Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Chystá se nové největší auto světa. Bude vážit až 1 000 tun, dokončení brání jediné
28.9.2018 | Mirek Mazal
Výrobce dnes největšího a nejtěžšího automobilu světa se nechce spokojit se svým primátem a nabídne něco ještě většího. Mohl by tak učinit už příští rok, zatím mu ale chybí vhodné pneumatiky.
V tuto chvíli patří titul největšího těžebního sklápěče na planetě vozidlu BelAZ-75710. Gigantický dumper může přepravovat až 450 tun nákladu a s celkovou hmotností dosahující 810 tun je v současnosti největším a nejtěžším terénním automobilem na světě - délka dosahuje 20,6 metru, výška 8,2 metru, šířka 9,9 metru. Čistě hypoteticky by se do prostoru vytvořeného rozměry 75710 vešlo 168 Škod Fabia, je to pro většinu z nás stěží představitelné monstrum.
Běloruský BelAZ ale již začal pracovat na stroji, který bude schopen uložit ještě více nákladu - na korbu novinky by se mělo vejít ještě o dalších 100 tun více. Generální ředitel společnosti Peter Parchomčik říká, že dokončení vývoj na straně jím řízené firmy je otázkou dalších dvanácti měsíců, tak rychle ale nový stroj čekat nemáme.
„Budeme schopni dále růst poté, co se objeví pneumatika, která vydrží těžký náklad. Vývoj má na starosti japonská společnost a dostatečně pevná guma by se měla objevit v příštích dvou letech,“ vysvětluje Parchomčik a dodává, že jakmile se tak stane, bude BelAZ schopen v provozu odolat zatížení 550 až 560 tun a s celkovou hmotností se přiblíží neuvěřitelné tisícovce.
Firma s podporou Kanaďanů plánuje také ryze elektrický sklápěč, třebaže by takových schopností zkraje nedosahoval. Pro takový nízkoemisní stroj už existuje i odběratel - největší hutní společnost světa ArcelorMittal. Na programu je také ochotna se finančně podílet kanadská vláda.
Pro BelAZ to není zase tak velká výzva, jak se na první pohled může zdát. Už jeho současné největší dumpery pohání elektromotory, akorát o jejich „živení” se starají obří diesely v podobě generátorů. Přepřáhnutí na plně elektrický pohon se tedy může relativně rychle odehrát kdykoli, kdy to vývoj techniky dovolí. Limit jistě tušíte - vývoj tunového elektromobilu brzdí stávající baterie, které umožňují pracovat pouze tři až čtyři hodiny v plném nasazení, poté musí na 20-30 minut k elektrické zásuvce. A to zatím není dost dobré s ohledem na to, co musí vozy v dolech den co den zvládat.
Světově největší a nejtěžší terénní automobil BelAZ-75710 očekává ještě objemnějšího nástupce. Vzniknout by mohl i dříve, limit v podobě nosnosti pneumatik ale začátek jeho výroby směřuje až do roku 2020
Zdroj: Belta
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024 - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva