Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën Tubik: novinkou pro Frankfurt je... tubík
3.9.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Z konceptu Citroënu pro letošní frankfurtský autosalon se vyklubala zvláštní kombinace MPV a dodávky s neméně zvláštním jménem: Tubik.
Ještě včera jsme dumali nad tím, co že to Citroën začal odhalovat za frankfurtskou novinku, dnes už máme jasno. Náš tip na jedno- nebo dvoumístný „autoskútr” ve stylu Volkswagenu Nils byl mimořádně scestný, neboť francouzský koncept je ve skutečnosti spíše jeho pravým opakem. Jde totiž o dosti velké MPV určené pro převoz až devíti osob a to má k jednomístnému supermini hodně daleko. Inu, ne každý tip vyjde, pojďme se tedy raději podívat, co právě odhalený vůz nabízí.
V prvé řadě je to pro Čecha poněkud zvláštně znějící jméno Tubik, které bychom čekali spíše na obalu od dětské zubní pasty než na zádi automobilu. Na druhou stranu mu však nelze upřít jistou hravost, která je ostatně vlastní i vozu jako takovému. Jméno nicméně není samoúčelné, je vzpomínkou na podobně vyhlížející dodávku z třicátých let minulého století jménem Citroën Tub a jejího ideového nástupce, model Type H z let čtyřicátých, který ve výrobě vydržel několik desítek let a můžeme jej znát i z mnoha slavných francouzských filmů.



Tubik je přece je trochu jiný, když není v prvé řadě dodávkou, ale - podle slov výrobce - mixem mezi ní a velkoprostorovým vozem. Při pohledu na přiložené snímky je navíc zjevné, že prim hraje alespoň v případě konceptu přeprava osob a myšlenky na užitkové využití pramení spíše ze snahy tubík formálně přiblížit jeho věhlasným předchůdcům.
Ačkoli ze snímků může tubík vyhlížet docela kompaktně, ve skutečnosti je to pořádný kus auta. S délkou 4,8 metru, 2,08 metru a šířkou 2,05 metru je hlavě pořádně vysoký a široký a ani v tomto případě nejde o samoúčelné řešení. Vůz se snaží nabídnout maximální komfort a tedy i prostor pro devět cestujících sedících ve třech řadách sedadel přičemž pro to řidičovo je vyčleněn zvláštní prostor připomínající uzavřený skútr. Právě pohled na tuto část interiéru v upoutávce Citroënu nás zmátl při snaze uhádnout, co to automobilka vlastně odhaluje, neboť se zcela vymyká pojetí zbytku interiéru.
Pro ten se nejvíce hodí slovo obývák. Nastupuje se do něj širokými výklopnými dveřmi a ačkoli se šest z devíti dostupných sedadel tváří zcela samostatně, dokáže se díky jejich variabilitě vnitřek tubíku proměnit v leccos od jediné „válendy”, přes dvojici proti sobě stojících pohovek až po dodávku se skoro nekonečným prostorem pro náklad. Prostřední sedadla lze navíc využít i jako stolek a z tubíku tak vytvořit třeba i jídelnu pro pět. Aby prostorem hýčkaní cestující nestrádali ani v jiných směrech, mají k dispozici i každý svou televizní obrazovku, audiosystém s prostorovým zvukem (dohromady tedy jakési domácí kino na kolech), ambientní osvětlení a pár dalších „vychytávek” podobného ražení.
Ačkoli jde o velkoprostorové auto, myšleno je tentokrát i na řidiče, který si - takřka oddělen od bavící se posádky - hoví v prostoru, jemuž automobilka říká „cyclotron”. Sedadlo, pedály, volant, head-up displej a další pro řidiče klíčové ovládací či informační prvky se nacházejí v kruhovém uspořádání a jakoby patřily jen řidiči. Drobnou libůstkou je startování vozu pomocí snímače otisku prstů, které by asi v praxi rychle narazilo na své limity (třeba krádeže aut s pomocí sekáčku na maso...), jakkoli může mít i řadu předností (třeba přizpůsobení nastavení vozu konkrétnímu řidiči).
O pohon tubíku se stará hybridní pohon Hybrid4, který nejenže dokáže být úsporný, ale díky hnaní předních kol spalovacím a zadních kol elektrickým motorem nabízí i připojitelný pohon obou náprav. Podrobněji jej na tomto místě nemá smysl rozebírat, představili jsme si jej již vícekrát, třeba u konceptu sesterského Peugeotu jménem HX1. Vozu dále nechybí adaptivní odpružení kol Hydractive s měnitelnou světlou výškou a mohutná 22" kola, samozřejmě s pneumatikami s nízkým valivým odporem, aby náhodou Citroën někdo neobviňoval, že není dostatečně „eko”.
Jak jsme již zmínili, Tubik je klíčovou novinkou Citroënu pro letošní autosalon ve Frankfurtu, kde se o něm jisté dozvíme další podrobnosti. Pokud vás tedy idea takového vozu zaujala, určitě zůstaňte naladěni na našich vlnách, brzy vám řekneme více.
Galerie snímku Citroënu Tubik, Tub i Type H
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
dnesStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nejnovější články
Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 3 hodinamiEvropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
před 5 hodinamiČínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
před 6 hodinamiKorejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
před 8 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva