Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Crash test Praga R1: silniční verze česko-slovenského sporťáku o kus blíže realitě
3.5.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ videa) Kapesní supersport Praga R1 má za sebou úspěšně zvládnuté nárazové zkoušky. Pomůže mu to při přesunu z okruhů na silnice?
Poblíž závodního okruhu SlovakiaRing se letos v prostorech společnosti Praga Cars rozjela kusová výroba nového závodního speciálu R1 s motorem Renaultsportu. Přestože pro malosériovou produkci platí poněkud jiná homologační pravidla a na skutečně malé manufaktury dokonce zapomíná i EU se svými emisními pokutami za nadlimitní produkci CO2, pořád to neznamená možnost vyrábět auta bez jakýchkoli elementárních pravidel.
Třeba v případě Pragy R1 postavené podle předpisů třídy CN bylo nutné absolvovat nárazové zkoušky požadované mezinárodní automobilovou federací FIA, což vůz podle nedávno zveřejněné tiskové zprávy skutečně zvládl, a firma dokonce tvrdí, že s „velkou rezervou“.
Testování odolnosti v britském středisku Cranfield Impact Center se neúčastnil celý vůz, ale pouze jeho karbonový monokok zesílený kompozitovým žebrováním a hliníkovými voštinami, který se pro dosažení co nejrealističtějších výsledků dovažuje na hmotnost vozu a následně posílá proti nedeformovatelné bariéře rychlostí 43 km/h. Ke cti konstruktérů Pragy slouží fakt, že jejich kokpit to dokázal dvakrát při pouhé výměně zničené špičky a ta samá struktura pak zvládla i testy statického zatížení zahrnující tlak na předem definovaných místech o hodnotě 2, 3 a 5,7 tuny.
Za normálních okolností by nás crash test a další s tím spojené prověrky závodního vozu asi nezajímaly, ke jménu Praga však máme přeci jen o něco blíže než ke kterýmkoli jiným značkám a navíc firma naznačila, že silniční varianta modelu R1 není vyloučena. Teoretická homologace tohoto typu by bez nárazových testů možná nebyla, takže teď, když ji vůz zvládl, je zase o něco pravděpodobnější, že se do běžné provozu skutečně dostane. Záležet asi bude hlavně na potenciálních zájemcích, takže hlásí se někdo?























Hlavní zkouška proběhla při rychlosti 43 km/h nárazem na nedeformovatelnou bariéru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 28 minutamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Nové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před hodinouBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včeraBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan