Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 2 hodinami | Petr Prokopec
Jasně, Rolls-Royce má svou neopakovatelnou image, tohle auto jej ale fakticky úspěšně napodobuje a stojí zlomek jeho ceny. Číňanům v tomto ohledu není svaté nic, okouzlit zkouší každého.
V posledních letech se ukázalo, že zlatá éra autosalonů je u konce. Minimálně v Evropě se z aut stal pomalu veřejný nepřítel, navíc se značně rozšířily možnosti prezentovat nové vozy přes internet. Výrobci tak mají už jen málo důvodů utrácet velké peníze třeba za účast na pařížském autosalonu, když se francouzská metropole snaží kdeco, co má čtyři kola a volant, města vyštvat.
Čína je ale jiný svět, jak dokládá právě probíhající šanghajský autosalon. Ten si nenechaly ujít ani domácí, ani zahraniční značky, neboť na akci je upřena pozornost odborné i laické veřejnosti. Novinek tak je jako máku, proto se jim znovu s chutí věnujeme. A některé automobilky nás opravdu nešetří.
Platí to i v případě Zeekru, který je prémiovou značkou automobilky Geely. Ta se v Šanghaji již pochlubila luxusním minivanem 009 Grand Collector Edition, který se dočkal i ozdob z 24karátového zlata nebo koberečků z jemné vlny alpak. Na klientelu, která si musí vystačit pouze s minimální mzdou, tedy rozhodně zaměřen není. Počítat pak navíc může s podporou luxusního SUV s podobným jménem 9X.
Hned na první pohled Zeekr 9X připomene Rolls-Royce Cullinan, což jistě není náhoda, je to něco, čemu se Číňané chtějí přiblížit. Oproti britskému SUV se ovšem liší pohonem, neboť pod přední kapotou na dvanáctiválec nenarazíte. Místo něj vůz spoléhá hned na tři pohonné jednotky, z nichž dvoulitrový čtyřválec produkuje 279 koní. Spárován je pak s předním (395 k) a zadním (503 k) elektromotorem, načež soustava celkově nabízí 898 kobyl, s nimiž stovku zvládnete za rovné tři sekundy, zatímco maximálka činí 240 km/h.
Spalovací jednotka spolu s elektromotory může skrze třístupňový automat pohánět samotná kola, stejně jako se ovšem novinka zvládá pohybovat i čistě na elektřinu. Kapacita baterií sice zatím zveřejněna nebyla, dle čínského cyklu CLTC by ale vůz měl zvládnout až 380 bezemisních kilometrů. Baterie má kapacitu 60 kWh a díky 900voltové elektrické architektuře ji lze dobít z 20 na 80 procent za 9 minut. To logicky vyžaduje dobíjecí výkon přesahující 240 KW.
9X na délku měří 5 239 milimetrů a počítá s rozvorem 3 169 mm, k dispozici by tak měl být se dvěma i třemi řadami sedadel. Pohled dovnitř ovšem Zeekr neumožnil ani návštěvníkům autosalonu, pouze zmínil, že zadní dveře jsou vůbec největší v daném segmentu, přičemž nastupování a vystupování ještě vylepšuje až 80stupňový úhel otevírání. Podvozek se pak chlubí vzduchovými měchy, s nimiž lze volit světlou výšku v rozmezí 110 až 288 mm.
Novinka má díky tomu zvládat až 70procentní stoupání, a to i v hlubokém sněhu, přičemž cestující nebudou vystaveni ani náklonům karoserie - těm má zamezit 48voltová elektrická aktivní stabilizace. Chybět nebude ani autonomní řízení úrovně SAE3, které má již umožnit sundání rukou z volantu a očí z vozovky. Místo vás totiž na bezpečnosti bude dohlížet plejáda radarů, senzorů a kamer, která zahrnuje i pět LiDARů (jeden na dálku a čtyři na kratší vzdálenosti).
Lze už jen dodat, že cestující vzadu má uvnitř čekat 43palcový monitor, zatímco zevnějšek zdobí 22palcová kovaná kola, z nichž každé se ručně leští 30 hodin. Zadní víko zavazadelníku z velké části okupuje Ring Screen Star Diamond, tedy unikátní světelný podpis, za kterým stojí 43 343 individuálních zbroušených plošek, které lze nasvítit s pomocí diod. Prodej začíná právě teď, dodávky pak odstartují ve třetím letošním čtvrtletí. Ptáte se na cenu? Začíná na 500 000 CNY, tedy asi 1,5 milionu Kč. Kolikpak stojí takový Cullinan? Šestkrát tolik? A nabídne šestkrát víc? Odpovězte si sami...












Čínský Rolls-Royce Cullinan pro chudé sice není pro úplně chudé, za 1,5 milionu je to ale ve srovnání s originálem velmi levný vůz s ne o tolik horšími schopnostmi. Foto: Zeekr
Zdroj: Zeekr
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
VW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 2 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 3 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 5 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
před 6 hodinamiNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva