Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané začali v Evropě prodávat luxusní SUV, které chce konkurovat i Lexusu, stojí ale o milion míň
24.1.2024 | Petr Prokopec
Čínské automobilky to se svou expanzí myslí smrtelně vážně a nemíní v Evropě soupeřit jen s modely Škody či Dacie. Míří i do vyšších sfér a také v nich svou nabídku šponují do stále atraktivnější podoby.
Changan je už několik let jednou z nejúspěšnějších čínských automobilek, a to zdaleka ne jen na domácím trhu. Značka si tak troufá stále výš a za pomyslný zlom lze považovat její modelovou řadu UNI. Pod tímto názvem Číňané nabízí vozy, které jsou vyvedené v novém designovém směru a sází na moderní techniku, pokročilou elektroniku i bohatou výbavu.
První vlaštovkou se stalo menší SUV UNI-T, které s délkou 4 515 milimetrů bylo i jistou konkurencí pro již existující model Changan CS55. Později ale přibyl do nabídky druhý model, který je o poznání svébytnější. Říká si UNI-K, je 4 865 mm dlouhý, 1 948 mm široký a 1 700 mm vysoký. Není to tedy žádný prcek, což potvrzuje i rozvor 2 890 mm. A zaujme na něm také jeho vzhled, který evokuje některá Porsche.
O konkurenta Porsche ale nejde, to zas ne. To nejlépe naznačí motorový prostor, kde trůní v této třídě tuctový přeplňovaný dvoulitr. Produkuje ovšem přijatelných 233 koní výkonu a 360 Nm točivého momentu, který osmistupňová automatická převodovka Aisin posílá primárně na přední kola. S vyššími verzemi nicméně přichází i pohon všech, standardně nejméně 20palcových kol.
Protože ale Changan chce stále výš, začal svou nabídku i v tomto ohledu vylepšovat. Nově tak začíná v Evropě prodávat verzi zvanou iDD, která k dvoulitrovému turbu přidává ještě elektromotor a 30,7kWh baterii. Jde tedy o plug-in hybrid, který nabízí výkon až 316 koní, dojezd na nabití teoreticky až 135 km a ten celkový přes 1 000 km. Dynamiku automobilka neupřesnila, tedy krom maximální rychlosti 200 km/h, na kterou omezovač limituje všechny varianty vozu bez rozdílu. Jedno ale řekla - s tímto strojem chce konkurovat hybridnímu Lexusu RX.
Než se dostaneme k tomu, jak toho chce docílit, podíváme se do kabiny, která působí opravdu atraktivně. Základní architektura i zvolené materiály vypadají noblesně, nechybí ani spousta komfortní výbavy a hromada elektroniky. Kromě digitálního přístrojového štítu přišla širokoúhlá obrazovka multimediálního systému, která byla úmyslně nakloněna v úhlu 13 stupňů. Zredukována tak byla vzdálenost, jakou musí oči urazit mezi displejem a vozovkou, což má zvyšovat bezpečnost jejího používání. Kromě toho dostala i chemicky zpevněné sklo Gorilla Glass, které zostřuje obraz a eliminuje zanechané otisky prstů. Také to má pomáhat bezpečnosti.
Zajímavé jsou - jak je u čínských aut obvyklé - ceny tohoto stroje. I když se UNI-K tituluje jako absolutní vrchol nabídky Changanu a jedno z nejluxusnějších čínských SUV vůbec, není ve své domovině nijak zvlášť drahé. Základní provedení s pohonem předních kol a velmi bohatou výbavou, ve které nechybí ani elektrická sedadla, stojí jen 154 900 yuanů, tedy asi 497 tisíc Kč. To je dost málo na tak velký, silný a vybavený vůz. A ani absolutní vrchol není drahý - verze Noble s pohonem 4x4 a vší probíranou výbavou včetně např. ventilovaných sedadel stojí 184 900 yuanů, tedy asi 594 tisíc Kč. O něčem takovém nelze v Evropě za podobné peníze ani uvažovat, však ani základní Kodiaq dnes nekoupíte pod milion.
Changan už dříve avizoval, že s UNI-K zkusí uspět i v Evropě a nepřekvapivě začal v Rusku. Konflikt na Ukrajině vstup auta na trh trochu zdržel, na druhou stranu mu ale dodal nový smysl. Protiruské sankce totiž většinu konkurence eliminovaly a zájemci o podobné auto dnes skoro nemají na výběr. Changanu se tak v Rusku daří a rád by s novou verzí UNI-K zastoupil i onen Lexus, který svá auta v zemi už neprodává.
Ceny jsou pochopitelně vyšší, základní verze Comfort ale stojí pořád přijatelných 3 639 900 rublů, tedy asi 933 tisíc Kč. Výbava pak zahrnuje mj. přední a boční airbagy, ABS, ESP, monitorování tlaku v pneumatikách, integrovanou kameru natáčející dění kolem vozu, polokožené čalounění, vyhřívaná přední a zadní sedadla, panoramatické střešní okno, elektrické nastavování sedadla řidiče, digitální přístrojový štít, multimediální systém s 12,3palcovým displejem, audiosystém, 20" kola nebo LED světlomety, je toho prostě hodně.
Jde ale pořád o základ s pohonem předních kol, vyšší verze Luxe AWD stojí od 4 069 900 rublů, tedy asi 1,044 milionu Kč, a přidává vedle pohonu všech kol také adaptivní tempomat, bezdrátové nabíjení telefonu a automatické nouzové brzděním. Audiosystém je v tomto případě už od Sony. Dalším stupněm je varianta Tech AWD od 4 239 900 RUB (cca 1,087 milionu Kč), která přidává dalších 5 reproduktorů audiosystému (celkem jich má 12), dvouvrstvá přední boční okna, vnitřní ambientní osvětlení, streamování videa, elektrické nastavení sedadla spolujezdce, ventilaci sedadel, elektrické ovládání pátých dveří, boční airbagy a 21palcová kola.
To je spousta věcí, novinka znovu s nejvyšší výbavou Tech a 316koňovým hybridem pak přijde na 5 219 900 RUB, což je asi 1,34 milionu Kč. Jistě hodně peněz, srovnatelný Lexus s 309 koňmi je ale u nás o milion dražší. A nikde není psáno, že je o milion lepší. Tak či onak zajímavé rozšíření nabídky. Že Changan chce s řadou UNI i do zemí EU, snad ani nemusíme dodávat.
Changan UNI-K je jedním z nejluxusnějších čínských SUV, které se nemusí stydět ani za svou techniku. Nyní začal jeho prodej v Rusku i ve vrcholné 316koňové plus-in hybridní verzi. Foto: Changan
Zdroj: Changan
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
před 4 hodinami - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nejčtenější články
- Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
18.12.2024 - BMW už v lednu ukáže budoucnost interiérů svých aut, jde nad tím jen znovu kroutit hlavou
18.12.2024 - Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024 - Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
18.12.2024 - Stále aktuální vlajková loď VW v bazarech padla s cenami až na úroveň Octavie, přitom jde pořád o velký luxus s pořádnými motory
18.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva