Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čínská auta si již můžete koupit i v Česku, konkurovat budou hlavně Škodě
30.4.2019 | Petr Prokopec
Do vcelku nerovného klání se na českém trhu rozhodla pustit značka Zhi Dou. Jen s malým náskokem začíná bojovat o zákazníky, které chce uzmout Škoda s chystaným modelem e-Citigo.
Během uplynulých měsíců jsme si mohli představit hezkou řádku čínských aut, která se nejeví špatně ani z pohledu rozmařilých Evropanů. Mnoho z nich navíc pohání elektrifikované pohonné ústrojí, i přesto však jejich cena zůstává rozumná. Obvykle je dokonce nižší než u konvenčních aut ze starého kontinentu, aniž by měly slabiny třeba v oblasti bezpečnosti. Výbavou pak takové vozy konkurenci zadupávají do země. To vzbuzuje zájem i mimo jejich domoviny. Až dosud se ale čínští výrobci drželi hlavně ve svých vodách a v Evropě mířily jen do zemí, jako je Rusko.
Jak se ovšem ukazuje, čínské elektromobily potichu dorazily již i na náš trh. Jedná se o modely značky Zhi Dou, která je z velké části vlastněna konglomerátem Geely, spadá tedy do stejné stáje jako třeba Volvo nebo Lotus. Nicméně techniku ze Švédska či Velké Británie rozhodně nepoužívá, místo toho modely D2 a D2S vychází z vlastního vývoje. Ten byl původně zaměřen hlavně na evropské země, přesto 90 procent veškeré produkce končí na čínském trhu, kde firma dosahuje úspěchu také kvůli velkorysým dotacím.
Při pohledu na ceny je ovšem nepravděpodobné, že by u nás značka Zhi Dou výrazněji uspěla. Pro Čechy je paradoxně příliš drahá, navíc za hodně peněz nenabízí až tak moc muziky. Problém je navíc v tom, že zmíněné modely míří prakticky do stejných vod, jako česká Škoda e-Citigo, která se má na trhu objevit do konce roku. To bude o něco větší auto s vyšším dojezdem i dynamikou, přitom má přijít na prakticky stejné peníze. Ani v případě českého vozu navíc nepočítáme s tím, že by šlo zrovna o prodejní trhák, takže co čekat od podobných „Číňanů”?
Elektrické Citigo by mělo nabídnout dojezd okolo 300 kilometrů za méně než půl milionu korun, krom hnacího ústrojí ale půjde nadále o techniku, která je již hezkých pár let v prodeji. Znamená to tedy, že se dočkáte 3,6metrového vozu, do nějž se snadno může naskládat čtveřice dospělých pasažérů. Na něco takového můžete za volantem čínského elektrovozu zapomenout, na 1,7metrovém rozvoru najdou sedačky pouze dva cestující, a to je ještě při 1,5metrové šířce, 1,5metrové výšce a 2,8metrové délce čeká pořádné mačkání.
Dané rozměry na druhou stranu oceníte při pohybu nebo parkování ve městě, ostatně pro jiné prostředí nejsou vozy Zhi Dou ani koncipovány. Jejich nejvyšší rychlost činí 85 km/h, na takové tempo se navíc dle čínských recenzí zvládne rozjet pouze člověk, který přišel o veškerý pud sebezáchovy. Kromě toho při sešlápnutí plynového pedálu musíte počítat s razantním snížením dojezdu, udávaných 257 kilometrů má platit pouze ve chvíli, kdy jedete v průměru pouze 45 km/h. Na padesátku byste se pak měli plus minus dostat za přibližně sedm sekund.
Jízdní dynamikou či dojezdem tedy modely Zhi Dou neohromí, ještě hůře je na tom detailnější pohled na jejich techniku. Životnost baterie byla stanovena na dva tisíce dobíjecích cyklů, během pár let je tak možné počítat s výrazným úbytkem původně 18kilowatthodinové kapacity. Doba dobíjení pak činí až 8 hodin, což není na tak malé baterie zrovna krátká doba, na druhou stranu však jde o čas spojený s „tankováním“ ze zásuvky. Škoda na tom v tomto ohledu sice bude stejně, ovšem nakonec nabídne delší dojezd a navíc umožní i rychlodobíjení.
Zdá se tedy, že v tomto případě - na rozdíl od mnoha čínských novinek, které tu ovšem nekoupíte - skutečně není příliš o co stát. Elektromobily Zhi Dou D2 a D2S jsou z českého pohledu příliš drahé (zaváděcí cena byla stanovena na 449 900 Kč, respektive na 479 900 Kč, a to včetně DPH), technicky nepříliš oslňující a po praktické stránce nepřesvědčivé. A situaci nezachrání ani poměrně obsáhlá výbava, do které se nastěhovala třeba automatická klimatizace nebo hlasové ovládání. S tímto se pouštět tam, kde chce úřadovat Škoda? To v České republice nemůže stačit.









Zhi Dou D2 je sice dobře vybavené, ovšem po technologické stránce nepříliš přesvědčivé auto. A na málo praktický vůz stojí opravdu hodně
Bleskovky
Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
před 3 hodinamiPodívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
včeraÚplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025
Nejnovější články
K mání je spása českých staromilců, úplně poslední Škoda Octavia s motorem bez turba se dá koupit nejetá
před hodinouLada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
před 2 hodinamiKie došla kuráž, po tristním přijetí nejošklivějšího auta posledních let zoufale říká: Tak si s tím aspoň sjeďte, než nás pošlete do háje
před 4 hodinamiPorsche je na tom tak zle, že může prodat zbytek Bugatti prťavému Rimacu, i když dřív chtělo udělat pravý opak
před 5 hodinamiNěmci vybrali ojetá auta hrůzy pro rok 2025. Těmto je lepší se vyhnout, vedle tradičně „excelujících” Dacií jsou tu i Škody
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva