Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě
3.5.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Kapesní supersport Praga R1 má za sebou úspěšně zvládnuté nárazové zkoušky. Pomůže mu to při přesunu z okruhů na silnice?
Poblíž závodního okruhu SlovakiaRing se letos v prostorech společnosti Praga Cars rozjela kusová výroba nového závodního speciálu R1 s motorem Renaultsportu. Přestože pro malosériovou produkci platí poněkud jiná homologační pravidla a na skutečně malé manufaktury dokonce zapomíná i EU se svými emisními pokutami za nadlimitní produkci CO2, pořád to neznamená možnost vyrábět auta bez jakýchkoli elementárních pravidel.
Třeba v případě Pragy R1 postavené podle předpisů třídy CN bylo nutné absolvovat nárazové zkoušky požadované mezinárodní automobilovou federací FIA, což vůz podle nedávno zveřejněné tiskové zprávy skutečně zvládl, a firma dokonce tvrdí, že s „velkou rezervou“.
Testování odolnosti v britském středisku Cranfield Impact Center se neúčastnil celý vůz, ale pouze jeho karbonový monokok zesílený kompozitovým žebrováním a hliníkovými voštinami, který se pro dosažení co nejrealističtějších výsledků dovažuje na hmotnost vozu a následně posílá proti nedeformovatelné bariéře rychlostí 43 km/h. Ke cti konstruktérů Pragy slouží fakt, že jejich kokpit to dokázal dvakrát při pouhé výměně zničené špičky a ta samá struktura pak zvládla i testy statického zatížení zahrnující tlak na předem definovaných místech o hodnotě 2, 3 a 5,7 tuny.
Za normálních okolností by nás crash test a další s tím spojené prověrky závodního vozu asi nezajímaly, ke jménu Praga však máme přeci jen o něco blíže než ke kterýmkoli jiným značkám a navíc firma naznačila, že silniční varianta modelu R1 není vyloučena. Teoretická homologace tohoto typu by bez nárazových testů možná nebyla, takže teď, když ji vůz zvládl, je zase o něco pravděpodobnější, že se do běžné provozu skutečně dostane. Záležet asi bude hlavně na potenciálních zájemcích, takže hlásí se někdo?
Hlavní zkouška proběhla při rychlosti 43 km/h nárazem na nedeformovatelnou bariéru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie