Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën Berlingo Electric a Peugeot Partner Electric: PSA to prostě nevzdá
11.9.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
PSA se zuby nehty drží elektromobilů, přestože iOn a C-Zero téměř nikdo nechtěl a Mitsubishi muselo zastavit výrobu. K nim teď přichází dvě dodávky.
Francouzský koncern PSA má ve výrobě elektromobilů poměrně slušnou tradici. První sériové vyráběný elektromobil Citroën AX Électrique byl na trhu na počátku 90. let, přičemž prototypy postavené na základech malé dodávky C15 existovaly již od roku 1987. Později se bateriovému AX přidalo Berlingo a v minulé dekádě byl nahrazen modelem Saxo Électrique. Potíž byla akorát v tom, že elektrické Citroëny trh bez státních dotací tehdy nechtěl a kvůli rapidně opadající, beztak nízké poptávce firma nevyrobila v součtu ani pět tisíc elektromobilů.
Dnes se i po předchozích, ne zrovna nejlepších zkušenostech Francouzi k těmto automobilům opět vrací. A to i navzdory tomu, že baterkami poháněná auta pořád nejsou jaksi v kurzu, přestože jsou státem, za peníze daňových poplatníků až hanebným způsobem „pozitivně diskriminována”. Ostatně dokládá to i zastavení výroby Mitsubishi i-MiEV a tím pádem také Citroënu C-Zero a Peugoetu iOn.
Přesto si PSA nedá říci a vymyslelo nepřímé nástupce v podobě užitkových modelů Citroën Berlingo a Peugeot Partner s elektromotorem Mitsubishi o výkonu 67 koní a točivém momentu 200 newtonmetrů. Buď 4,38 anebo 4,63 metru dlouhé vozy mají přes jednostupňovou redukční převodovku poháněná přední kola a energii čerpají z balíčku akumulátorů o kapacitě 22,5 kWh, což je ekvivalent přibližně 5,6 litru nafty. PSA tvrdí, že to stačí na akční rádius 170 kilometrů, to by ale znamenalo jízdu odpovídající průměrné spotřebě cirka 3,3 l/100 km, takže třeba ve městě a s nákladem na korbě jde spíše o zbožné přání než realitu.
Podle francouzského koncernu je možné dobít baterky na plnou kapacitu za šest až dvanáct hodin a rychlonabíječkou na osmdesát procent kapacity do půl hodiny. Čas udávaný pro běžnou zásuvku asi bude i vcelku realistický a dokonce ani ta druhá hodnota nevypadá až tak nesmyslně, až na to, že pětipólové průmyslové zásuvky s napětím 400 V a proudem 125 A nerostou jen tak v každé garáži.
Většina komponentů je umístěna pod přední kapotou, baterky (pro tuto chvíli neznámé konstrukce, měly by to být ovšem lithium-iontové akumulátory) ale našly své místo pod podlahou zavazadlového prostoru, což částečně pomohlo lépe rozložit hmotnost mezi nápravami. Hmotnost vozu však PSA neuvádí. Místo toho jsme se dozvěděli, že nákladový prostor vozů odveze podle provedení cokoli o objemu od 3 300 do 4 100 litrů a hmotnosti 675 až 685 kilogramů.
Elektrické Berlingo a Partner by měly mít ve standardní výbavě systém kontroly rozjezdu do kopce, stabilizaci nebo rekuperaci brzdné energie, každopádně když už, daleko více by nás zajímaly ceny. Ty se možná už brzy dozvíme, i když nic převratného nelze očekávat - i přes masivní dotace se beztak obtížně použitelný elektromobil nedá vyrobit za cenu jinou než nesmyslně vysokou. Auta se na každý pád mají dostat do prodeje v polovině příštího roku a jejich výstavní premiéra proběhne za pár dní na autosalonu užitkové techniky IAA v Hannoveru.
Elektromotor bude pro PSA dodávat Mitsubishi, patrně jako náhradu za výpadek způsobený zastavením výroby modelů i-MiEV, C-Zero a iOn
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 2 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 4 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 5 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 7 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva