Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané představili pětimetrové luxusní auto se spotřebou jen 3,7 litru benzinu na 100 km, tady zas někdo zaspal?
7.3.2025 | Petr Prokopec
Představa, že Číňané sází vše na elektromobily a my jim v tom musíme sekundovat, je jen mylně vyvolávaný dojem. Čínské automobilky jsou technologicky velmi otevřené a nejnovější Geely je toho dalším důkazem.
V Evropě je motor pod kapotou auta pořád vnímán jako symbol prestiže. Asi 97 procent řidičů sice jezdí po silnicích 50-90-130 bez špetky ambic, což by obsloužili s čímkoli, přesto se málokomu chtělo či chce kupovat auta jako Octavii s motorem 1,6 TDI nebo BMW 5 s benzinovým dvoulitrem. Přitom zrovna takové motory mohou být velmi úsporné, pakliže je využíváte k jízdě, kterou většina lidí tak jako tak praktikuje.
Tím nekritizujeme jiné preference, ostatně sami si na trochu jiných motorech potrpíme. Asi nejezdíme výše popsaným způsobem, ale i kdyby ano, jistý zvuk, noblesa, výkon dostupný při akceleraci, to vše se také počítá. V Číně ale vládnou jiné pořádky, tam jsou schopni napěchovat motor 1,5 turbo (nebo i bez něj) pod kapotu skoro čehokoli a málokoho to rozladí.
Právě takový motor vyfasoval u nový čínský sedan Geely Galaxy Starshine 8. A jakkoli je spalovací jednotka spojena s plug-in hybridní technikou, je to opravdu titěrný agregát. Novinka totiž měří 5 018 milimetrů na délku, 1 918 mm na šířku, 1 480 mm na výšku a počítá s rozvorem 2 928 mm. Jinými slovy zde tak máme konkurenci pro Audi A6, BMW řady 5 či Mercedes-Benz třídy E, a to nikoli jen rozměry - Číňané totiž vůz popisují jako „novou generaci luxusu“.
Úplně slabý motor auta není. Zmíněná jedna-pětka produkuje 161 koní výkonu, k čemuž se přidává dalších 215 kobyl produkovaných elektromotorem. Zrychlení z klidu na stovku by tak mělo proběhnout za 6,9 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost činí 200 km/h. To už nejsou špatné hodnoty, závislé však budou na stavu baterií. Galaxy Starshine 8 přitom dorazí se dvěma pakety, kdy základní verze počítá s 18,4 kWh a ta výše postavená s 27,69 kWh. Dojezd čistě na elektřinu pak má činit 104 a 161 km.
Spotřeba čistě spalovacího motoru je pak vypočítána na 3,7 litru benzinu na 100 km, což zní skoro kouzelně. Nevíme, jak přesně tohoto výsledku bylo dosaženo, s využitím (zanedbané) elektřiny by to zase takový zázrak nebyl. Jestli Evropa zas jednou zaspala, se tedy teprve ukáže, Číňané ale dnes umí vyrobit extrémně efektivní spalovací motory, ne že ne. Tak či onak všechna zmíněná čísla odpovídají čínskému cyklu měření spotřeby CLTC, který má k realistickému daleko. Otázkou tak je i udávaný celkový dojezd verze s větší baterií, který činí 1 200 km. Další technické informace zůstávají nejasné, známa je jen hmotnost 1 908 či 1 950 kg podle velikosti baterky.
Čínská automobilka se ale rozpovídala o technologiích, kterými je její novinka prošpikovaná. Vůz tedy může počítat s autonomním řízením úrovně SAE 2,9, s čímž v nemalé míře napomáhá LiDAR instalovaný na střeše. Uvnitř pak chytrý digitální kokpit Flyme Auto používá procesor Snapdragon 8155 od Qualcommu. Počítat s ním přitom může jíž základní varianta, na samotné snímky kabiny si ovšem budeme muset ještě chvíli počkat. Stejně jako na cenu či termín, ke kterému bude zahájen prodej. Dá se ale předpokládat, že ta bude i přes onen luxus velmi příznivá, alespoň českou optikou.





Galaxy Starshine 8 se zatím ukázalo pouze zvenčí, uvnitř by ale na klientelu měl čekat nemalý luxus, stejně jako pokročilá digitální technika, pod kapotou bude velmi úsporný 1,5litrový motor s hybridní podporou. Foto: Geely
Zdroj: Geely
Bleskovky
Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
před 9 hodinamiUž ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025Muž vyhrál v loterii Porsche 911 GT3 RS i s milionem na provoz, záhy ho totálně zničil při nehodě. A na krku má policii
5.4.2025
Nejnovější články
Novou obří jachtu majitele Astonu Martin přesouvali prťavými kanály nizozemského městečka, perle za 4,5 miliardy klestili cestu 4 dny
před 6 hodinamiPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 8 hodinamiČtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
před 9 hodinamiŠéf Seatu náhle skončil, těsně před tím ale v rozhovoru popsal, jak na tom dnes automobilka je
před 11 hodinamiMalá automobilka asi zapomněla, že je rok 2025, představila nový nejsilnější motor V12 historie silničních aut
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.07. 22:05 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.07. 08:44 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.07. 08:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.06. 12:59 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.06. 12:09 - Stepan
- Onboard videa 04.06. 12:02 - brnenska.odchytova
- S větrem ve vlasech.... 04.05. 13:11 - jerry
- BMW Divize 04.04. 15:41 - pavproch