce opakovaně řekl, že klienti je akorát vypínají. Od letošního července ale nemá na výběr - pokud chce svá auta legálně prodávat, svá auta často nesmyslnými asistenty osadit prostě musí.

V roce 2019 přijala Evropská unie nové balík regulací zvaný GSR II, který má podle jejího názoru vést k bezpečnějším silnicím. Že by Brusel změnil přístup k vydávání řidičáků, je maximálně tak naším snem. Místo toho se europolitici rozhodli, že spásou všeho bude daleko větší množství elektronických asistentů všeho druhu. Od roku 2022 je tak povinné pro zcela nové typy aut, aby měla „černou krabičku“ zaznamenávající chvíle před a po nehodě.

Tím nicméně povinnosti výrobců nekončí, výčet je opravdu rozsáhlý. Zapotřebí je totiž nově bezpečnostní čelní sklo kvůli případné srážce s cyklisty či chodci. Dále lze zmínit detekci únavy řidiče, monitoring jízdních pruhů, přípravu na alko-zámek, inteligentní rychlostní asistent, vylepšené bezpečnostní pásy či zpětnou kameru. A opomenout nelze ani přípravu pro hardware autonomního řízení.

Pro výrobce je přitom stěžejní červenec letošního roku, kdy výše zmíněným musí disponovat i ta auta, která byla poprvé uvedena na trh před rokem 2022. Jinými slovy tedy každý nový vůz bude od léta napěchován elektronickými berličkami od podlahy až po střechu. Výjimky se jakkoli větším značkám už neudělují, a tak plnit pravidla musí také Dacia. A právě rumunská automobilka aktuálně oznámila, že před požadavky EU kapituluje i ona, třebaže se proti nim v minulosti opakovaně otevřeně vymezovala. „Víme, že lidé udržování jízdního pruhu akorát deaktivují, tak proč bychom ho měli prodávat všem?” ptal se svého času šéf značky Denis Le Vot. Teď už jej nabídnout ve standardu prostě musela.

Protože jde o novinky spíše neviditelné, značka zároveň využila příležitosti a lehce osvěžila nabídku modelů Sandero, Sandero Stepway, Logan a Jogger. Ve všech případech je tak možné počítat s novým designem litých kol, stejně jako s lehce promíchanou paletou barev. Do té se nastěhoval i odstín Safari Beige, který si můžete prohlédnout na fotkách a jenž je vyhrazen Sanderu Stepway.

Tento model i Jogger rovněž mohou počítat s novými nálepkami, které se objevují na předních dveřích a na nichž je prezentováno nejen logo značky, ale také GPS koordináty slavné silnice Transfagarasan. Jogger pak ve hybridní verzi může počítat se 7palcovým digitálním přístrojovým štítem, který byl představen při debutu Dacie Duster třetí generace. Tím ale novoty pro tuto chvíli končí.

Automobilka již uvedla, že vozy plnící nové bezpečnostní regule budou k objednání od jara. Ceny pak zmíněny nebyly, jistě ale dojde k jejich růstu. O takové věci se regule EU v posledních letech starají soustavně bez ohledu na to, zda o ony novinky někdo stojí.


Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají - 1 - Dacia 2024 novinky 01Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají - 2 - Dacia 2024 novinky 02Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají - 3 - Dacia 2024 novinky 03Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají - 4 - Dacia 2024 novinky 04Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají - 5 - Dacia 2024 novinky 05Dacia kapitulovala před EU, do aut začíná montovat často nesmyslné asistenty, které podle ní lidé stejně jen vypínají - 6 - Dacia 2024 novinky 06
Venkovních změn je v případě modelů Sandero Stepway, Sandero, Logan a Jogger minimum, více se u této čtveřice rumunská automobilka zaměřila na povinné elektronické asistenty, které její vozy dále zdraží. Před požadavky EU už musela kapitulovat. Foto: Dacia

Zdroj: Dacia

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše