Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínské SUV podrobili neobvyklému crash testu, namáčkli ho rozjetým náklaďákem na stojící kamion. Podívejte se, jak dopadlo
26.8.2024 | Petr Prokopec
Čínská auta si u mnohých vydobyla pověst pojízdných rakví a tohle je zkouška, která i lidem z Euro NCAP nahání husí kůži. SUV od Li Auto v ní přesto obstálo způsobem, který nutí ke smeknutí klobouku.
Čínská auta mají lidé po celém světě zapsaná jako velmi levné, ovšem nepříliš propracované stroje. V Evropě se o to postaral hlavně jejich někdejší první útok na zdejší konkurenty, který skončil prakticky hned poté, co začal. Číňané sice už tehdy dokázali nabídnout líbivé vozy za dobré peníze, jakmile ale byly podrobeny nárazovým zkouškám, vyklubala se z nejednoho nich hotová pojízdná rakev.
Nyní ale začíná zuřit nová, docela jinak probíhající bitva, ve které proti sobě stojí o poznání vyrovnanější soupeři. Dokládá to i zatím nepříliš známá značka Li Auto, která vznikla před devíti lety. V roce 2020 se pak okolo ní začala vznášet kontroverze ve výše popsaném duchu. Majitelé jejích aut totiž začali mít problémy s brzdami, někteří pak uvnitř začali i cítit kouř. Opravdu velký problém ale přišel o rok později, kdy jeden z vlastníků objevil ve voze stopy rtuti.
Co by jiné možná i položilo, to Číňany nakoplo. Značka Li Auto prošla výraznou reorganizací a přišla s novými modely, jako je její vlajková loď L9. Aby Li Auto prokázalo její kvality, nechalo jej podstoupit crash testy u nezávislé společnosti Caeri. A jejich výsledky opět berou dech, jen v jiném smyslu těchto slov. V rámci zkoušky, kterou ukazují přiložené fotky, je totiž L9 zezadu napasováno rozjetým 8tunovým náklaďákem do vysoké a nepoddajné hrany korby 30tunového kamionu. To zní jako recept na dekapitaci posádky, ničeho takového tady ale nejsme svědky.
Li Auto ke konstrukci svých aut používá vysokopevnostní ocel, a tak dokonce nedošlo ani na pořádnou destrukci jediného z A-sloupků. Exekutoři testu naopak zmiňují, že při nárazu došlo na aktivaci airbagů, přitažení bezpečnostních pásů a vysunutí klik dveří. Ty bylo po nárazu možné otevřít. Kromě toho byl rovněž aktivován systém nouzového volání E-Call a došlo i na spuštění varovných světel.
Automobilka tím připomíná, že bezpečnost tentokrát neponechala náhodě a před zahájením prodeje uskutečnila 64 virtuálních simulací a 212 reálných crash testů, při kterých muselo SUV L9 zvládnout i náraz v rychlosti 88 km/h. Li Auto tak dost možná stojí i nad evropskou konkurencí, neboť takový test by si u Euro NCAP ani netroufli realizovat. Uvidíme ale, jak si vůz povede v místních zkouškách, chvíli si na to ovšem počkáme - značka se při své expanzi hodlá nejprve soustředit na Střední východ a Afriku, pak teprve může přijít na řadu starý kontinent.
L9 pohání dvojice elektromotorů, pro které vyrábí „šťávu“ přeplňovaná jedna-pětka. SUV dlouhé 5 218 milimetrů si tak vystačí s bateriemi o kapacitě 44,5 kWh, načež váží 2 520 kg, tedy prakticky stejně jako menší BMW M5. Předmětem našeho zájmu je ale dnes hlavně jeho pasivní bezpečnost, kterou vykresluje crash test z přiloženého videa. Foto: Li Auto
Zdroj: Li Auto
Bleskovky
- Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
před hodinou - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
před 9 hodinami - Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
před hodinou - Němci vyzkoušeli asi poslední pravověrné BMW. Má manuál, spoustu tlačítek, neváží tuny a ani není drahé
před 3 hodinami - Jeep rozjel dlouho nevídané slevy. Jeho cílem teď je prodávat milion aut ročně, to dosud nikdy nezvládl
před 4 hodinami - Poslední epizoda The Grand Tour má obrovský dopad, zájem o auta hvězd nakopl až skoro o 800 procent
před 6 hodinami - Němci dali nové Dacii Duster vzhled tak hustý, že by se dal krájet, vypadá jako docela jiné auto
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.19. 16:20 - Eda
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 09.19. 13:56 - Vrooom
- Policejní kontroly a měření 09.19. 13:43 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.19. 13:42 - pavproch
- BMW Divize 09.19. 10:51 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.19. 10:08 - řidičBOB
- výběr městského auta 09.18. 19:12 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 14:39 - řidičBOB