Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané chystají svůj Rolls-Royce pro „chudé”, extrémní luxus má nabídnout za zlomek ceny britské klasiky
14.4.2024 | Petr Prokopec
Auto jako takové už je v prodeji a vzhledem ke snaze konkurovat i Britům si říká příhodně 009. Aktuálně je k dispozici jen se třemi řadami sedadel jako rodinný vůz, po eliminaci prostřední řady se z něj má stát takový Rolls-Royce pro chudší.
MPV byla dříve zaškatulkovaná jako auta oblíbená leda u „fotbalových matek„”. Něžnější části publika vyhovovaly velké rozměry a tři řady sedadel, na která bylo možné poskládat pomalu polovinu leckterého fotbalového mužstva, přičemž stále ještě zbyl dostatek prostoru na dresy, míče a svačiny. Nicméně tato éra skončila s rozmachem SUV. V principu to umí být podobná auta, tvary jejich karoserií jsou ale líbivější, a tak zájem o MPV výrazně klesl - image SUV je docela jinde.
Empévéčka a osobní verze dodávek ale v poslední době zažívají menší renesanci, a to i díky tomu, že dokážou oslovovat trochu jinou klientelu, která jim image zase vrací. Pořád umí sloužit jako jednoduché utilitární stroje, stále častěji se ale stávají základem spíše luxusně laděných vozů určených k převozu náročnější klientely. Jen v takto koncipovaných autech máte dostatek prostoru pro komfortní převoz víc jak jednoho dvou lidí, o zbytek se postará vnitřní uspořádání. Však se podívejte, co se dá koupit třeba s Mercedesem třídy V.
V Číně, kde MPV a spol. nikdy zcela netratila relevanci, je tento trend obzvlášť patrný. Automobilka Zeekr tam jedno takové MPV nabízí pod poněkud „bondovským” názvem 009 od loňského roku. Vůz dlouhý 5 209 milimetrů ke svému pohonu používá dva elektromotory, které produkují 544 koní. Zákazníci si ovšem dosud mohli vybrat pouze to, zda tři řady sedadel spojí s menší či větší baterií (kapacita 116 či 140 kWh). Zeekr nicméně již příští týden hodlá nabídku rozšířit, a to o ultra-luxusní variantu, která má vzadu pouze dvě nezávislá a mnohostranně polohovatelná křesla. A hned se jí začalo přezdívat „Rolls-Royce pro chudé”.
O novince se toho zatím mnoho neví, snad kromě faktu, že nabízena bude pod obchodním označením 009 Grand. Navzdory názvu se ale nepočítá s nárůstem rozměrů, ostatně stávající rozvor 3 205 mm je pro čtveřici cestujících víc než dostačující, a to i ve chvíli, kdy se zadní pasažéři natáhnou. Jejich křesla bude oddělovat středová konzole, do níž byly integrovány schránky, výsuvné stolky a také displej pro ovládání klimatizace či masivní televize.
MPV bude mít dělicí přepážku mezi zadními cestujícími a řidičem a prosklenou střechu. Chybět nebude ani dřevěné obložení, kovové doplňky a perforovaná kůže. V případě zevnějšku se však verze Grand od základního Zeekru 009 již tolik lišit nebude, počítat bychom měli pouze s větším množstvím chromu a 20palcovými kovanými koly. Ta se dočkají černých středů, jež dost možná budou stabilní, i proto ono překřtění na Rolls-Royce mezi MPV.
Po stránce technické se ale již nic měnit nebude, znovu tedy dorazí 544 koní, ovšem pouze ve spojení s větší baterií, která by měla nabídnout teoretický dojezd 822 km. Čínský cyklus CLTC je ale velmi hodně vzdálen od reality, ve skutečném světě lze počítat jen se zlomkem. Po stránce cenové pak Zeekr naznačil start okolo 500 tisíc yuanů (cca 1,64 milionu korun), což je na jednu stranu hodně. Vedle ceny Rolls-Roycu Cullinan (od cca 10 milionů Kč), který někteří mají tendenci s novinkou Zeekru srovnávat, jsou to ale drobné.




Již z prvních fotek je patrné, že čínské MPV nabídne za dělící přepážkou vskutku královský prostor i nemalý luxus. Za to si nechá automobilka řádně zaplatit, vedle zavedené konkurence ale bude 009 Grand doslova za babku. Foto: Zeekr
Zdroj: Zeekr
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Rozlučka Toyoty s její jedinou manuální šestiválcovou mašinou je absurdně drahá, nemravně využívá současného dění
21.3.2025Další kontroverzní kreace Mansory dráždí oči i žaludek, její jméno dává nepokrytě najevo, komu „podkuřuje”
21.3.2025VW možná začíná chápat, po elektrickém kolapsu přesunul pozornost ke svému nejžádanějšímu autu vůbec
21.3.2025Bývalý technik NASA rozjel Autopilot Tesly a další systém proti zdi pomalované obrazem okolí, podívejte se na výsledek
21.3.2025Max Verstappen prodává svůj soukromý tryskáč, i interiér si nechal kompletně předělat do „svých” barev
21.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins