Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Chorvatská automobilka si už staví nové ústředí za 5 miliard, ještě nedávno sídlila v garáži
17.11.2021 | Petr Prokopec
Je to jakési vyvrcholení amerického snu, který si ale jeden nadšenec neprožívá ve Spojených státech, nýbrž v Chorvatsku. Jeho doslova garážovka se během pár let vypracovala mezi nejrespektovanější entity svého druhu.
Historie automobilky Rimac se začala psát v roce 2007, kdy tehdy devatenáctiletý Mate Rimac začal ve své garáži pracovat na konverzi starého trojkového BMW generace E30 na elektrický pohon. S tím původně závodil, ovšem během jednoho podniku benzinová jednotka explodovala. Chorvatský nadšenec se z motorsportu nehodlal stáhnout a přesedlal na elektřinu, nicméně se svou první kreací nebyl příliš spokojen. Zdála se mu příliš těžká, málo výkonná a disponovala nedostačujícím dojezdem. Díky postupné evoluci však vůz záhy začal lámat světové rekordy pro elektrická auta.
Při pohledu na tento potenciál se Mate Rimac rozhodl založit automobilku nesoucí jeho příjmení. Ta od září 2009 sídlí ve Svete Nedelji, malém městečku ležícím na okraji Záhřebu. První zaměstnance začala nabírat v roce 2011, loni zde ovšem pracovalo již více než 900 lidí. Firma se nicméně chystá na zásadní expanzi, neboť zatímco její první supersport Concept_One vznikl pouze v osmi exemplářích, jeho nástupce jménem Nevera již počítá se 150kusovou sérií. Vedle toho ale stále více pracuje pro zavedené automobilky.
V tomto ohledu se nejvíce mluví o Porsche, které pozvolna navyšuje vlastnický podíl v Rimacu a je nyní klíčovým partnerem i ve společném podniku Bugatti-Rimac. Vedle značky z Zuffenhausenu pak do Rimacu investovalo i Hyundai a mezi zákazníky firmy patří také Aston Martin či Renault. To je již poměrně velké množství aktivit, na které dosavadní ústředí firmy nestačilo, jakkoliv oproti původní garáži se jedná o nemalý posun. A proto se Rimac rozhodl pro další stěhování, ke kterému nyní udělal zásadní pokrok.
Spuštěny byly práce na novém kampusu, který by měl být dokončen v roce 2023. Investováno do něj bude zhruba 200 milionů Eur (cca 5,2 mld. Kč), což rozhodně nejsou malé peníze. Na druhou stranu je areál navržen tak, aby se v něm více než 2 500 zaměstnanců cítilo spíše jako doma než v práci. Kromě vývojového centra a výrobny baterií zde totiž nebude chybět ani tělocvična, restaurace, herní místnost, muzeum či dokonce školka.
Chorvatské designové studio 3LHD, které mělo projekt na starosti, se dvě budovy snažilo zasadit co nejvíce do přírody. Zeleň proto bude všudypřítomná a najdeme ji nejen venku, ale i uvnitř či na střeše. Kromě toho bude část pozemků proměněna v pastviny, načež se zaměstnanci se svými dětmi či hosté firmy budou moci naobědvat třeba ve společnosti ovcí. Tím ale možnosti kampusu nekončí, poskytovat by totiž měl i ubytování a ve finále i speciální odpočinkové místnosti.
Jak můžeme vidět na nově zveřejněných fotkách, stavba kampusu je teprve v začátcích, Mate Rimac ale nepochybuje, že bude zdárně dokončena a jeho firmě zajistí zázemí, po kterém vždy toužil.
„Od chvíle, kdy jsem tuto firmu založil, pro mě bylo vytváření co nejlepšího pracovního prostředí klíčem k úspěchu. Je přirozenější vytvářet skvělé výrobky, když se člověk nachází v tom správném prostředí. S novým kampusem chceme docílit přesně toho - vytvořit nejlepší prostředí pro práci a kreativitu, ale ne jen pro naše zaměstnance. Bude to i místo pro zákazníky, studenty a širokou veřejnost, také ta bude vítána, aby se mísila s našimi zaměstnanci. Také se snažíme o to, abychom celé sídlo integrovali do přírody a okolního prostředí a aby bylo uhlíkově neutrální,” řekl ke stavbě sám Mate Rimac. Nezbývá než popřát hodně zdaru v naplňování této vize.
Stavba nového ústředí Rimacu už začala. Foto: Rimac Auotmobili
Budoucím výsledkem by měl být celý nový areál firmy, jak jej vidíme na počítačových vizualizacích. Foto: Rimac Automobili
Zdroj: Rimac Automobili
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před hodinou - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 3 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 4 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 16:11 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch