Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Česká firma stvořila drsný terénní autobus. Dojede až tam, kde taková auta nevídáme
7.12.2018 | Mirek Mazal
Autobusy obvykle nejsou automobily, které by dokázaly čímkoli okouzlit, tento stroj je ale výjimkou. K obyčejnému vozu určenému k přepravě lidí z místa A do místa B má daleko.
Pretoriáni byli osobní gardisté římských císařů. Právě podle nich se jmenuje mohutný terénní automobil vyvinutý českou společností Pulsar Expo. Sídlí v Praze a prvních osm prototypů postavila v dílnách stojících na území slovenské Bratislavy.
Vůz si říká Torsus Praetorian a jde o autobus upravený tak, aby se po svých dostal i tam, kam taková auta běžně nemají šanci dojet. Disponuje pohonem obou náprav a je postavený na základech tahačů MAN. Praetorian táhne kupředu 6,9litrový dieselový šestiválec MAN D0836LFL40 o výkonu 176 kW (239 koní) a točivém momentu 925 Nm ve spojení s poloautomatickou převodovkou ZF Tip Matic. Maximální rychlost je omezena na 117 km/h.
O fungování všech zařízení se stará elektrický obvod s dvojicí 12V autobaterií o kapacitě 175 Ah. Chlazení zařizuje kombinace vodního a vzduchového systému. Spotřeba závisí na jízdních podmínkách, každopádně je připravena stolitrová palivová nádrž.
Vozidlo s rozvorem 4 200 milimetrů zvládne zatížení až 13 500 kilogramů. Přední náprava s listovými pružinami a uzamykatelným diferenciálem unese 6 300 kilogramů, protějšek vzadu stejné konstrukce je dimenzován na případnou zátěž až 7 800 kilogramů. Velkým přínosem prostupnosti mimo asfaltové cesty je cca 40 centimetrů světlé výšky a terénní pneumatiky Michelin XZL TL o rozměru 395/85 R20.
Celkem v autobusu najdeme 35 sedadel pro cestující s tříbodovými bezpečnostními pásy a jedno pneumaticky odpružené sezení pro řidiče. Příjemné prostředí udržuje klimatizační jednotka spojená s topením. Lidé na palubě mohou využít jednotky DVD s centrální obrazovkou propojenou mikrofonem. Zatmavená okna by měla mít zvýšenou odolnost proti rozbití.
Kromě poněkud postapokalyptického vzhledu se autobus odlišuje bohatým využitím kompozitních materiálů. To s sebou přináší výhody nižší celkové hmotnosti, snadné výroby a vysoké odolnosti proti korozi. Cena česko-slovenského produktu se drží relativně nízko - základ je nabízen za 100 tisíc dolarů (2,23 milionu Kč).
Stroj je primárně určen k exportu do těžko přístupných míst, během prezentace se jeden ilustrační kus objevil v záchranářských barvách. Přesná finální poloha věci záleží na domluvě se zákazníkem, sedačky lze nahradit úložným prostorem, existuje také řada exteriérových doplňků. Výrobce prý již nyní eviduje objednávky z Bangladéše, Gruzie, Kanady a Spojených států. O zákazníkovi z České republiky zatím nemáme zprávy, to ale dává smysl - tady by podobný stroj nacházel rozumné uplatnění obtížně.



































Autobus s českým i slovenským pasem vypadá bytelně. Ne nadarmo se jmenuje podle gardy římských císařů
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 10 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch