Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané zveřejnili, co se děje v tamní továrně Tesly, ta je teď žene k soudu
23.1.2021 | Petr Prokopec
Po všem, co už o fungování Tesly zaznělo, nelze mít o dění v její čínské továrně iluze. Popis údajné reality ale přesto překvapí. Automobilka ale problémy nepřipouští, raději jde po médiu, které o nich informovalo.
Tesla nikdy nebyla synonymem kvality, nicméně ve svých počátcích na zpracování svých vozů nějakým způsobem přece jen dbala. Mimo to se řada nedostatků dala snadno odbýt tím, že je nasekal nováček v oboru, na kterého je třeba nahlížet trochu jinou optikou. Nicméně nyní se již píše rok 2021, což znamená, že od dodání vůbec prvního Roadsteru uběhne v únoru již třináct let. To není krátká doba, naopak jde o dostatečně dlouhý čas na to, aby Tesla problémy vyřešila. A aby se z chyb poučila a nedělala nové.
Realita je nicméně přesně opačná. Tesla dnes vyrábí daleko nejnekvalitnější auta vůbec a profesionálové v oboru už ani nemohou pochopit, jak po všech těch letech a veškeré kritice dokola dodává zákazníkům vozy s výrazně nelineárními spárami, nenavazujícími díly a dalšími jasně viditelnými nedostatky. Po internetu tak už dnes kolují návody, jak poznat šmejd od Tesly a odmítnout jeho dodání. Pokud totiž vůz akceptují ve stavu, v jakém jim jej Tesla dodala, mohou se připravit na potíže s jejich řešením, neboť arogantní chování je automobilce vlastní stejně jako ona nekvalitní výroba.
Přesto se některé věci mění. Tesla dosud negativní publicitu s tím spojenou ignorovala, nyní ale přešla do protiútoku. Rozhodla se žalovat čínský web PingWest kvůli sérii článků, která na základě svědectví zaměstnanců vykresluje fungování tamní Gigafactory. A neukazuje ji zrovna v dobrém světle. Současní i bývalí zaměstnanci totiž pod rouškou anonymity uvádějí, že „Tesla dělá vše proto, aby dosáhla svých produkčních cílů, a to zahrnuje i snížení vlastních kvalitativních standardů“.
Jeden ze zaměstnanců přitom dodal, že automobilka minimálně v jednom případě použila díl, o kterém věděla, že je poruchový. Nicméně i tak jej do vozů montovala, jinak by nezvládala vykrýt poptávku. To potvrzuje i jeden ze zástupců dodavatelů, dle kterého „jednoduše nezvládáme vyrobit dost komponentů, které by odpovídaly kvalitativním standardům. Je to stresující. Řešení bylo jednoduché - vadné díly se zaslaly Tesle.“
Další ze zaměstnanců dodává, že automobilka má systém dodavatelských řetězců nastavený tak nesmyslně, že je prakticky nemožné vadné díly odhalit. Nicméně jak již bylo zmíněno, Tesla se o to snad ani nesnaží. Místo aby změnila dodavatele či zavedla změny ve výrobě, rozhodla se snížit ony kvalitativní standardy. Zatímco tedy dříve musela auta před opuštěním továrny splnit 80 bodů, dnes je jich pouze 60.
Problémy tím ovšem nekončí. Tesla se totiž nechová zrovna příkladně vůči svým zaměstnancům, neboť původně nabízené teplé obědy nejprve vyměnila za svačinové instantní nudle a následně jen za chleba, který se lépe skladuje a je pochopitelně i levnější. Mimo to jsou zaměstnancům upírány benefity, dostávají nižší výplaty, než by jim dle tabulek měly náležet a na příplatky za přesčasy mohou rovnou zapomenout.
To vše má řídit Tom Zhu, globální viceprezident značky a šéf čínských operací, který po lidech požaduje, aby byli firmě vždy k dispozici spíše než komukoli či čemukoli jinému. To bylo potvrzeno ve chvíli, kdy jeden ze zaměstnanců byl odvolán z pohřbu svého otce, na který přitom dostal volno. Dalším pak bylo sděleno, že rozhodnout se mohou vždy dobrovolně, ale pokud firemní příkazy odmítnou, do práce již chodit nemusí.
Tohle je opravdu silná káva i na Teslu, ta se nyní rozhodla bránit žalobou. Čínskému médiu přitom dává čas do 8. února, aby svá tvrzení potvrdil důkazy, jinak se právníci obou stran uvidí u soudu. Je ovšem otázkou, zda se to Tesle vyplatí - její kontroverzní přístup ke kde čemu je známou věcí a kolegové z PingWest tvrdí, že vycházeli ryze z autentických svědectví z ověřených zdrojů. Tak či onak ale nelze dosavadní postup Američanů označit za šťastný - žalobou upozornili na články, kterých si dosud mimo Čínu jen málokdo všiml.
Když Tesla spouštěla v Číně výrobu, byla za pozornost médií ráda. Když ovšem nyní vychází najevo poměry v tamní továrně Gigafactory 3, kalifornská značka hrozí žalobou. Foto: Tesla
Zdroj: Global Times, PingWest
Bleskovky
- Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025 - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
21.1.2025 - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Za deště v Jerezu kraloval Jonathan Rea včera 17:26
- Perné měsíce před MotoGP. Úpravy v Brně si žádají i příznivé počasí, říká ředitel okruhu včera 14:26
- Most: Přípravy na novou sezónu v plném proudu včera 10:00
- V Jerezu dnes Schrötter před Tobou a Alcobou 22.1.2025
- V Jerezu na testech nejrychlejším Bulega před Iannonem a Reddingem 22.1.2025
Nejčtenější články
- U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
24.12.2024 - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
24.12.2024 - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
24.12.2024 (1) - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
24.12.2024 - Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
25.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva