Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané na Auto China 2014: čorky, nesmysly i zajímavé nové modely
22.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Ve středu naší pozornosti byla v Pekingu díla automobilek z Evropy, čínských novinek bylo ale podstatně více. Tohle jsou ty nejzajímavější.
Pohledem do nedávné minulosti, konkrétně tři roky nazpět, jsme viděli, čeho všeho jsou Čínské automobilky schopné. Tehdy nám automobilka Geely představila koncept vlajkového sedanu, který předznamenal orientaci na Evropu, snad i zvyšující se kvalitu a konečně také jinou nálepku než „klump“. Jistě ještě delší dobu se renomovaní výrobci ze zbytku světa bojí, že jednoho dne dostanou kvalitní konkurenci schopnou vyrábět podobná auta za citelně menší peníze, jenže k takovému stavu má většina čínských výrobců stále ještě daleko.
Je tedy pravdou, že dříve byly čínské vozy prakticky bez výjimky jen nezdařilými kopiemi těch evropských a amerických, což dnes už dokonale neplatí - některé čínské novinky vypadají alespoň na papíře dobře a zcela originálně. Přesto mnoho výrobců zpoza Velké zdi, ač třeba ne tak okatě, stále kříží všechny známé i méně známé modely. Někteří si tedy stále hrají na automobilový Xerox, jiní ale namíchají již mnohokrát použité prvky, přihodí pár vlastních nápadů a zbrusu nový vůz je na světě.
Přesně tyto tři přístupy se snoubí v přehledu toho nejzajímavějšího, co bylo v rámci hesla „Číňané Číňanům” k vidění na pekingském autosalonu. Někteří výrobci jasně naznačují, že ze známé stezky plné „čorek” nehodlají sejít, jiná díla zdvihají obočí, zbylá už nestojí jen za smích. Však posuďte sami...
BAIC BJ80
Naše turné začněme u značky BAIC, která by se do roku 2025 ráda stala jedním z hlavních světových hráčů a produkovala tak vozy na úrovni. Proto už nám dříve ukázala například sedan Senova D, který doprovodil v loňském roce u premiéry herec Nicolas Cage, snad aby dodal vozu na vážnosti. Slepenec designového stylu Mercedesu třídy E využívá nejen kamarádství BAIC s Daimlerem, ale také práva na modely Saab 9-3 a 9-5 nabytá v roce 2009 od GM.
Nás však musel zákonitě v daleko větší míře zaujmout poutavější teréňák BJ80. Čínská kopie ikonického Géčka od Mercedesu si kromě klasických proporcí stuttgartského výrobce zjevně přivlastnila i masku chladiče od Jeepu a celý vzniklý guláš jen dochutila kořením v podobě světlometů Defenderu od Land Roveru. Od kapoty a vzpřímeného A-sloupku dozadu je slyšet už jen křik skutečné G-Klasse.
Pod kapotou najdeme údajně 2,5litrový benzinový čtyřválec o výkonu 143 koní, který bude pohánět všechna kola přes pětistupňový manuál. Druhou možností je i dvoulitrový turbomotor od Saabu s 204 koni a 290 Nm. Žádný rychlík to tedy není, spíše plaz. Můžeme se zasmát, když k tomu výrobce Bejing Auto dodává, že novinka odstartuje svojí pouť jako vojenské vozidlo. Nezpochybnitelná kopie Géčka nás vede k zamyšlení, proč vlastně ještě ze Stuttgartu neposlali přinejmenším protestní nótu. Jen doufáme, že Němci Číňanům nepožehnali, neboť jinak by si už s ohněm zahrávali až příliš...
Čínský Mercedes G údajně odstartuje pouť v armádě. Bere si snad vše ze světa nejdrsnějších off-roadů
BYD Tang
Čínské automobilky rozhodně nikdo nemá spojené s výrobou supersportů a už vůbec ne takových, které by měly být hrozbou pro evropskou konkurenci. Značka BYD (Build Your Dreams) se však podle posledních zpráv pokusí o zdolání Ferrari California s modelem Han, který je ve vývoji s kódovým označením E9. Než se tak ovšem stane, připomeneme si, co přichystali čínští „stavitelé snů“ pro Peking.
Novinkou číslo jedna na stánku BYD v Pekingu bylo dozajista hybridní SUV velikosti BMW X3. Tang postavený na základech BYD S7, které bylo postaveno na předchozím modelu S6, využívá k ohromení čínského publika především bohatého chromování. Trošku k smíchu jsou obrovské mezery mezi koly a podběhy. Na druhou stranu, za pozornost jistě stojí to, co přiváží novinka v útrobách. Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 201 koní totiž dostal doping v podobě 147koňového elektromotoru z modelu Qin sedan, což znamená ve výsledku dokonce 348 koní.
Díky dvojici motorů je tento vzhledově divný crossover vybaven permanentním pohonem všech kol. Číslovka 542 na bocích znamená schopnost vypálit na stokilometrovou rychlost za méně než pět sekund, pohon 4x4 a dvojka pak udávanou kombinovanou spotřebu benzinu. S čínskými vládními dotacemi na ekologické automobily se údajně jeho cena bude pohybovat v přepočtu na hranici 870 tisíc korun. To je suma, za kterou nic podobného v Evropě nepořídíte.
BYD Tang je vyzbrojen docela slušnou technikou. Stovku pod pět sekund neočekáváte
Dongfeng Fengshen AX7
Fengshen je další čínskou značkou ve vlastnictví Dongfengu, který je znám svojí touhou po expanzi na evropské trhy. Naposledy jsme se o něm zmiňovali v souvislosti s koupí 30 procent akcií koncernu PSA, ale dnes musíme zaměřit pozornost na konkrétní vůz pro domácí trh. Tím je další z řady tolik populárních SUV, které zamíří do Číny v druhé polovině letošního roku a to prý do nejnabitějšího segmentu čínského trhu.
Pokud pátráte po jeho předloze, pak nemusíme déle napínat. Jde o Nissan Qashqai první generace. Japonským předobrazem pro Číňana se Qashqai nestal náhodou, neboť ho právě Dongfeng vyráběl spolu s Nissanem na tamní půdě v rámci společného podniku - že si bokem udělá něco podobného „sám”, není v Číně nic až tak neobvyklého. Produkční podoba konceptu dříve známého pod interním označením D29, dostala název AX7 a proporce kompaktního SUV. Karoserie novinky se velké pozornosti Evropanů zcela jistě nedočká, neboť je prostá jakékoliv pozornosti pro pěkné detaily, doma by se ale měla líbit. Ony jinakosti v podobě zakousnutých předních světlometů do masky chladiče dle mého soudu spíše celkovému vzhledu ublížily, ale tamní fandové se na to budou koukat jinak.
Pod přední kapotou bije dvoulitrové benzinové srdce z Japonska s výkonem 143 koní a točivým momentem 189 Nm. Velké technické finesy nehledejme ani v pětistupňové manuální převodovce nebo volitelném CVT, i když v tomto případě se ani nemá jednat o zázraky moderní techniky. Startovací cena totiž jednoznačně míří na ty nejnižší příčky. AX7 má v době uvední začínat na 100 tisících juanech (cca 320 tisících) a končit už na 140 tisících juanech (necelých 450 tisících korun). Čínské zájemce by k nákupu měla později povzbudit modernější jednotka 1,6 Turbo se 160 koňmi, která právě vzniká z atmosférické šestnáctistovky Nissanu.
Fengshen AX7 je převlečeným Qashqaiem první generace
Haval Concept SUV Coupe
Čínská značka Haval patří poměrně známému výrobci Great Wall Motor, který pro nás v Evropě neplatí zrovna za etalon kvality, skvělé techniky a už vůbec ne designové originality. Jenomže Čína vrací úder a s tímto konceptem ukazuje, že nemusí vždy dostat jen pokutu za kopírování. Koncepční podoba tohoto SUV Coupe se totiž docela výjimá a rozhodně ji nelze zařadit do šuplíku nevýrazných čínských děl.
Naopak je pro nás mezi ostatními motorizovanými Číňany crossover výrazný asi tolik jako Velká čínská zeď v seznamu kulturních památek. Koncept Havalu dokonce připomíná evropské vozy a kupodivu nic výrazněji nekopíruje. Sportovní a zároveň moderní karoserie s agresivními světlomety a pěkně tvarovaným bočním profilem se stoupajícím pontonem není sice revoluční, ale rozhodně poutavá. V podobném duchu by se prý měly nést i další Havaly, které budou z čínských továren v budoucnosti vyjíždět v masách.
Studie pětidveřového sportovně laděného crossoveru navíc kromě designu zaskočí i použitou technikou (technologie eAD), neboť jde o plug-in hybrid disponující velmi slibnou, třebaže reálně nedosažitelnou spotřebou paliva. Jezdit by údajně mohl už za 2,2 litru na sto kilometrů a to navzdory vyšší stavbě a pohonu všech kol.
Koncept SUV Coupe okatě nikoho nenapodobil, rysy Peugeotu bychom ale nalezly
CH Auto Event
Pokud jste si mysleli, že se vše ohledně největšího čínského autosalonu mezi tamními značkami bude točit jen kolem víceméně nemastných neslaných crossoverů a hranatých sedanů, pak jste na omylu. Přesvědčit vás o tom může na Číňany skoro až nádherný koncept supersportu od pekingského designového studia CH Auto. To už dříve překvapilo například modely Aculeus nebo Lithia.
Poslední počin nazvaný Event je plně elektrickým sporťákem, jenž žene kupředu vcelku silný elektromotor. Klasického paliva prostá jednotka disponuje úctyhodnými 400 koňmi, na stokilometrovou rychlost se údajně umí rozjet bezpečně během pěti sekund a dosahuje maximální rychlosti na omezených 200 kilometrech v hodině. Dvoustovka je také zapsaná v kolonce dojezdu na jedno nabití, o kterou se má starat 41,1 kWh akumulátor schopný dobití do plné kapacity z klasické domácí zástrčky za šest hodin - tedy alespoň podle tiskových informací výrobce, u nás by to trvalo v typické zásuvce asi 12 hodin.
Hmotnost se navzdory těžkému pohonnému ústrojí usadila na 1 685 kilogramech. Na tom se z velké části podílí konstrukce složená z hliníkového prostorového rámu, na němž je vystavěna karoserie z karbonových komponentů. Dvoumístný vůz nám však v nejrůznějších detailech připomíná celou řadu Evropských sportovních vozů. Jakoby se jeho designéři zamilovali najednou do Bugatti Veyron, Audi R8 a McLarenu MP4-12C. Uvnitř díky zkosenému volantu, sedadlům a dalším otočným ovladačům nejvíce připomíná zmíněnou „er-osmičku“. Nakonec je to jedno, neboť šance na sériovou výrobu jsou prý mizivé.
Sportovní vůz CH Auto Event sdržuje nejrůznější prvky evropských supersportů
Kawei K1
Velmi typický čínský přístup k tvorbě automobilů zhmotnila na pekingském autosalonu zbrusu nová značka Kawei. Pro svůj velký debut si totiž zvoila nejen kopii, ale rovnou kopii kopie. Docela prostorný pick-up s velkým vnitřním prostorem a zdánlivě nataženým rozvorem nezapře vzor v předchozí generaci Fordu F-150, coby nejprodávanějšího pick-up světa.
Jak už zaznělo, ona to ale není prostá kopie Fordu, nýbrž napodobenina pick-upu od JAC, který F-150 doslova „opálil“. Jednoduchý a spíše starší, třebaže slušně vybavený interiér neslibuje velké zázraky, i když karosérií se nám Kawei K1 tolik nepříčí. Ve dvoubarevné kabině najdeme kožené čalounění a pod kapotou 3,2 litrový naftový motor s výkonem 107 koní. Komu by to bylo málo, nový výrobce prý dodává také 2,4litrový benzinový čtyřválec odvozený od jednotky Mitsubishi s výkonem 143 koní. Ani v druhém případě prý nepřekročí maximální rychlost 130 km/h.
Co se týče dalších informací, hovoří se o pětistupňové manuální převodovce, která přenese točivý moment výhradně na zadní nápravu. Druhá novinka je z pick-upu odvozeným SUV, jenž ovšem využívá zřejmě naprosto stejnou techniku. Zajímavostí je velmi nízká cena, která startuje v přepočtu zhruba na 320 tisících korunách.
Kawei K1 odstartoval svojí čínskou pouť, automobilka s ním však plánuje mohutnou expanzi
Zotye T600
Stejně jako u Kawei K1, se ani u modelu Zotye T600 zrovna nedá použít přídomků inovativní či kreativní. Esteticky musíme uznat, že má vlastně bezchybný vzhled. Možná to ale bude tím, že při pohledu na bok v něm objevíte Audi Q5 a když se na chvíli zadíváte na příď, ihned vám vytane na mysl obraz Volkswagenu Tiguan. Takže originalita zkrátka nebude zrovna silnou stránkou tohoto modelu.
Vysoký uživatelský standard naznačuje třeba dvouzónová klimatizace, tlačítko pro ovládání dveří zavazadlového prostoru, elektricky nastavitelné sedačky s vyhříváním a koženým čalouněním, panoramatické dvojité střešní okno, tempomat, LED pro denní svícení, parkovací senzory, elektronická kontrola stability, šest airbagů, ABS, EBD, Hill-holder, palubní počítač, vyhřívaná zrcátka nebo balíček nazvaný viditelnost. Kvalita výroby je ale údajně opravdu vysoká, neboť výrobce poukazuje i na některé ne zcela obvyklé povrchové úpravy.
T600 je údajně možné objednat s motorem 1,5i Turbo o výkonu 150 koní a pětistupňovou manuální převodovkou, avšak v Pekingu se na výstavišti vyjímala verze 2,0T se 177 koňmi, které lze zapřáhnout i za šestistupňovou dvouspojku. V současné době se ví, že v základní výbavě je přední pohon, ale Zotye věří, že seznam doplní pro rok 2015 také verzemi s pohonem 4x4.
Zotye T600 je slepenec Audi Q5 a VW Tiguan, typický čínský kočkopes
Zotye Z500
Abychom celý přehled zkompletovali, musíme přihodit ještě další automobil od Zotye, neboť právě sedany dělají v Číně automobilkám značnou část prodejních čárek. Nový model Z500 navíc na rozdíl od výše zmíněného crossoveru T600 ve své podstatě nic nenapodobuje, je svůj a přitom má cenou startovat v přepočtu už na 280 tisících korunách. Na trh se prý vydá ve třetím čtvrtletí letošního roku.
Veskrze čisté linky karoserie doplňují pěkná hliníková kola a navíc 1,5litrový čtyřválec s turbodmychadlem, který předním kolům servíruje až 150 pomocí pětistupňových převodovek. Automobilka se však dušuje, že jedinnou jednotku v nabídce hodlá do příštího roku doplnit o osmnáctistovky v atmosférickém i přeplňovaném procedení. Pokud vás nezaujaly tvary karoserie a design obohacených chromovými dekory, pak vězte že v interiéru číhá na posádku jedině luxus. Čínského výrobce bychom něco takového opravdu ani netipovali, neboť se nám chvílemi zdá, že koukáme na plnohodnotný evropský vůz.
Parádní prošívání kožených sedadel je obohaceno o velký dotykový displej, startovací tlačítko nebo přístrojový štít s chromovanými tubusy. Nakonec i to dekorativní dřevo nevypadá zas až tak lacině. Prý se zatím jedná o předprodukční prototyp, ale Číňané by se měli v sériové výrobě dočkat něčeho velmi podobného, nešizeného, dost možná shodného s konceptem.
Zotye Z500 je po designové stránce originální, nabídne prý nevídaný luxus za rekordně nízkou cenu
Kompletní fotogalerie
BAIC BJ80 2014
BYD Tang 2014
Dongfeng Fengshen AX7 2014
Haval Concept SUV Coupe
CH Auto Event
Kawei K1 Pick-up 2014
Zotye T600 2014
Zotye Z500 2014
Foto: CarNewsChina
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis