Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňany táhne v Evropě k výšinám i levný konkurent Škod Octavia a Superb, doma i s výkonem a výbavou stojí od pouhých 260 tisíc Kč
6.6.2024 | Petr Miler
Číňané jako by se rozhodli zabít hned dvě velké české mouchy jednou ranou, neboť tímto autem dokážou konkurovat oběma klíčovým liftbackům škodovky najednou. A činí tak s láskou, na pro ně zahraničních trzích si vůz říká Lamore.
Obrovský rozmach čínské automobilky Changan nejlépe ukazuje, co se dnes děje na automobilové mapě světa. Tato značka je jednou z těch, které se chopily příležitosti v momentě, kdy byli z Ruska prakticky vyhnáni západní výrobci aut, a začala do země ve velkém „lifrovat” své v Číně dobře prodávané modely. Je s tím velmi úspěšná, a tak nyní rozšiřuje své aktivity i do dalších koutů Evropy.
Abychom byli konkrétní, uveďme, že Changan loni v Rusku prodal 47 765 aut, což není málo ani absolutně, hlavně jeho růst je ale ohromující. Toto číslo totiž přebíjí skoro 19násobně pouhých 2 550 vozů prodaných v roce 2022 a není to tak, že by Číňané vystrčili růžky a pak zákazníci vzali do ruky nůžky. Naopak - Changan dál roste a letos v květnu se stal už třetí nejúspěšnější čínskou automobilkou v Rusku v relativně těsném závěsu za více etablovanými značkami Haval a Chery. Pokud takhle věci půjdou dál, může z něj být čínská jednička kdekoli v Evropě.
A upřímně, při tom, co nabízí, bychom se ani nedivili. Jeden nový solidně vypadající model střídá druhý, navíc s vysokou výbavou, moderní technikou a pořád nízkými cenami. Jedno z jeho nejžhavějších želízek v podobě čerstvého soupeře Škody Octavia jsme mohli na evropské půdě vidět už loni, až letos se ale začal pořádně prodávat a Changanu pomáhá dál růst. A je to pozoruhodný vůz i proto, že je tak velký, že může rovnou konkurovat i větší Škodě Superb.
Do prodeje vlétl se vší vážností, současně je ale třeba přiznat, že novinka se jmenuje poněkud legračně. Říká si Lamore, projevem lásky Číňanů ke škodovce ale rozhodně není. S rozměry 4 770 mm na délku, 1 840 na šířku, 1 440 mm na výšku a rozvorem 2 765 mm je to vůz, který se v Číně šmahem postavil dvěma největším liftbackům Škody, v základu tam ale stojí pouhých 83 900 CNY, tedy asi 260 tisíc Kč. Není divu, že obě škodovky prodejně doslova ničí, tomu česká značka nemá jak konkurovat.
Zopakovat stejný úspěch v Evropě jistě nebude snadné, našlápnuto k tomu ale má Changan docela dobře. Jak už padlo, prozatím automobilka tento model vyslala do Ruska, kde je na prodej v jediné verzi s motorem 1,5 turbo o výkonu 166 koní (v Číně 170), který dostal do péče sedmistupňový automat se dvěma spojkami. Pohon kol je nepřekvapivě přední, dynamika ale nebude bídná - akceleraci na jakoukoli rychlost tedy Changan nezveřejnil, maximální rychlost ovšem činí slušných 200 km/h.
Design exteriéru využívá architekturu moderních modelů z řady UNI, takže auto určitě nevypadá jako posel z minulosti a nevypadá ani jako kopie čehokoli jiného. Něco podobného platí také o interiéru, i když v jeho případě není těžké vysledovat podobnost s Teslami. Oproti nim má tedy poněkud hloupě oválný volant s nad ním umístěnou digitální přístrojovou deskou, jinak ale vnitřku dominuje vertikálně orientované rozhraní multimediálního systému, které v Lamore zabezpečuje 13,2palcový centrální displej. Už zmíněná digitální přístrojovka o kus víc vlevo má 10,24 palce.
Standardní a vlastně jediná výbava je opravdu bohatá a čítá mimo jiné šest airbagů, ABS, ESP, kožené čalounění, audiosystém se šesti reproduktory, multifunkční volant, klimatizaci nebo panoramatickou střechu. Auto je tedy vybaveno citelně víc než čínský základ, i proto také citelně víc stojí. I když je otázkou, jak moc vážně lze brát současné ceny v rublech - ruská ekonomika je do značné míry izolovaná a byť směnné kursy existují, už vzhledem k omezené využitelnosti ruské měny nemá přepočet tamních cen bůhvíjakou relevanci pro nás. Je tedy docela dobře možné, vlastně spíš pravděpodobné, že ceny stejných aut u nás budou nižší.
Tak či onak tohle auto v Rusku startuje (a zároveň končí, protože verze je k dispozici vážně jen jedna) na 2 589 900 rublech, tedy asi 650 tisících Kč. Zdaleka to tedy není čínských 260 tisíc Kč v přepočtu, je to spíš podobná suma, na kterou u nás vyjde základní Octavie (dnes 630 tisíc Kč), a asi o 285 tisíc Kč míň než v případě základního Superbu. A srovnejte si techniku a výbavu, po dorovnání hry na tomto poli by cenové rozdíly byly ještě mnohem větší.
Tohle auto dříve nebo později dorazí i k nám, v Rusku se stalo už 14. (!) modelem značky Changan, který se tam prodává, i odtud pramení její mohutný růst. Samozřejmě, bez západní konkurence se stoupá k výšinám snadno, uvidíme, jak Changan povede jinde.
Changan Lamore alias Eado třetí generace není snad vyloženě krasavec, ale vypadá solidně a zejména v Číně nestojí vzhledem ke svým možnostem skoro nic. Právě tam si škodovky maže na chleba, v Rusku pomohl značce k růstu až pod samý vrchol. Foto: Changan
Zdroj: Changan
Bleskovky
- Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024 - Podívejte se, jak Tesla při záplavách během chvíle shořela v garáži majitele, ač se voda sotva dotýkala podlahy
1.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK 2025 bez SlovakiaRingu včera 18:00
- Bo Bendsneyder pojede šampionát WorldSSP včera 17:00
- Šok v Motegi: Na čele Brad Binder s KTM před #93 MM včera 11:52
- V prostřední kubatuře pátečním dominátorem Filip Salač: “Dnes jsem se bavil” včera 11:06
- V krátkém tréninku MotoGP v Motegi dominoval Bagnaia včera 10:58
Nejnovější články
- John Cena prodává auto, které považuje za největší finanční omyl svého života. Nasypal přes 11 milionů do nesmyslu
před hodinou - Hyundai ukázalo vlastně smutnou budoucnost aut. Vykoupilo vůz s 1 milionem km, nechalo ho dát dokupy a vrátilo ho do oběhu
před 3 hodinami - Volvo prosí EU: Zakažte nám prodávat auta, která by naši zákazníci mohli chtít. A není samo
včera - Jediná Škoda s motorem V6 TDI je k mání nejetá po 1. majiteli. S dobovou navigací a manuálem je to posel z minulosti
včera - Prodeje taxíků Mercedesu zkolabovaly. Firma přišla téměř o celý trh, i když ho fakticky založila a přes 100 let mu vládla
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva