Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Cruise RP1: autopilot jako dodatečná úprava za 200 tisíc Kč
26.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Dodatečně instalovaný autopilot funguje jako adaptivní tempomat s přidanou funkcí zatáčení podle čar na silnici. Umí to ale jen někde.
Systémy autonomního řízení dnes vyvíjí spousta automobilek, ale nejen jich - třeba i Google pilně testuje autopiloty a dokonce už světu ukázal i prototyp auta bez volantu či pedálů. Mercedes také dělá velké pokroky. Všechny tyto projekty ale mají společných několik věcí, mezi nimi i to, že ještě dlouho nebudou na trhu.
Kalifornská společnost Cruise, založená teprve loni Kylem Vogtem, také vyvinula systém autonomního řízení; nazvala jej RP1. Nemá nic společného s žádnou automobilkou, Vogt a další odborníci na robotiku a počítače z Massachusettského technologického institutu prostě sami vyvinuli počítačový systém, který zvládne řídit auto i bez asistence řidiče.
Systém se skládá z ovládacích motorků u volantu a pedálů, kamery a senzorů na střeše a počítače umístěného v kufru. Na palubní desku přibude ovládací panel, který obsahuje jediný knoflík k zapnutí autopilota a ovládání rychlosti. Jaká je maximální rychlost, nevíme, ale vzhledem k tomu, že tento autopilot vznikl ve Spojených státech, něco kolem 65 mil v hodině (105 km/h) by bylo logické. Systém pochopitelně spolupracuje s GPS a sešlápnutí brzdy nebo plynu jej deaktivuje.
Není to ale autopilot, jak se ho snaží prezentovat Google, tedy něco, co vás samo doveze z bodu A do bodu B. Základem je adaptivní tempomat, který zvládá i zastavit a rozjet se a navíc umí v podstatě jen zatáčet podle čar na silnici; systém je tedy velmi podobný tomu, který Mercedes již prodává. Nezvládá ale všechny silnice, nýbrž jen některé kalifornské, pečlivě zmapované - tedy stejně, jako zcela autonomní S 500 Intelligent Drive nebo koneckonců i vozy Googlu.
Také městský provoz zůstává na člověku za volantem a senzory nejspíš budou také mít problém s počasím, a to i s deštěm, k čemuž musí přispět umístění senzorů - pro srovnání, Mercedes montuje stereo kamery pod čelní sklo, které je skloněné a voda se tam za jízdy nedrží. Idea firmy Cruise je tedy podobná, jako ta stuttgartská - pokud nechcete řídit a jste na správné silnici, autopilot řídí za vás, ale neodebírá vám možnost sami vůz ovládat, o což se snaží Google.
Stejně jako všichni ostatní, i Cruise argumentuje bezpečností - 90 % z třiceti tisíc mrtvých na amerických silnicích ročně je podle Kyla Vogta způsobeno lidskou chybou. Ostatně, toto číslo jsme se dozvěděli již dříve od Googlu, třebaže zbytek slov Chrise Urmsona, ředitele projektu autonomního vozu u Googlu, byl velmi alarmující.
Cruise umí svého autopilota namontovat na Audi A4 a S4 modelového roku 2012 a novějšího, další vozy však budou přibývat. Cena je 10 tisíc dolarů (cca 197 tisíc korun) a kniha objednávek je již otevřena. Dodávky začnou v lednu příštího roku a firma namontuje systém do auta dodaného zákazníkem ve své dílně v San Francisku. Jak bude úspěšná, se zatím musíme nechat překvapit.
Kalifornská firma Cruise nabízí systém autonomního ovládání k dodatečné instalaci, zatím jen pro poslední generaci Audi A4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva