Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Citroën Berlingo 2015: facelift plně odhalen, dostal úspornější diesely
19.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ženevský autosalon uvidí faceliftované Berlingo s novými diesely plnícími Euro 6, variabilnějším interiérem či lepšími možnostmi připojení smartphonu.
Jen pár dní starý koncept Citroënu Berlingo Mountain Vibe chtěl být trochu jako SUV, hlavní věcí, kterou ale předpovídal, je příchod faceliftovaného Berlinga v produkční verzi. A právě o něm tu nyní máme hromadu detailů a také pár fotografií. Uchovává si „všechny přednosti z hlediska modularity, objemu, komfortu a výbavy” současné generace, ale má „výraznější a energičtější, homogenní, střízlivou a současně moderní”, ale nikoliv agresivní masku chladiče, jak říká tisková zpráva.
Bude opět k mání ve verzi Multispace např. pro rodiny, které se z nějakého důvodu rozhodnou pro dodávku s židlemi místo klasického kombíku, a v ryze užitkové variantě. Multispace nabídne nový koncept jménem Modutop, nabízející pohodlná sedadla, komfortní odpružení a zejména tři samostatná zadní sedadla místo lavice, která bude možno individuálně vyjímat. A pokud si objednáte výklopné zadní čelo, za příplatek bude možno otvírat jen okno. Můžete však mít i dvoukřídlé dveře vzadu a posuvné dveře na obou stranách auta.
Vnější design se zas tak nezměnil, každý výbavový stupeň - Live, Feel, Shine a XTR - bude mít trochu jiný design nárazníků. Základ je černý plast, od Feel výše jsou nárazníky lakovány v barvě karoserie. Patrně právě tuhle verzi vidíme na snímcích na červené dodávce. Výbava Shine má černé pláty s mlhovkami a ledkami denního svícení, XTR dostane lesklý černý pás pod šípy loga Citroënu; tato verze je nejspíš k vidění na hnědém autě.
Obě varianty, jak rodinný vůz, tak dodávka, se mohou těšit na dvě nové barvy, šedou Acier a hnědou Moka, a uvnitř také na nové vzory látkového čalounění Quad a Liberia. Zda jsou pojmenována podle čtyřkolek a afrického státu, nám však není známo. Látka Quad nahradí modrou variantu stejného vzoru v druhé nejnižší výbavě Feel šedou s tyrkysovým prošíváním, Liberia zase dostane okrové prošívání „pro modernější vzhled” a bude ve výbavách Shine a XTR, dvou nejvyšších.
Berlingo Multispace nabízí na svou délku 438 cm a rozvor 273 cm „rekordní prostornost a víceúčelovost”, jak říká tisková zpráva. Zavazadelník má 675 litrů a lze jej vyjmutím druhé řady sedadel zvětšit až na tři metry krychlové. Jsou tu velké odkládací schránky, podle výbavy s celkovým objemem až 170 litrů, a pod stropem je osvětlený úložný prostor.
Palubní deska má nový dotykový displej o 7" úhlopříčce, nevíme však, zda v základu; na obrázcích je vidět i v kabině užitkové varianty. Ovládá se jím rádio a také určité parametry vozu. Od listopadu tohoto roku přibude do nabídky také funkce Mirror Screen, která zobrazí displej připojeného smartphonu na obrazovce na středové konzoli. Smartphone můžete připojit i jednodušeji přes Bluetooth k „pouhému” telefonování. Lze jej ovládat i hlasem, telefon to ale musí také umět.
Displej slouží také navigaci, je-li jí vůz vybaven, a ta zná i rychlostní limity, umožňuje zohlednit aktuální dopravní podmínky a také zvolit trasu nejšetrnější k množství paliva v nádrži. Pokud své auto vybavíte couvací kamerou, i její výstup tu je zobrazen, a to včetně čar, usnadňujících směrování vozu. Máte-li radši klasické senzory, můžete je nově mít vzadu i vpředu. A od listopadu 2015 bude k mání i Active City Brake, systém samočinného brzdění před překážkou v městských rychlostech, využívající laseru v předním skle.
Pod kapotou najdeme nové diesely BlueHDi, které budou kombinované se šestistupňovou manuální převodovkou či s robotizovaným manuálem ETG6. Na obrázcích vnitřku je vidět právě verze s touto převodovkou; pákový volič tu nehledejte, jeho úkol zastupuje kolečko pod levým výdechem ventilace na středové konzoli. Řadicí páka manuálu je údajně umístěna v dolní části středové konzole.
Nové motory vycházejí z verzí HDi, plnících Euro 5, ale byla vylepšena jejich vnitřní účinnost a omezeny mechanické ztráty vznikající třením. A díky novým výfukovým systémům plní Euro 6. Kromě samozřejmého katalyzátoru obsahuje výfukový systém modul selektivní katalytické redukce (SCR), který vstřikuje AdBlue. Zásoba tohoto aditiva je 17litrová a má vystačit na 20 tisíc kilometrů. Tento systém údajně přemění až 90 % oxidů dusíku na vodní páru a dusík. Za SCR je filtr pevných částic s aditivem, který likviduje až 99,9 % pevných částic.
Nové motory BlueHDi
(Název - převodovka - výkon - papírová spotřeba - emise CO2)
BlueHDi 75 - manuál - 75 koní - 4,3 l/100 km - 113 g
BlueHDi 100 - manuál - 100 koní - 4,3 l/100 km - 113 g
BlueHDi 100 S&S - manuál - 100 koní - 4,1 l/100 km - 109 g
BlueHDi 100 S&S - robotizovaný manuál ETG6 - 100 koní - 4,2 l/100 km - 109 g
BlueHDi 120 S&S - manuál - 120 koní - 4,3 l/100 km - 113 g
Z tohoto výčtu novinek pod kapotou není těžké se dovtípit dvou věcí. S&S znamená start-stop, jehož přínos pro Berlingo je i na papíře očividně dost malý a v realitě bude ještě menší, pokud vůbec nějaký. A také ony hodnoty kombinované spotřeby jsou si tak blízko, že se skutečností toho moc společného mít nemusí, ale to jen opakujeme dávno řečené.
Berlingo myslí i na ovladatelnost, nápravy pseudo-McPherson, jak je nazývá tisková zpráva, pocházejí z C4 Picassa, kde se osvědčily. Vůz tak přesně drží stopu, ale je zároveň pohodlný na nerovnostech. A kabina byla lépe izolována od hluku ze všech možných stran včetně motoru a zlepšila se i její aerodynamika, což se jistě projeví i na spotřebě. Kvitujeme také zachování teploměru chladicí kapaliny na přístrojovém štítu.
Užitková varianta
Užitkové Berlingo je prostě malá dodávka. Oproti verzi Multispace má větší nákladový prostor, až 4,1 metru krychlového, zvolíte-li kabinu Extenso a dlouhou verzi automobilu. Mají se sem vejít dvě europalety. Do kabiny dodávky lze přidat třetí sedadlo, aby bylo možno převézt i více lidí, ale jízda na něm nejspíš bude ještě o něco víc za trest, než v případě "plnotučných" dodávek. Sedadlo spolujezdce lze sklopit pro převoz delších předmětů a jeho zadní část je plechová, takže unese až 50 kg.
Pro dodávkovou verzi budou v nabídce stejné motory BlueHDi, ale také starší motory, splňující normu Euro 5. Zde nacházíme i jediný benzínový motor VTi 95. Starších dieselů tu je pět: HDi 75, e-HDi 75, HDi 90, e-HDi 90 a HDi 115. Jejich výkon uvádí ono číslo podobně jako u nových motorů výše a všechny budou k mání s manuálem, jen varianta e-HDi 90 je spárována s robotizovaným šestistupňovým manuálem ETG6.
Bude existovat i elektrická verze, nazvaná jednoduše Berlingo Electric. Jeho baterie mají zvládnout 170 km dojezdu a umí se nabíjet i rekuperací při jízdě s kopce nebo při brzdění. Elektromotor má 67 koní a 200 Nm a rozjede tuto elektrododávku na 110 km/h. Otázka zní nikoliv jakým způsobem, ale do jaké míry se tyto parametry změní, když nákladový prostor naplníte půltunou cementu v pytlích.
Faceliftované Berlingo se jako skoro všechno ostatní nově představené ukáže na autosalonu v Ženevě za pár týdnů. Snad se tam dozvíme i to, kdy se upravené Berlingo dostane do prodeje. A pokud to bude dost brzy, možná budeme znát i ceník některé evropské varianty.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015.
Berlingo Multispace nabídne více variability i prostoru
Dodávka je pochopitelně nákladovým prostorem větší, hlavní novinkou je možnost třetího sedadla v kabině
Variantu Mountain Vibe, hrající si na SUV, nejspíš ve výrobě neuvidíme
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 7 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 9 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 10 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 11 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva