Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané odhalili své plány na dobytí Evropy včetně EU, na úvod se musí bát hlavně Škoda Karoq
3.10.2023 | Petr Prokopec
Tohle nelze brát na lehkou váhu, jeden z největších čínských výrobců aut hodlá na starý kontinent vtrhnout hned s pomocí tří svých značek. První vlaštovkou se stane spalovací Omoda 5, která za stejné peníze, jaké stojí základní české SUV, nabídne o poznání víc.
Pokud máte políčeno na 4 390 milimetrů dlouhou Škodu Karoq, nejspíše již víte, že bez 700 tisíc korun si dnes neškrtnete. A pokud ne, vězte, že nejde o vtip, do 31. prosince i 1. dubna je hodně daleko. Za sedmnáct průměrných českých platů dostanete 1,5litrový přeplňovaný čtyřválec posílající skrze šestistupňový manuál na přední kola 150 koní. A také akční výbavu Fresh, do které se nastěhovala kupříkladu 16palcová litá kola, duální klimatizaci nebo multimediální systém Bolero s 8palcovým displejem. Nechybí pak ani vyhřívání předních sedadel, o holobytu se tedy nebavíme.
Problémem pro Škodu, stejně jako pro ostatní zavedené výrobce, jsou ovšem Číňané. Ti se totiž rozhodli, že tentokrát svůj útok na evropské trhy nepodcení. Nejprve proto na svou stranu přetáhli uznávané designéry, konstruktéry a další experty. Následně pak s jejich pomocí přišli s vozy, vedle nichž Karoq vypadá přinejmenším nudně. Po stránce motorické čínská produkce obvykle ještě lehce zaostává, uvnitř však již hraje extra ligu a konkurenci ukazuje záda.
Nově se se svými expanzivními plány přihlásila automobilka Chery, dnes jedna z největších čínských automobilových firem. Ta hodlá do konce roku 2025 nabízet na evropských trzích své vozy skrze tři značky Omoda, Jaecoo a Exlantix. S první zmíněnou bude možné počítat již letos, a to ve Španělsku. Na počátku příštího roku se však přidá také Velká Británie a v dubnu Německo. Další země pak sice nejsou potvrzené, to je však jen otázka času. Omoda má být totiž k dostání na všech zásadních evropských trzích. A dá se počítat s tím, že se dočkají i Češi.
První vlaštovkou této značky bude SUV Omoda 5 osazené spalovacím a elektrickým ústrojím, u dalších modelů lze ale čekat i plug-in hybridy. Ceny odstartují okolo 30 tisíc Eur (cca 734 tisíc korun), tedy v podstatě na stejné úrovni, na které začíná i v úvodu zmíněný Karoq. Nicméně čínský konkurent by měl přijít s mnohem lepší výbavou. Má dostat dva 10,25palcové displeje, z nichž jeden supluje přístrojový štít. Sedadla pak nebudou jen vyhřívaná, ale i chlazená, chybět nebude ani adaptivní tempomat.
O detailech hnacího ústrojí zatím nepadlo ani slovo, na mimoevropských trzích či v Rusku je však Omoda 5 nabízena s přeplňovanou jedna-pětkou a přeplňovanou jedna-šestkou. První jednotka disponuje 147 či 156 koňmi, druhá pak 150, 186 a 200 koňmi. Navíc je u ní možné sáhnout také po pohonu všech kol. Po manuálu v nabídce ale budete pátrat marně, méně objemná jednotka je totiž spojena s převodovkou CVT, zatímco u druhé přišel na řadu dvouspojkový sedmistupňový automat.
Stejně tak si budeme muset počkat i na přiblížení plánů spojených se značkami Jaecoo a Exlantix, ta druhá je však ryze elektrická. Letos na jaře vyrukovala se svými prvními produkty, sedanem E03 a SUV E0Y. Oba vozy používají platformu E0X, jejíž součástí je také 800voltový elektrický okruh. Ten má zajistit vyšší rychlost dobíjení, zatímco aerodynamický koeficient Cd 0,21 měl přispět k udávanému dojezdu 700 km a zrychlení z klidu na stovku za pouhé 3 sekundy.
Jakkoli jde o zajímavá čísla, úspěch bude podmíněn hlavně cenami. Protože však oba vozy mají do Evropy dorazit až na počátku roku 2025, nelze v tuto chvíli nic ani odhadovat. I když je prakticky jisté, že Číňané odstartují pod evropskou konkurencí, která by v současné době měla vyhlásit blokádu Bruselu až do té doby, než europolitici zruší své nereálné elektrické plány, jinak se Škoda a spol. mohou stát značkami druhého sledu. Je fascinující, že zatím dělají spíš pravý opak.
Omoda 5 poslouží jako předvoj velké čínské expanze naplánované automobilkou Chery. Ta kromě tohoto želízka hodlá do evropského ohně přihodit i značky Jaecoo a Exlantix, a to do roku 2025. Foto: Omoda
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
dnes - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Startovni listina Moto E 2025 17:18
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 12:33
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před 3 hodinami - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před 5 hodinami - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 6 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 8 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 01.16. 20:14 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.16. 18:16 - řidičBOB
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch