Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl
6.3.2023 | Petr Prokopec
Varování před tímto vývojem mnozí po léta označovali za klišé a přehnanou obavu. Teď už mu nestojíme jen tváří v tvář, reálně jej prožíváme. Spekulace o převzetí zbytných továren Fordu čínským BYD byly pravdivé - začíná se v Camacari, pokračovat se může v Saarlouis.
Na počátku minulého století se Ford rozhodl, že nové auto dostane pomalu do každé rodiny. Značka tak zavedla pásovou výrobu, díky které se povedlo srazit cenu Modelu T na ekvivalent dnešních zhruba 88 tisíc korun. Na tuto sumu pak průměrný dělník ve Státech musel šetřit jen několik málo měsíců, modrý ovál tedy ve své misi uspěl na výbornou. Role cenově dostupného výrobce se však automobilce zjevně zajedla. Nová strategie totiž počítá především s elektromobilitou, na nízké ceny lze tedy rovnou zapomenout. V důsledku toho ale součástí historie za chvíli nemusí být jen Model T, ale celý Ford přinejmenším tak, jak ho dnes známe.
Pro elektrický pohon tento výrobce pochopitelně nehoří zničehonic. V průběhu posledních let totiž jeho spalovací nabídka začala na konkurenci ztrácet, hlavně vinou špatných rozhodnutí. Modrý ovál se totiž mimo jiné rozhodl, že jeden model má vyhovovat naprosto všem lidem na všech kontinentech. Něco takového pochopitelně nemohlo skončit vzestupem prodejů, a jelikož na dohnání rozjetého vlaku bylo již pozdě, rozhodl se Ford naskočit na jiný. Automobilka tak plně podporuje politiky, kteří se z něj rozhodli udělat jedinou možnou alternativu pro budoucnost - už to nebere jako hrozbu, ale jako obranu svého dalšího, podle nás opět špatného rozhodnutí.
Jelikož s elektromobilitou jsou spojené nemalé investice, musela automobilka logicky přistoupit k úsporám. Přes palubu se přitom rozhodla hodit hlavně svou brazilskou pobočku, pod kterou spadaly tři továrny. Padáka tak dostalo zhruba pět tisíc lidí, z nichž nejvíce docházelo do podniku v Camacari. Ford pak oznámil, že v zemi končí pouze s výrobou, nikoli se svými aktivitami. Auta, která chce v Brazílii prodávat, se však již pouze dováží. A jakkoli se tak dle modrého oválu do prodeje dostanou i dříve nedostupné modely, nestane se tak ve spojitosti s nižšími cenami.
Ford se tak továrny v Camacari potřeboval zbavit, přičemž v minulosti se spekulovalo o tom, že kupcem se stane čínská automobilka BYD. Ta měla v rámci svého rozmachu koupit hned několik továren modrého oválu po celém světě. Samo BYD dříve tyto spekulace označovalo přinejmenším za předčasné, teď už jsou ale realitou - Camacari je jeho a další fabriky mají následovat.
BYD má v Brazílii provozovat hned tři podniky zaměřené mimo jiné na zpracování lithia a dalších komponentů potřebných pro baterie elektrických aut, výrobu podvozků pro autobusy a nákladní vozy i montáž osobních aut. Právě ty mají vznikat v Camacari. Veškeré informace ohledně dalšího vývoje aktivit BYD za oceánem se oficiálními mají stát až v dubnu, to ale nakonec dnes není podstatné.
Zajímavé bude sledovat, zda Číňané koupí i továrnu v Saarlouis, také kolem možnosti jejího převzetí dříve automobilka přešlapovala. Ať už se ale rozhodne jakkoli, jejich kroky ukazují, kam se dnes posouvá celý automobilový průmysl. Tradiční značky bláhovou sázkou na jediné řešení ztrácí svou pozici na trhu, Číňané na stejném poli dokáží být efektivní a ani za spalovacími auty nedělají tlustou čáru. Zastaví je někdo? Jedinou šancí je, že politici i výrobci prozřou a přestanou kopat hrob vlastně nám všem. Divili bychom se ale, kdyby s tím přestali dříve, než začneme být lopatu po lopatě zahazováni hlínou.





Ford v Brazílii vyráběl i lokální modely jako třeba Troller T4. S tím je ovšem definitivní konec. Foto: Ford
Místo modrého oválu bude továrnu v Camacari provozovat BYD, který hodlá s výrobou osobních aut začít v roce 2025. Postup čínské automobilky ukazuje, kam se dnes posouvá celý auto průmysl. Foto: BYD
Zdroj: UOL Carros, Auto Evolution
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 7 hodinamiAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera
Nejnovější články
Focus už na některých trzích skončil a nejde ho objednat. Ford ho má zabít všude, to pak teprve pozná „nudu”
před 3 hodinamiNěmci radí krajanům: Elektromobil si teď rozhodně nekupujte, sází ale na velmi ošidnou kartu
před 5 hodinamiŠéf Nissanu skončil, situace firmy už je neúnosná. Jeho náhrada by si měla hlídat záda
před 6 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 7 hodinami„Žlutí andělé” v Německu vyráží na pomoc elektromobilům dramaticky častěji, loni o 46 procent. Hlavní důvod? Baterka
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva