Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čína zakáže majitelům elektromobilů oblíbené, ale v zásadě nesmyslné řízení jedním pedálem, za vším hledejte Tesly
6.6.2024 | Petr Prokopec
Je to z podstaty neefektivní praktika, kterou některé automobilky právě proto odmítají, majitelé vozů značek jako Tesla ale jednopedálové řízení adorují. V Číně budou mít smůlu, a to i kvůli Teslám a jejich řidičům.
Řada lidí, kteří někdy vyzkoušeli elektromobil, propadla tzv. jednopedálovému řízení. Nepatříme mezi ně, máme na věc stejný pohled jako Porsche, které tvrdí, že jde navzdory možnosti rekuperace podstatné části kinetické energie o stále neefektivní praktiku, která marní energií víc než využívání setrvačnosti auta, ale jeho fanouškům rozumíme. Řízení to zjednodušuje a lidé jsou z podstaty líní tvorové, takže proč přemýšlet o několik kroků dopředu, jak využít efektivnějšího plachtění, když se můžete spokojit se zastavením za získání části jinak zmařené energie zpět.
O tuto radost ale dotyčné nepřipravují jen některé automobilky, nejnověji s ní mají problém i i čínské úřady. A o efektivitu či ekologii tu nejde, problém je jinde.
Jak možná víte, v posledních letech došlo v Číně k řadě incidentů, které měly jedno společné. V jejich středobodu byla Tesla řítící se napříč některým z měst šílenou rychlostí, přičemž po sobě zanechávala nejen zdemolovaná auta, ale naneštěstí také mrtvé. Majitelé si stěžovali na problémy s brzdami, které nikterak nereagovaly. To však automobilka odmítala s tím, že lidé si jednoduše spletli pedály a chyba byla na jejich straně.
Na vině má být právě obliba jednopedálového řízení, kvůli kterému prý lidé přestávají zvládal používat oba pedály. Věříme, že jde o faktor, nicméně na některý incidenty došlo také s profesionály za volantem, tedy s lidmi, kteří za volantem strávili pomalu celý svůj život a kterých zkrátka nečekáte, že by po zapomněli, který pedál je který. Ale to dnes nechme stranou.
Bez ohledu na skutečné pozadí čínská vláda již loni v květnu Tesle přikázala, aby pozměnila nastavení jednopedálového řízení. Při uvolnění plynového pedálu tak aktuálně všechny vozy na největším trhu světa musí přejít do režimu Creep a nikoliv Hold, díky čemuž vůz pokračuje v pomalém pohybu dopředu či dozadu. K plnému zastavení je tedy třeba šlápnout na brzdu.
Čína tak vyrukovala s dodatečným bezpečnostním prvkem, který patrně zafungoval - od loňského května se žádná nehoda se splašenou Teslou v hlavní roli neodehrála. To jen posílilo odpor úřadů k jednopedálovému řízení, které se jej rozhodly fakticky zakázat plošně, jak si všimli kolegové z Auto Evolution.
Zatím jde pouze o návrh, očekává se ale hladké přijetí, Čína není země diskuzí. Nově by tedy již nemělo být možné „zpomalit vůz až k úplnému zastavení, kdy brzdný efekt je dosažen uvolněním plynového pedálu při jízdě vpřed“. Nové nařízení by mělo vstoupit v účinnost od 1. ledna 2026. Porsche to asi trápit nebude, Teslu už jen v určité míře, přizpůsobit se ale budou muset všichni výrobci. A je otázkou, jaký vliv to bude mít na jiné země světa - vyvíjet dva různé způsoby ovládání auta se každé automobilce nebude chtít.
S podivnými nehodami byla v Číně spojena hlavně Tesla Model Y, plnohodnotné jednopedálové řízení má být ale v této zemi od roku 2026 fakticky zakázáno napříč celou branží. Foto: Tesla
$TSLA
— Tsla Chan (@Tslachan) May 31, 2024
With MIIT's announcement of new benchmarks, Tesla vehicles will not be able to experience single-pedal driving in China in the future pic.twitter.com/Pfrv9LHlsu
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
- Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024 - Podívejte se, jak Tesla při záplavách během chvíle shořela v garáži majitele, ač se voda sotva dotýkala podlahy
1.10.2024
Nejnovější články
- Nový šéf Rolls-Roycu zrušil oddanost elektrickému pohonu, hybridní modely odpískal úplně. „Nejedou jako vánek,” říká
před 11 hodinami - Jediná Škoda s motorem V6 TDI je k mání nejetá po 1. majiteli. S dobovou navigací a manuálem je to posel z minulosti
včera - Prodeje taxíků Mercedesu zkolabovaly. Firma přišla téměř o celý trh, i když ho fakticky založila a přes 100 let mu vládla
včera - BMW tlačí na EU, aby zrušila vysoká cla na auta z Číny. Nepřinesou nic dobrého automobilce, Německu a ani celé Evropě
včera - Nahé Bugatti Tourbillon je asi jediné porno, na které se můžete dívat v práci, odhalilo i pozadí vývoje
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 10.05. 00:04 - Kavis
- Rychlodotazy 10.04. 21:27 - Brus
- Politický koutek 10.04. 20:37 - Stepan
- Pneu koutek 10.04. 19:48 - abgx1
- BMW Divize 10.04. 11:52 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 10.03. 23:39 - Lachende Bestien
- Benzín bez biosložky (do motorové pily) 10.03. 22:25 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 10.03. 21:20 - Brus