Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia Duster dostane zcela nové motory, ceny mohou vyšponovat nepříjemně vysoko
20.9.2021 | Petr Prokopec
Dacia se dostala do zapeklité situace, ze které zjevně nedokáže najít jednoznačné východisko. Na jednu stranu odmítá osadit svá auta elektrifikovanými pohony, na tu druhou si ale zjevně není jistá, zda bez nich může dále přežít.
Dočkáme se zcela elektrické automobilové budoucnosti? To je otázka, na kterou aktuálně nikdo nedokáže jednoznačně odpovědět. A výjimkou nejsou ani automobilky, které do elektrického pohonu nainvestovaly už stovky miliard korun. Většina plánů je spojena s koncem této dekády nebo polovinou příští dekády, což se může zdát jako poměrně dlouhý časový úsek. Však v kontextu turbulentních změn, jichž jsme svědkem, jde o věčnost - ještě na počátku září roku 2015 by se nikdo neodvážil vsadit na kolaps dieselů, přesto však hlavně v Evropě kdysi oblíbené motory míří s popularitou ke dnu.
Jenže přejít z dieselu na benzin, plyn nebo cokoli podobného je legrace vedle výzev, které jsou spojené s elektromobilitou. A tak i „nejzelenější” Britové přestávají věřit, že se to povede. Do elektrických aut se tak, jak se z prohlášení některých zástupců značky může zdát, nežene ani Renault, a to hlavně kvůli Dacii, která už zjevně poznává, že prodat nejlevnější auto na benzin a prodat nejlevnější auto na elektřinu (obojí dnes v podstatě nabízí) není jedno a totéž. Rumuni tak dokonce říkají, že na elektřinu přejdou jen když budou opravdu muset. A zjevně už se připravují na to, že budou.
Elektrickým směrem totiž hodlá zamířit i Dacia s modelem Duster. Nestane se tak ovšem hned, nýbrž až v horizontu několika let. Rumunská automobilka totiž chystá novou generaci Dusteru, která již bude postavena na moderní modulární platformě CMF-B. Ta má velmi blízko k architektuře CMF-BEV, kterou aliance Renault-Nissan používá pro elektrická auta. Dokonce natolik, že shodné mohou být rozvor i převisy. Díky tomu tak verze s alternativním a spalovacím ústrojím mohou být vyráběny na téže montážní lince.
Je tu nicméně jeden stěžejní problém, architektura CMF-BEV zatím počítá pouze s jednou elektrickou jednotkou a tudíž s pohonem předních kol. Pro Duster je nicméně pohon 4x4 zásadní, jak potvrdil produktový šéf rumunského SUV Julien Ferry. „Rolí tohoto modelu v rámci naší společnosti je velmi dobrý poměr ceny a užitné hodnoty. Má oslovit ty zákazníky, kteří chtějí jednoduchý vůz, se kterým chtějí do terénu.“ A právě proto musí být nová generace „tímtéž“, čím je i ta stávající.
Dacia tedy evidentně hodlá spojit poměrně širokou nabídku s relativní úsporou nákladů. Nový Duster by tedy měl dorazit jako elektromobil, plug-in hybrid i vůz se spalovacím ústrojím. A ve stejném duchu bude vyvedeno i větší SUV, které má dorazit v roce 2025. I to bude totiž v případě benzinových agregátů (diesely v té době nejspíše již budou minulostí) postaveno na platformě CMF-B, zatímco alternativní pohon vsadí na architekturu CMF-BEV.
Ferry přitom slibuje, že novinky i přes elektrifikaci zůstanou cenami blízko u země. Tomu se však jen těžko věří, zvláště když za příklad dává model Spring. Ten vznikl přepracováním primitivního čínského Renaultu City K-ZE, přičemž zrovna dynamikou či dojezdem okouzlit rozhodně nedokáže. Přesto si za něj Dacia účtuje 449 900 Kč, což je suma, za kterou byste mohli mít pomalu dvě Sandera. Přitom Spring nedokáže úplně zaskočit za jediné, natož za obě.
Co tedy říci závěrem? V podstatě tolik, že Dacia bude v příštích letech rozkročena mezi dvěma světy - tím spalovacím a elektrickým. U druhého zmíněného se přitom se zlevňováním počítat nedá, místo toho dojde na pozvolné zdražování toho druhého. Cena jednotlivých pohonů se tak začne vyrovnávat, to však dobrou zprávou vlastně není. Začíná být totiž jisté, že za pár let už bude i nová Dacia pro spoustu lidí zcela nedostupná, pokud by vůbec byla schopna v takovém prostředí přežít. I proto se do elektrifikace nehrne, současně ale ví, že možná nebude mít na výběr.
Stávající Duster je postaven na platformě B0, novinka však dostane CMF-B. Ta je příbuzná s architekturou CMF-BEV, proto přijdou také plug-in hybridní a elektrická verze. Foto: Dacia
Se stejnou ofenzivou bude spojeno i větší SUV, které předznamenal koncept Bigster. Foto: Dacia
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před hodinou - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 3 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 4 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 6 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva