Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané začali prodávat elektromobil s dojezdem až 402 km a cenou od 192 tisíc, vypadá trochu jako McLaren
28.1.2024 | Petr Prokopec
Dobře, jsou to jen světla, která připomínají britské sporťáky, i tady ale platí, že něco je lepší než nic. Tak či onak jde aspoň o cenově konkurenceschopné zboží, o kterém si evropští výrobci mohou nechat jen zdát.
Pokud dnes zatoužíte po elektromobilu a nevadí vám veškeré limity vozů této koncepce, není problém si vybrat z opravdu široké nabídky. Otázkou je pak pouze to, jakou cenu dokáže akceptovat vaše peněženka. Především v Evropě jde o značné sumy, a tak není překvapivé, že si bateriový pohon navzdory všem malým domů v jeho prospěch velkou přízeň nezískal a u nás mimo velká města na elektromobil pomalu nenarazíte. Čína je oproti tomu pravým opakem, bateriemi je totiž osazeno každé čtvrté nové prodané auto a ve městech jich jezdí spousta. Jenže ani tomu se nelze divit, neboť většina z nich je nabízena za hubičku.
Aktuálně se kategorie relativně levných elektromobilů rozšířila o 3 750 milimetrů dlouhý hatchback zvaný Yue 01, za nímž stojí start-up Electric House (či také zkráceně EV House). Jeho historie se datuje od roku 2021, jakkoliv ve skutečnosti je trochu delší. Firma totiž vznikla na základech někdejší značky Xinte Automobile, která mimo jiné spolupracovala s automobilkou FAW. Nicméně se jí příliš nedařilo a kvůli finančním potížím nakonec došlo na reorganizaci, stejně jako na změnu výrobního partnera.
Krátce po svém založení tak EV House přišel se svým prvním modelem Young, který na délku měří 3 740 mm a počítá s rozvorem 2 415 mm. Osazen je pak bateriemi o kapacitě 38,54 kWh, s nimiž má zvládnout až 402 km na jeden zátah. Dojezd však byl vypočítán dle nereálného cyklu NEDC, na silnicích je tedy nutné počítat s mnohem nižší porcí. Při ceně startující na 59 800 yuanech (cca 192 tisíc korun) to ale většině zákazníkům nejspíš bylo jedno.
Firemní dvojka nazvaná trochu nelogicky Yue 01 evidentně stojí na stejných základech, neboť se neliší ani rozvorem, ani šířkou (1 655 mm), ani výškou (1 550 mm). Narostl tak pouze do délky, a to na 3 750 mm. Za tím stojí přepracovaná příď a záď, jenž se automobilka rozhodla standardně spojit s 15palcovými litými koly. Zároveň již základní úroveň výbavy osadila třeba hlasovým ovládáním, bezklíčovým vstupem, adaptivním tempomatem či autonomním parkováním.
Výše postavené stupně jsou ještě velkorysejší, místo látkového čalounění jsou totiž osazeny potahy z umělé kůže. Kabina je u nich přitom vyvedena v dvoubarevné kombinaci, stejně jako exteriér. To nicméně značku vedlo k výraznému přitlačení na cenovou pilu, a to přesto, že kapacita baterií šla dolů. K mání totiž na úvod budou dvě varianty, z nichž jedna počítá s kapacitou 24 kWh a dojezdem 251 km, zatímco u druhé lze očekávat 32,56 kWh a 335 km.
Tyto hodnoty již odpovídají cyklu CLTC, který je sice taktéž vzdálen od skutečného světa, není ale až takovým nesmyslem jako NEDC. Dá se tedy předpokládat, že skutečný dojezd by i díky vyšší energetické hustotě akumulátorů od firmy Guoxuan Hi-Tech měl být na stejné úrovni jako u firemní prvotiny. EV House pak dodává, že v blízké budoucnosti představí ještě třetí variantu, která vsadí na ještě větší paket, jenž dojezd navýší na 402 km.
Kdy a za kolik toto provedení bude k mání, zatím nebylo oznámeno, dostupná provedení ale startují na stejných 59 800 CNY (192 tisíc Kč) jako u modelu Young. U plně vybavené verze s většími bateriemi pak navíc rostou až na 79 800 yuanů (asi 256 tisíc Kč). O něčem takovém si evropské automobilky mohou nechat jen zdát, v Číně je ale konkurence přece jen tužší. A tak si raději počkáme, jak moc se EV Housu na trhu povede.
Yue 01 je čínskou elektrickou novinkou, jenž startuje v přepočtu na 192 tisících korunách. Za tuto sumu klientela dostává 3,75 metru dlouhý hatchback, který sice je napěchován výbavou, ovšem svými bateriemi příliš nenadchne... Foto: EV House
...zvláště v porovnání s firemní prvotinou Young, která stojí stejně, ale baterie má větší. McLareny ale nepřipomíná. Foto: EV House
Zdroj: EV House
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 2 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 3 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 5 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 6 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis