Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze?

Jeho výrobce se potácí ve ztrátách, z těch se ale chce dostat i s pomocí nové levné značky, která nabídne opravdu dostupná elektrická auta. První vlaštovka jménem M03 je k mání od 380 tisíc korun, to je dnes cena Škody Fabia v úplném základu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze?

1.9.2024 | Petr Prokopec

Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze?

/

Foto: Xpeng

Jeho výrobce se potácí ve ztrátách, z těch se ale chce dostat i s pomocí nové levné značky, která nabídne opravdu dostupná elektrická auta. První vlaštovka jménem M03 je k mání od 380 tisíc korun, to je dnes cena Škody Fabia v úplném základu.

Za 380 tisíc korun toho u nás z nových aut už moc nekoupíte. Takové peníze vám dnes stačí na základní Škodu Fabia, případně pak na Hyundai i10, Mitsubishi Space Star či Dacii Sandero. Pokaždé ale skončíte s maloobjemovou jednotkou vpředu, která nedisponuje zrovna výkonem trhajícím asfalt. Pokud se třeba u českého hatchbacku hodláte dostat alespoň na 150 koní, rázem jste již ve zcela jiné cenové sféře . bez 560 tisíc korun nemáte šanci, a to je prosím pěkně řeč o čtyřmetrovém voze.

Čína je ale trochu jiný svět, kde slovo „dostupnost“ skutečně ještě dostává svému původnímu významu. Děje se tak přitom i ve spojitosti s elektrickým pohonem, jak nejnověji dokládá Xpeng. Tento výrobce totiž přichází s novou divizí Mona, která má oslovit klientelu s méně naditými kapsami. Neznamená to však, že ta by se musela zásadně omezovat, neboť první model M03 je 4 780 milimetrů dlouhým sedanem, jenž disponuje výkonem 190 koní mířícím dopředu.

Řeč je navíc o elektromobilu, jehož ekvivalenty v Evropě startují na sumách blížících se k milionu korun. V Číně ale Mona M03 startuje na 119 800 yuanech, tedy na v úvodu zmíněných 380 000 Kč. Protažená čelist a nemalá závist jsou tedy na místě, jakkoli je třeba dodat, že k nízké ceně došel Xpeng zástavbou menšího paketu baterií. Základních 51,8 kWh totiž odpovídá 13,3litrové nádrži na naftu, se kterou na udávaných 515 km dojezdu můžete mimo laboratorní podmínky rovnou zapomenout.

Číňané se ale základní verzí pouze zahřívají, k dispozici totiž mají daleko širší nabídku. V jejím středu trůní provedení osazené jednotkou naladěnou na 218 koní, která je spárována s bateriemi o kapacitě 62,2 kWh. Nicméně ani s nimi 620 km na jeden zátah nedáte, daný údaj odpovídá čínskému cyklu CLTC, který je o nějakých 20 procent velkorysejší než evropská metodika WLTP. Ani ta ovšem neodpovídá realitě.

Na druhou stranu, prostřední úroveň nabídky stojí stále velmi působivých 129 800 CNY (asi 412 tisíc Kč), hlouběji do kapsy je totiž třeba sáhnout až při zaškrtnutí vrcholu zvaného Max. Ten počítá se stejnou technikou jako střed, jen k tomu přihazuje více výbavy. Semiautonomním řízením úrovně SAE2, která spoléhá na 12 ultrazvukových senzorů a 7 kamer, jsou nicméně osazeny všechny verze, nikoliv jen Max startující na 155 800 CNY (cca 495 tisíc Kč).

I tato částka je působivá, dojezd 580 km je ovšem znovu přestřelený, i když bere v potaz kila výbavy navíc. V Číně to ale málokomu vadí, kromě nízkých cen totiž klientela může počítat také s již poměrně hustou sítí nabíječek. Xpeng tak doufá, že mu značka Mona pomůže dostat se ze ztráty. Jelikož během úvodních 52 minut od prezentace obdržel 10 tisíc závazných objednávek, šance na splnění tato mise má.


Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 1 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 01Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 2 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 02Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 3 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 03Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 4 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 04Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 5 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 05Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 6 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 06Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 7 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 07Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 8 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 08Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 9 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 09Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 10 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 10Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 11 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 11Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 12 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 12Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 13 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 13Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 14 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 14Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 15 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 15Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 16 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 16Číňané odhalili konkurenta Tesly Model 3 za cenu Škody Fabia. Není dokonalý, ale za ty peníze? - 17 - Xpeng Mona M03 2024 oficialni lepsi 17
Mona M03 od Xpengu nevypadá bůhvíjak ohromně, ale je to docela velké auto se slušnou technikou. Při jeho cenách člověk snadno mávne nad některými nedokonalostmi. Foto: Xpeng

Zdroj: Xpeng

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.