Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi

Na první pohled to dává smysl, zkoumání detailů ale ukáže, že ani Citroën se nechce tak úplně řídit tím, co zákazníci chtějí a nechtějí. Dá se vůbec s takovou strategií uspět?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi

10.6.2024 | Petr Prokopec

Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi

/

Foto: Citroën

Na první pohled to dává smysl, zkoumání detailů ale ukáže, že ani Citroën se nechce tak úplně řídit tím, co zákazníci chtějí a nechtějí. Dá se vůbec s takovou strategií uspět?

Během studií a krátce po nich jsem pracoval ve firmě mého otce, kde jsem se mimo jiné staral o prodejní analýzu a podporu prodeje. Což na první pohled působí nejen vzletně, ale i jako nemalé sousto pro člověka bez větších zkušeností. Ve skutečnosti šlo ale o vcelku jednoduchou činnost, neboť stačilo z počítače vytáhnout analytická data týkající se odbytu jednotlivých položek. Následně jsem pak již mohl sestavit tabulku, ze které jasně vyplývalo, co a kdy objednat, aby tak byl co možná nejlépe vykryt očekávatelný zákaznický zájem. A pokud došlo na nějakou anomálii, pak vymyslet způsob, jak se tomu přizpůsobit.

Také díky této zkušenosti nechápu směr, jakým se vydávají mnohé automobilky. Většina z nich totiž dělá za minulostí tlustou čáru a chce startovat na čistém listu papíru. Takové odvaze lze jistě zatleskat, zvláště ve chvíli, kdy se po farmaceutickém průmyslu stala automobilová branže druhým nejvíc regulovaným odvětvím v Evropě. Jenže pokud se veškeré dosavadní analýzy stanou jen cárem papíru, je váš úspěch na trhu do jisté míry dílem náhody a štěstěny. Obojímu lze jít naproti nízkými cenami či maximálním vycházením vstříc preferencím zákazníků, jenže neděje se ani jedno.

Právě proto výrobci, kteří byli po dlouhá léta známi svými levnými spalovacími vozy, naprosto selhávají ve snaze uspět na poli elektromobilů. Taková auta si zákazníci primárně nevyžádali, proto je ani masově nekupují. Jenže na její oltář padly obrovské finanční oběti. Účetnictví takových značek se pak jen horkotěžko drží v černých číslech, a proto přichází kroky, které by člověk dříve nečekal. Zda s něčím mohou reálně pomoci, je ve hvězdách. Ostatně posoudit to můžete sami v případě Citroënu, který se nově rozhodl, že nebude dál nabízet ani malá, ani velká auta. Pouze to, co se nachází mezi oběma extrémy.

Kolegům z Autocaru nové směřování potvrdil šéf francouzské automobilky Thierry Koskas, dle kterého Citroën „potřebuje být v hlavních segmentech, nikoli v těch okrajových“. Nabídka značky tedy bude startovat u modelu C3, přičemž pod něj se podívá pouze elektrická čtyřkolka Ami. Vrcholem pak bude SUV C5 Aircross, s nástupcem modelu C5 X se ale již nepočítá. Koskas přitom uvedl, že tento vůz „se sice neprodával špatně, ale nachází se v segmentu, který již neexistuje“.

C5 X byl přitom vždy jen velmi málo žádanou alternativou k Volkswagenu Passat či Škodě Superb, v tomto ohledu má tedy šéf francouzské automobilky pravdu. A jakkoli lze tomuto modelu přiřknout jisté kouzlo, na oslnění davů opravdu nemá. Nicméně Koskas dále uvádí, že značka touží po revoluci v segmentech B a C, na které se hodlá soustředit. „Je v DNA Citroënu přicházet se zcela novými věcmi. Značka proto přijde s „novými tvary, které ještě ani neexistují“.

„Akceptujeme riziko, protože potřebujeme trhem otřást, a právě to Citroën dokáže,“ uvedl dále Koskas. Ten očekává, že do roku 2030 bude většina aut elektrická. Zrovna takový pohon ale třeba naprostá většina Čechů u této značky ignoruje, za prvních pět letošních měsíců na něj podle SDA připadá 26 registrací z celkových 1 307. Nejžádanějšími modely jsou pak benzinové C3 a C4, tedy normálně působící hatchback a SUV kupé, jenž jsou k dispozici za přijatelné ceny.

S touto strategií ale Francouzi hodlají pořádně zatřást. Lze tedy pochopit, že hodlají poslat přes palubu vozy, pro které již neexistuje trh (C5 X) či jejichž výrobní náklady jsou aktuálně již příliš vysoké (C1). Jenže soustředit se na segmenty, které jsou nejnašlapanější, a kde lidé nechtějí ani tak originalitu, jakožto spíše maximální užitnou hodnotu za nejnižší cenu, a snažit se je ovládnout neobvyklým vzhledem a nežádanou technikou? To nezní jako recept na úspěch.

Je nám pak jasné, že na základě českých prodejních dat francouzská automobilka asi své strategie spřádat nebude. Jenže statistiky spojené s její domovinou, která je jejím největším odbytištěm, nejsou až tak odlišné. Stačí si jen uvědomit, že v zemi galského kohouta dlouhodobě vládne Renault Clio, tedy malý spalovací vůz. Za ním se pak nachází Peugeot 208, tedy další malý, především spalovací vůz. A pódium loni uzavírala Dacia Sandero.

Čtvrtá příčka patřila právě Citroënu C3, spíš než pro jeho elektrickou verzi si ale i Francouzi chodili pro tu spalovací. Automobilka má tedy k dispozici jasná a přehledná data, která se týkají nejen jejích vlastních prodejů. Přesto je ale hodlá ignorovat. Může něco takového skončit úspěchem? Tím si vážně nejsme jisti, ostatně úspěch Toyoty Yaris (na základní hatchback u nás připadá 670 registrací, na Cross dokonce 1 200), která prodejně zastiňuje celý Citroën, by pro automobilku mohl být vhodnějším zdrojem inspirace.


Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 1 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 01Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 2 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 02Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 3 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 03Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 4 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 04Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 5 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 05Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 6 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 06Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 7 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 07Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 8 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 08Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 9 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 09Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 10 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 10Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 11 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 11Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 12 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 12Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 13 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 13Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 14 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 14Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 15 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 15Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 16 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 16Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 17 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 17Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 18 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 18Citroën končí s řadou modelů. Odpíská malá i velká auta ve své nabídce, prodávat už bude jen ta mezi nimi - 19 - Citroen C5 X 2021 prvni sada 19
C5 X je sice nadmíru pohodlným vozem, který díky svému plug-in hybridnímu ústrojí může jezdit vcelku levně, jenže levný zrovna není. A vyloženě pohledný také ne. Není tak divu, že s nástupcem značka nepočítá. Jenže to neznamená, že by její nová strategie jako celek dávala smysl. Foto: Citroën

Zdroj: Autocar, SDA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.