Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën končí s hydraulickým odpružením, padne za oběť snižování nákladů
8.6.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Francouzi chtějí být nadále vládci komfortu. Ovšem za pomoci levnějších a běžnějších komponentů, jež navíc nakoupí od subdodavatelů.
Jedním z možná největších přínosů značky Citroën automobilovému světu byl, tedy stran pohonu předních kol, který ovšem daleko více zpopularizoval Sir Alec Issigonis a jeho Austin Mini, hydraulický podvozek. Ten se stal jednou z hlavních deviz původní limuzíny DS, přičemž kombinoval hydraulickou pumpu s dusíkem plněnými pneumatickými koulemi. Ty se nacházely nad každým kolem, kdy zajišťovaly vrcholnou míru komfortu, zejména pak v letech 1955 až 1975, kdy byla původní „bohyně“ vyráběna.
I díky hydraulickému podvozku se z Citroënu DS stal naprostý bestseller, po kterém za oněch dvacet let sáhlo 1 455 746 zákazníků. Jedním z nich se stal i tehdejší francouzský prezident Charles de Gaulle, který vrcholné technologii dokonce vděčí za svůj život. Jeho nepancéřový vůz se totiž v roce 1962 stal terčem atentátníka Jean-Marie Bastien-Thiryho, který Citroënu DS prostřelil pneumatiky a chtěl prezidenta zabít zblízka. Vůz však i díky hydraulickému podvozku dokázal z místa činu ujet.
Navzdory těmto kreditům je ovšem osud daného systému zpečetěn, neboť padne za oběť snižování nákladů. Tomu se ovšem nemůžeme divit, neboť momentálně používá hydraulický podvozek pouze Citroën C5, kterého bylo loni po celém světě prodáno pouze deset tisíc kusů. Jakmile tedy bude výroba druhé generace „cé-pětky“ ukončena, dojde zároveň i ukončení jedné éry, která francouzskou automobilku do značné míry definovala.
Namísto hydrauliky vyvíjené a vyráběné pod vlastní střechou se Citroën uchýlí ke komponentům od subdodavatelů. To je ostatně i případ stávající vlajkové lodi DS5, která je osazena tlumiči PLV (Preloaded Linear Valve) dodávanými německou společností ZF. Tento podvozek má totiž zaručovat stejný komfort jako ten hydraulický, zároveň však stojí i za lepší ovladatelností a především je k mání za mnohem nižší cenu.
Zdroj z automobilky pak jen dodal, že „stále chceme být nejlepší v rámci komfortu, nicméně v budoucnu toho dosáhneme za pomoci jiných technologií než hydropneumatiky“. Příkladem má přitom být třeba adaptivní podvozek DCC od Volkswagenu. Nic dalšího však zmíněno nebylo, neboť konkrétní produktové plány značky jsou tajné.
Stejně tak není aktuálně jisté, zda výroba pneumatických koulí v továrně v Caen bude zcela ukončena, či zda dané opatření souvisí pouze s modely Citroënu. Na montážních linkách totiž vznikají i části podvozku pro Rolls-Royce. Pokud ovšem bude platit první zmíněná varianta, pak se Britové nejspíše budou muset poohlédnout po novém dodavateli.







Druhá generace Citroënu C5 bude nejspíše posledním vozem značky, který se pyšní hydraulickým podvozkem
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 41 minutamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 43 minutamiNové spalovací Audi A6 předčasně odhalil únik. Pomník chaotičnosti jednání značky tradiční kupce nejspíš znovu zklame
před hodinouBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan