Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané představili auto na vodu, dodávka má na 300 až 400 litrů vody ujet až 500 km
29.5.2019 | Mirek Mazal
Auto na vodu zní jako neuskutečnitelný sen, pokud ale voda poslouží jako zdroj vodíku může vůz skutečně rozpohybovat. Dosud známé způsoby jsou energeticky příliš náročné, Číňané prý vymysleli nový a efektivnější.
Čínská automobilka z prefektury Nan-jang tvrdí, že se jí podařilo vyvinout auto, do kterého stačí nalít vodu a můžete vyrazit na cestu. Prototyp firmy Qingnian Cars prý již podnikl první testovací jízdu při plánované návštěvě delegace komunistické strany. Zní to pochybně a i tvrzení o první zkušební jízdě v den ohlášeného příjezdu zástupců vládnoucí strany vyvolává pochybnosti známé z minulého režimu v Československu.
Zástupci automobilky to ale tvrdí se vší vážností a nechali se slyšet, že první jízda potenciálně revolučního automobilu byla úspěšná a položila tak základy pro budoucí masovou výrobu podobných strojů. Odvážná tvrzení však nebyla podložena žádnými jasnými fakty a veřejnosti tak zbývá jen důvěřovat nesvobodnému tisku Čínské lidové republiky.
Chybějící podklady okomentoval zakladatel a generální ředitel firmy: „Úsilí vynaložené na výzkum a vývoj je obchodním tajemstvím, které nemohu odhalit. Dosáhli jsme toho za nízkých nákladů a jde o technologie naší společnosti.“ Pang Qingnian vypověděl novinářům, že auto na vodu bude schopno ujet až 500 kilometrů se spotřebou 300-400 litrů vody. „Voda, kterou používáme, je naše, nemusíme se zaměřit na Blízký východ a kupovat ropu. Voda navíc neznečišťuje planetu,“ dodal Pang odhodlaně za všechny své podřízené.
Pokud se teď škrábete za uchem a myslíte si něco o analfabetech z Autofora baštících Číňanům výmysly o autech na vodu, tak s tím prosím přestaňte. Automobilka hovoří o vodě jako o zdroji vodíku, který je následně použit na pohon vozu. Za normálních okolností je problémem, že z vody se vodík získává elektrolýzou, která je obrovsky náročná na vstupní energii. Qingnian Cars ale tvrdí, že jej umí vyrobit mnohem efektivněji.
Detaily s ohledem na výše zmíněné chybí, základní informace ale hovoří o tom, že vodík vzniká použitím blíže neupřesněného katalyzátoru při reakci vody a hliníkového prášku. Automobilka říká, že používá recyklované reaktanty, takže náklady na celý proces jsou zlomkové oproti elektrolýze.
Pokud se Číňanům skutečně podařilo vyvinout technologii, jak vodík z vody vyrobit levněji, by byl to převratný objev. Vodík by teoreticky mohl jednou nahradit známá paliva pro přímé spalování v tradičních agregátech. Ústrojí by muselo prodělat změny, jak je známe u LPG nebo CNG. Bylo by ovšem nutné vyzkoumat způsob bezpečného skladování vodíku v nádržích vozidel, jelikož tekutého skupenství dosahuje při teplotě -253 stupňů Celsia.
Možností je navíc zprovoznit vodíkové zdroje u elektromotorů či hybridů přes palivové články. V nich se reakcemi uvolňuje chemická energie a mění se na energii elektrickou. Získaná elektřina se dále může použít ke klasickému napájení akumulátoru elektromobilu.
Který způsob a jestli vůbec nějaký použili v Asii, ví asi jen Si Ťin-pching a hrstka podřízených. Možná ale v Říší středu opravdu naučili jezdit auta na vodu. To nakonec můžeme považovat za vítězství i my, kteří k pohonu našich potřebujeme ropné produkty. Pokud auta v Číně budou jezdit na vodu, zbude více ropy na nás...




Dodávka, která by měla podle ředitele automobilky zvládat ujet až 500 kilometrů na 300-400 litrů vody, resp. vodíku, který z ní vznikne. Jak, není jasné
Zdroj: South China Morning Post
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 8 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 10 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 11 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva