Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané vyrábí i kamiony. Tento je letos tím nejlepším, dobře ovšem vypadá jen zvenčí
25.11.2018 | Mirek Mazal
Že v Číně existuje spousta místních výrobců osobních aut, se dobře ví i v Evropě, o těch nákladních se tady ale moc nemluví. Také ta za Velkou zdí vznikají, velká sláva to ovšem není, ani v případě Kamionu roku 2019.
Čínská lidová republika vládne světovému automobilovému trhu. Asijská velmoc už několik let zaujímá první pozici v prodejních statistikách, loni se tam prodalo 24,72 milionu nových osobních aut. To odpovídá asi jedné čtvrtině celosvětového odbytu. Nezřídka sice jde o drze okopírovanou produkci slavnějších značek, přesto hned čtrnáct místních a pro nás často neznámých firem dokázalo v roce 2017 prodat více než 100 tisíc vozů.
Pozadu nezůstávají ani dodavatelé těžší techniky, kteří jsou pro Evropu prakticky neznámí. V Číně přitom sídlí více než dvě desítky firem orientující se na výrobu nákladních aut. Jednou z největších je státní podnik First Automobile Works (FAW), který se zaměřuje na oblasti východní Asie a USA. Jejím hlavními produkty jsou osobní automobily, autobusy a právě náklaďáky.
Nejnovější stroj od FAW nyní získal čínské ocenění Truck of the Year 2019, tedy Kamion roku 2019. Číňané chtějí, aby se místní značky v budoucnu účastnily i obdobné evropské soutěže, která je nejstarší a nejvýznamnější, zatím si to však rozdávají mezi sebou doma.
Do finále posledního ročníku postoupili zástupci automobilek CAMC, Foton a FAW a poslední jmenovaný se stal celkovým vítězem. Konkrétně jde o FAW J7 Eagle, který ukazuje to nejlepší, co mohou nyní nabídnout výrobci nákladní techniky z Číny. Ve srovnání s evropskou produkcí ale jde o poněkud archaický vůz. Měřítky evropských profesionálních řidičů by těžko prošel plastový interiér, který tvrdou umělou hmotu nabízí ve velkém. Drsný povrch na místech kontaktu s pokožkou nebude na dlouhých cestách nic příjemného.
Zkušeného šoféra by asi pobavilo i zahalené prosklení v zadním panelu kabiny, dnešní tahače už nic takového nepoužívají. Také řadicí páka stojící uprostřed kabiny vyvolává vzpomínky na doby dávno minulé. Celkové uspořádání a ztvárnění není moderní, asi málokterý zhýčkaný řidič evropských přepravních společností by uvítal podobné pracoviště jako přechodný domov.
Exteriér působí podstatně lépe, však se na vzhledu podílel slavný Italdesign Giugiaro. Lichoběžníková mřížka s ostře řezanými světlomety vypadá svěže. Pod sympatickou karoserii bije 12,5litrový motor o výkonu 550 koní a 2 300 Nm, který by měl podle výrobce zvládnout ujet cca 1,2 milionu kilometrů bez velkých oprav. Maximální rychlost J7 Eagle může být až 110 km/h. Do nádrží na naftu se vejde 800 litrů pohonných hmot, nejvyšší celková nosnost je 40 tun.
Přesná cena záleží na konkrétní specifikaci, FAW ale říká, že se s ní vždy bezpečně dostane výrazně pod ceny srovnatelných kamionů zahraniční produkce. Asi není důvod nevěřit, jen v případě té srovnatelnosti si nejme jistí, zda dnes vůbec existuje tahač renomovaného výrobce, který by nabízel něco podobného.
FAW J7 Eagle získal v Číně místní cenu Truck of the Year 2019. Navzdory ocenění má ve srovnání s těmi nejlepšími ještě co dohánět
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 3 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
včera - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva