Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Česká Praga nepřeháněla, reálně začala dodávat svůj první silniční supersport. Vypadá jako Batmobil, který dokáže jezdit po stropě
9.12.2024 | Petr Prokopec
Něco si vysnít a pak to skutečně udělat jsou dvě docela jiné věci. Také Praga snila o vlastním silničním sportovním autě, jen u toho ale nezůstala. Dva roky po premiéře prototypu předala první produkční kus skutečnému zákazníkovi.
V posledních letech vykoukla na světlo světa řada nových automobilových firem, případně došlo na zmrtvýchvstání některých dávno zaniklých značek. Jenže poté, co si užily svých nových 15 minut slávy, během nichž virtuálně představily své přelomové dílo ověnčené opravdu působivými čísly, obvykle zmizely z dohledu dřív než pára nad hrncem. Česká automobilka Praga, která byla založena v roce 1907 a obnovena o 104 let později, mezi takové ale naštěstí nepatří. Místo toho nyní hrdě hlásí návrat na veřejné komunikace.
Znovuzrozená Praga se totiž dosud soustředila hlavně na okruhové vozy, případně pak na motokáry, kterých ročně vyrobí zhruba sedm tisíc, pročež je jedním z nejúspěšnějších výrobců tohoto typu strojů na světě. V listopadu 2022 se nicméně pochlubila modelem Bohema, který sice taktéž vypadá jako okruhová placka, ovšem má nárok i na registrační značky. Přitom bylo oznámeno, že celkově vznikne 89 aut, která budou po zhruba dvaceti kusech ročně vyráběna ručně. Kdy ale bude reálně předán první z nich, nebylo upřesněno.
Nad daným počinem si ale již hlavu lámat nemusíme, výroba se totiž skutečně rozeběhla a minulý pátek si první exemplář mohl převzít první majitel. Respektive majitelé, neboť černá Bohema má patřit nizozemským nadšencům známým jako McLaren Twins. Za touto přezdívkou se původně skrývali Herman a Ineke, kteří nakupovali hlavně vozy britské značky. V mezičase ovšem svou láskou nakazili i své dcery Mandy a Melissu. Stejně jako zvětšili záběr své sbírky.
I když je nicméně jejich kolekce velmi zajímavá, Bohema z ní bude pořádně vyčnívat, neboť působí jako čistokrevný závodní speciál. Stojí za tím hlavně její karoserie navržená Jurajem Mitrem, která už při rychlosti 250 km/h produkuje přítlak 900 kg a s rychlostí pochopitelně dál roste. Díky tomu vůz vážící pouhých tisíc kilogramů může teoreticky jezdit i po stropě. Praga přitom uvádí, že na okruzích má její novinka vyrovnat časy závodních speciálů kategorie GT3, a to přesto, že bude používat silniční pneumatiky.
„Jsem hrdý na to, co jsme dokázali. Naše cesta neukazovat koncept, neslibovat, ale ukázat až prototypové auto z 95 procent identické s finálním se ukázala jako správná. A navíc předat první zákaznické auto jen dva roky po představení prototypu není ve světě supersportů běžné. Bylo to velmi náročné období, ale myslím si, že výsledek dle reakcí předčil očekávání všech. Další zákaznická auta předáme v následujících měsících,“ uvedl majitel firmy Tomáš Kašpárek.
My už jen dodáme, že u předání nechyběl ani bývalý jezdec Formule 1 Romain Grosjean, který znovuzrozené automobilce napomáhal s vývojem. Bohema je poháněna 3,8litrovým šestiválcem z Nissanu GT-R, jenž ovšem ještě prošel laděním u britské společnosti Litchfield. Produkuje tak 710 koní, s nimiž zvládne lehký vůz sprint na stovku za 2,3 sekundy a dosahuje maximálky 317 km/h.
Ceny vozu startují na 34 milionech korun, přičemž Bohema má zamířit do všech koutů světa, tedy nikoli jen do Nizozemska či Velké Británie, kde má skončit nejvíc aut, ale také na Střední východ, do Asie či Spojených států. I proto Praga v uplynulých dvou letech nejen vůz ladila, ale zároveň s prototypem seznamovala movité nadšence, kde se jen dalo. Její úsilí se zřetelně vyplatilo, neboť nyní o značce s nadšením mluví nejen česká, ale i zahraniční média.
Už po dvou letech od představení prototypu se vůbec první Bohema dostala k reálnému zákazníkovi. Další exemplář by měl být představen na jaře, od roku 2026 má výroba stoupnout z jednoho kusu měsíčně na dva. Foto: Praga
Zdroj: Praga
Bleskovky
- Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
včera - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR včera 18:36
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 včera 16:00
- MS-SBK 2025: Nová značka, tři Rookies, opět bez Čecha včera 10:00
- MS-Supersport 2025: 7 značek - jedna žena, 1 Čech 20.12.2024
- MS-SSP 300: 32 jezdců, 4 značky, 2 Češi 20.12.2024
Nejnovější články
- VW v tichosti zařízl jeden ze svých nejvíc ikonických motorů, i když by ho lidé s chutí kupovali dál
před 3 hodinami - Pokus o spojení Nissanu s Hondou je zoufalý krok dělaný v panice, říká bývalý šéf, nedává žádný smysl
před 4 hodinami - Nadšenci „na podpoře” milované Suzuki končí. Další takové auto nevzniklo a ani vyhlížet ho nemáme
včera - Už i „električtí Hujeři” kapitulovali a uznávají: Ježdění elektrickým autem je podstatně dražší než s benzinovým
včera - Hned u Česka je k mání supervzácný sen rychlých zahrádkářů, 33 let nepřekonané auto svého druhu. Už pro jeho kola byste vraždili
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva