Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl

Varování před tímto vývojem mnozí po léta označovali za klišé a přehnanou obavu. Teď už mu nestojíme jen tváří v tvář, reálně jej prožíváme. Spekulace o převzetí zbytných továren Fordu čínským BYD byly pravdivé - začíná se v Camacari, pokračovat se může v Saarlouis.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl

6.3.2023 | Petr Prokopec

Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl

/

Foto: Ford

Varování před tímto vývojem mnozí po léta označovali za klišé a přehnanou obavu. Teď už mu nestojíme jen tváří v tvář, reálně jej prožíváme. Spekulace o převzetí zbytných továren Fordu čínským BYD byly pravdivé - začíná se v Camacari, pokračovat se může v Saarlouis.

Na počátku minulého století se Ford rozhodl, že nové auto dostane pomalu do každé rodiny. Značka tak zavedla pásovou výrobu, díky které se povedlo srazit cenu Modelu T na ekvivalent dnešních zhruba 88 tisíc korun. Na tuto sumu pak průměrný dělník ve Státech musel šetřit jen několik málo měsíců, modrý ovál tedy ve své misi uspěl na výbornou. Role cenově dostupného výrobce se však automobilce zjevně zajedla. Nová strategie totiž počítá především s elektromobilitou, na nízké ceny lze tedy rovnou zapomenout. V důsledku toho ale součástí historie za chvíli nemusí být jen Model T, ale celý Ford přinejmenším tak, jak ho dnes známe.

Pro elektrický pohon tento výrobce pochopitelně nehoří zničehonic. V průběhu posledních let totiž jeho spalovací nabídka začala na konkurenci ztrácet, hlavně vinou špatných rozhodnutí. Modrý ovál se totiž mimo jiné rozhodl, že jeden model má vyhovovat naprosto všem lidem na všech kontinentech. Něco takového pochopitelně nemohlo skončit vzestupem prodejů, a jelikož na dohnání rozjetého vlaku bylo již pozdě, rozhodl se Ford naskočit na jiný. Automobilka tak plně podporuje politiky, kteří se z něj rozhodli udělat jedinou možnou alternativu pro budoucnost - už to nebere jako hrozbu, ale jako obranu svého dalšího, podle nás opět špatného rozhodnutí.

Jelikož s elektromobilitou jsou spojené nemalé investice, musela automobilka logicky přistoupit k úsporám. Přes palubu se přitom rozhodla hodit hlavně svou brazilskou pobočku, pod kterou spadaly tři továrny. Padáka tak dostalo zhruba pět tisíc lidí, z nichž nejvíce docházelo do podniku v Camacari. Ford pak oznámil, že v zemi končí pouze s výrobou, nikoli se svými aktivitami. Auta, která chce v Brazílii prodávat, se však již pouze dováží. A jakkoli se tak dle modrého oválu do prodeje dostanou i dříve nedostupné modely, nestane se tak ve spojitosti s nižšími cenami.

Ford se tak továrny v Camacari potřeboval zbavit, přičemž v minulosti se spekulovalo o tom, že kupcem se stane čínská automobilka BYD. Ta měla v rámci svého rozmachu koupit hned několik továren modrého oválu po celém světě. Samo BYD dříve tyto spekulace označovalo přinejmenším za předčasné, teď už jsou ale realitou - Camacari je jeho a další fabriky mají následovat.

BYD má v Brazílii provozovat hned tři podniky zaměřené mimo jiné na zpracování lithia a dalších komponentů potřebných pro baterie elektrických aut, výrobu podvozků pro autobusy a nákladní vozy i montáž osobních aut. Právě ty mají vznikat v Camacari. Veškeré informace ohledně dalšího vývoje aktivit BYD za oceánem se oficiálními mají stát až v dubnu, to ale nakonec dnes není podstatné.

Zajímavé bude sledovat, zda Číňané koupí i továrnu v Saarlouis, také kolem možnosti jejího převzetí dříve automobilka přešlapovala. Ať už se ale rozhodne jakkoli, jejich kroky ukazují, kam se dnes posouvá celý automobilový průmysl. Tradiční značky bláhovou sázkou na jediné řešení ztrácí svou pozici na trhu, Číňané na stejném poli dokáží být efektivní a ani za spalovacími auty nedělají tlustou čáru. Zastaví je někdo? Jedinou šancí je, že politici i výrobci prozřou a přestanou kopat hrob vlastně nám všem. Divili bychom se ale, kdyby s tím přestali dříve, než začneme být lopatu po lopatě zahazováni hlínou.


Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 1 - Ford Troller T4 2019 modernizace 01Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 2 - Ford Troller T4 2019 modernizace 02Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 3 - Ford Troller T4 2019 modernizace 03Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 4 - Ford Troller T4 2019 modernizace 04Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 5 - Ford Troller T4 2019 modernizace 05
Ford v Brazílii vyráběl i lokální modely jako třeba Troller T4. S tím je ovšem definitivní konec. Foto: Ford

Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 6 - BYD Han EV 2021 prvni sada 01Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 7 - BYD Han EV 2021 prvni sada 02Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 8 - BYD Han EV 2021 prvni sada 03Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 9 - BYD Han EV 2021 prvni sada 04Číňané kupující už nevyužitelné továrny Fordu nejlépe ukazují, kam se posouvá celý auto průmysl - 10 - BYD Han EV 2021 prvni sada 05
Místo modrého oválu bude továrnu v Camacari provozovat BYD, který hodlá s výrobou osobních aut začít v roce 2025. Postup čínské automobilky ukazuje, kam se dnes posouvá celý auto průmysl. Foto: BYD

Zdroj: UOL Carros, Auto Evolution

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše