Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
28.4.2025 | Petr Prokopec
Představil se zatím jen jako koncept, výskyt identicky stylizovaných prototypů v běžném provozu ale jasně ukazuje, že sériová verze už je ve vývoji. Právě tu staví přímo proti skutečné 911, žádné menší ambice než „dohnat a předehnat” Číňané nemají.
Před pár týdny jsme si mohli posvítit na Denzu Z9 GT, tedy stylový čínský kombík, který byl v rámci vývoje poměřován i s modely Porsche a Ferrari. To mohlo působit až příliš sebevědomě, ovšem čínskou značku kdysi pomáhal zakládat Mercedes-Benz, tedy výrobce s více než stoletými zkušenostmi i na poli sportovních aut. Z projektu ale posléze vycouval a svůj podíl přenechal automobilce BYD. Dnes si dost možná ve Stuttgartu kvůli takovému rozhodnutí rvou vlasy, neboť zatímco jejich vozy jsou dnes kritizovány a odbyt německé značky klesá, ta čínská míří ke hvězdám.
Palců nahoru se může dočkat i auto vzešlé z konceptu Denza Z, který se představil na autosalonu v Šanghaji. Označení koncept bychom ale měli dát do uvozovek, neboť design vozu působí produkčně. Kromě toho bylo během uplynulých měsíců nachytáno na čínských silnicích několik prototypů, jejichž tvary byly víceméně identické s těmi, které si můžete prohlédnout na fotkách. Znamená to tedy, že zde máme plně provozuschopnou novinku, která se od sériového provedení bude lišit maximálně v několika málo detailech.
Radost z toho jistě nebude mít zejména Porsche, kterému jde vůz přímo po krku. Číňané tím znovu potvrzují, že svůj útok na zahraniční soupeře berou velmi vážně a hodlají jej dotáhnout do úspěšného konce v každém segmentu, i kdyby byl takřka bezvýznamný. Sporťáky pak sice enormní prodeje zrovna negenerují, starají se však o reputaci značky. To ovšem znamená, že pokud Denza Z vládne překonat i takové Porsche 911, proti kterému je zaměřena především, Číňané budou mít ještě víc respektu než dnes.
Po technické stránce toho zatím o novince mnoho nevíme. Nebylo by však překvapivé, kdyby Denza sáhla po plug-in hybridním či ryze elektrickém pohonu, jakým je osazeno zmiňované kombi. To znamená, že v prvním případě by dorazilo 870 a ve druhém dokonce 965 koní. Protože ale kupé disponuje jen jedním párem dveří a je kratší i nižší, hmotnost by nevyšplhala tak vysoko. Verze s bateriovým pohonem by tak na stovku zvládla zrychlit za maximálně 3 sekundy, přičemž relativně rychlejší doplnění energie by zajišťovala 800voltová elektrická architektura.
Vysoký výkon by měl oporu v podvozku Disus-M, který používá dvojité lichoběžníky a magnetoreologické tlumiče, jež se zvládají přizpůsobit povrchu vozovky během pouhých 10 milisekund. V zatáčkách by pak vůz měl zcela potlačovat náklony karoserie, což umožní jejich průjezd v daleko vyšším tempu. S tím pak má napomoci i „řízení po drátě“, které je spojováno s vyšší precizností. A protože chybí mechanické propojení s předními koly, bude možné volant po aktivaci autonomního řízení zasunout pod palubku a zvětšit tak vnitřní prostor.
Zrovna autopilot a technologie steer-by-wire se sportovním segmentem příliš nekorespondují, na druhou stranu však část zejména čínské klientely na takové novinky slyší. Je tak prakticky jisté, že Denza Z bude další čínský hit, zvlášť při očekávané ceně. Ta by totiž měla startovat na 300 tisících yuanů, což odpovídá 900 tisícům Kč. To je na takové auto láce, však i nejlevnější Cayman je v Číně k mání za více než dvojnásobek a 911 je ještě citelně dražší. Nebude tedy divu, když o zuffenhausenské vozy bude v Říši středu jse menší zájem. A protože Denza míří do Evropy, může být Porsche úzko i zde.









Denza Z je aktuálně titulována jako koncept. Nebylo by však ani zdaleka překvapivé, kdyby se v řádu několika málo měsíců ukázala pomalu identická produkční verze. Její prototypy můžete vidět níže i po boku skutečného Porsche 911. Foto: Denza
Denza’s “Porsche 911” Set to Debut at the #2025ShanghaiAutoShow Next Month!
— DriveGreenLiveGreen (@DriveGreen80167) March 31, 2025
Rumored to come in both hardtop and convertible versions, with an estimated price of around 300,000 RMB (approximately $41,370 or €38,176).#Denza #BYD #SportsEV #Convertible #Hardtop $BYDDY… pic.twitter.com/98qnfDcjfv
Zdroje: Denza, DriveGreen80167@X
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
dnes
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Lamborghini nechtěně potvrdilo, že hybridní technika jeho posledních novinek je vážně jen zbytečná přítěž
13.11.2025
Šéf Fordu říká, že zůstal v šoku poté, co jeho firma nakoupila čínské elektromobily a rozebrala je na díly
14.11.2025
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Bentley dalo kopačky hybridu a stvořilo své nejlehčí auto od roku 1940. Drsný stroj znovu vyvolává touhu
14.11.2025
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
14.11.2025
Živá témata na fóru
- Střešní box do T drážky 12.14. 18:30 - Kubka Palma
- GWM STEED 7 12.14. 16:47 - Carrert93
- BMW Divize 12.14. 14:07 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
