Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané totálně zastínili veškerou konkurenci z Evropy a Asie na dalším obrovském trhu, jejich čas přišel
14.1.2022 | Petr Miler
Po letech váhavých kroků Číňané loni udeřili na zahraničních automobilových trzích s plnou razancí a výsledky nelze přehlížet. Zatímco konkurenti museli být rádi i za menší poklesy, Číňané po Austrálii i v Rusku rostli až o stovky procent do vysokých hodnot.
První týdny nového roku se tradičně nesou ve znamení rekapitulací prodejů té či oné značky nebo té či oné země za loňský rok. Letošek je ale přece je trochu jiný. Už se nebavíme jen o tom, kam se posunuly značky jako BMW, VW, Hyundai nebo Toyota, už neřešíme jen to, jak na významných trzích uspěli Němci, Korejci, Japonci či Američané. Nevyhnutelně si musíme všímat toho, kam se posunuli Číňané.
Před pár dny jsme tak psali o tom, že loni naprosto suverénně vstoupili mezi nejúspěšnější automobilky v Austrálii, byla to ale jen první vlaštovka. Nyní před sebou máme kompletní výsledky loňských prodejů nových vozů v Rusku (aktuálně druhého, za celý rok těsně čtvrtého největšího trhu s auty v Evropě) a jestli mezi nimi něco vyčnívá, pak jsou to znovu výsledky některých čínských automobilek.
Trh jako takový meziročně rostl o 4,3 %, což je vlastně docela úspěch. Je ale třeba dívat se i na tento výsledek správnou optikou - prakticky veškerý meziroční růst se odehrát v druhém kvartálu roku díky prachbídným číslům z téhož období roku 2020. Ve zbytku loňska prodeje téměř jen klesaly, zejména pak s jeho závěrem. V samotném prosinci bylo prodáno meziročně o 19,9 procenta aut méně, nominálně jde o 133 470 automobilů.
Podobně na tom byly prakticky všechny tradiční značky. Už jsme zmiňovali, že Škoda byla loni o 4,4 % dole a je v tomto ohledu nejhorší z velkých hráčů, tedy s výjimkou Volkswagenu. Ten se propadl dokonce o 14 % a je tak až sedmou největší značkou právě za Škodou. Jiné velké výrobce provází obvykle menší vzestupy odpovídající posunu trhu, pak jsou tu ale Číňané.
Zatímco ostatní mohou řešit, zda je 7 % v plusu úspěch, čínské automobilky jsou úplně jinde. Optikou růstu tržního podílu naprosto zastínily všechny a všechno, zejména pak díky Chery (+ 224 %), Havalu (+ 125 %) a Geely (+ 59 %). Stejně jako v Austrálii pak nejde o růst z 10 aut a 22, ale z desetitisíců za rok až k 39 126 autům v případě Havalu. Celkově pak jen tyto tři značky prodaly v Rusku za rok přes 100 tisíc aut, to už nemá daleko k 10 % na trhu. Všichni Číňané tuto mezi bezpečně přesahují.
Trh se navíc tříbil, méně neúspěšné značky zpoza velké zdi tak klesaly. Například Lifan byl dole o 55 %, Dongfeng o 43, Brilliance o 57 %, Zotye o 68, Foton o 73. Ne každé levné čínské auto je tak zárukou úspěchu, zejména Haval Jolion na fotkách níže ale ano. Ten se pravidelně umísťuje poblíž top 10 modelů a v prosinci už jen o 27 prodaných aut prohrál s jedničkou Škody, Rapidem. Pokud toto není průlom, co by jím mělo být? Země EU jsou další na řadě...
Haval Jolion je v Rusku obrovský hit, pravidelně jej vídáme okolo první desítky nejprodávanějších aut vůbec. Jeho značka spolu s Chery a Geely loni na tomto trhu naprosto zastínila všechny tradiční výrobce a řadí se už mezi největší automobilky působící na tomto trhu. Foto: Haval
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 7 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 9 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 10 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
dnes - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva