Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti

A k Česku se hrdě hlásí, ne že ne. Technicky je to ale hotový světoběžník - v útrobách skrývá vyladěný motor legendární Godzilly, s vývojem pak pomohli i Romain Grosjean nebo bývalý Stig Ben Collins.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti

24.11.2022 | Petr Prokopec

Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti

/

Foto: Praga Cars

A k Česku se hrdě hlásí, ne že ne. Technicky je to ale hotový světoběžník - v útrobách skrývá vyladěný motor legendární Godzilly, s vývojem pak pomohli i Romain Grosjean nebo bývalý Stig Ben Collins.

Pod pojmem „Bohemka Praha“ máme nejspíše všichni zafixovaný fotbalový klub Bohemians z pražských Vršovic. Nyní ale nastal čas na změnu. Pod názvem Praha Bohema se totiž představuje nový český supersport. Ten není silniční verzí okruhového speciálu R1, místo toho tu máme zcela odlišný model. Patrné je to již při pohledu na pohonné ústrojí, neboť závoďák pohání dvoulitrový čtyřválec od Renaultu vyladěný na 370 koní. Bohem(k)a však dostala do vínku takřka dvojnásobný výkon, za čímž stojí srdce japonské Godzilly, tedy Nissanu GT-R.

Praga přitom má být první a zároveň i jedinou automobilkou, jenž od Nissanu dostala svolení dvakrát přeplňovaný 3,8litrový šestiválec používat. Ten bude na zakázku stavěn britskou firmou Litchfield Motors, jenž zpočátku počítá se 710 koňmi v 6 800 otáčkách a 724 Nm točivého momentu při 3 000 až 5 000 ot./min. Pohonnou jednotku přitom bude doprovázet šestistupňová sekvenční převodovka Hewland, jejíž robotická spojka počítá se semiautomatickým režimem, jenž má zpříjemnit jízdu po veřejných komunikacích.

Česká značka původně zvažovala i použití jiných motorů, mimo jiné 5,2litrového atmosférického desetiválce z Audi/Lamborghini. Nakonec však zvítězil šestiválec, který pomohl udržet hmotnost pod jednou tunou. U Litchfieldu navíc dochází k úpravám japonského ústrojí, neboť motor je rozmontován a osazen suchým mazáním. Díky tomu je kompaktnější a může být usazen níže, což pro změnu napomáhá těžišti. Firma tím navíc snížila i riziko ztráty tlaku oleje při průjezdu zatáčkami.

Co se jízdní dynamiky týče, Praga zatím nevyrukovala s finálními parametry. Ovšem i ty prozatímní jsou velmi působivé. Stovku byste měli zvládnout za méně než 2,3 sekundy, maximálka pak přesahuje magickou třístovku. Je nicméně třeba dodat, že zmíněných 710 koní je v případě prototypu spárováno s 982 kilogramy. Automobilka ovšem dodává, že produkční verze bude ještě o dost lehčí. Ač tedy výkon míří pouze na zadní kola, nepřekvapilo by nás zrychlení dokonce pod 2 sekundy.

Na finální data si nicméně musíme ještě chvíli počkat, od pohonného ústrojí se tak přesuneme ke karoserii. Ta se musí obejít bez aktivní aerodynamiky, za čímž znovu stála touha po co nejnižší hmotnosti. Vzduchová brzda či stavitelné klapky by totiž vyžadovaly také instalaci těžkého hydraulického systému. Design byl proto ovlivněn závodními speciály, v důsledku čehož i zpětná zrcátka upravují proudění vzduchu. Při rychlosti 250 km/h tak lze počítat s přítlakem 900 kilo.

Aerodynamice byla podřízena i kabina, která sice zvládá pobrat dvojici cestujících, ovšem v tandemu. Posádka přitom má k dispozici 100litrový zavazadelník, stejně jako třeba držáky na nápoje, úchyt na mobilní telefon a klimatizaci. Sedadla, volant a pedály jsou stavitelné, ideální polohu by tedy měl nalézt zákazník jakéhokoliv vzrůstu. Motor a převodovka jsou pak namontovány nezávisle, do karbonového monokoku tedy nejsou přenášeny rušivé vibrace.

Praga se tedy zjevně velmi snažila, aby propojila dva zdánlivě neslučitelné světy. Bohema by tedy měla být dostatečně pohodlná na veřejných silnicích, zatímco na závodních okruzích se má postarat klidně i o rekordní kola. Za tím nestojí jen vysoký výkon a nízká hmotnost, ale rovněž stavitelné tlumiče Öhlins typu pushrod či 380milimetrové karbon-keramické kotouče svírané šestipístkovými třmeny Alcon. A také 18palcová přední a 19palcová zadní kola s centrální maticí.

Dle značky se neodpruženou hmotnost povedlo udržet na pouhých 180 kilogramech, kvůli čemuž novinka nepotřebovala složitý adaptivní podvozek. To ocenil i bývalý jezdec Formule 1 Romain Grosjean, který pomáhal s laděním. Dle něj si tak „na silnici užíváte plynulou jízdu, bavíte se se spolujezdcem a auto žehlí nerovnosti jakoby nic. Vše naprosto v klidu. Najednou se ocitnete na závodním okruhu, všechno se rázem změní a vy auto tlačíte na samou hranu výkonu.“

Bohema by tak mohla dosáhnout úspěchu, automobilka se nicméně výrobu rozhodla omezit na 89 exemplářů. Ty korespondují s 89. výročím, jenž uplynulo od vítězství značky při závodě 1 000 mil československých, který se jel na veřejných silnicích v roce 1933. Montáž začne v druhé půli příštího roku ve společnosti Kresta Racing, za níž stojí rallyový jezdec Roman Kresta. V první půli se pak máme dočkat zveřejnění finálních technických parametrů.

Můžeme už jen dodat, že vývojový tým v uplynulých dnech absolvoval testování s Benem Collinsem, tedy se slavným Stigem z Top Gearu. Momentálně pak automobilka jedná s partnery ze Spojených států, Velké Británie, Hongkongu, Japonska či Spojených arabských emirátů, kde všude Bohema získala oficiální homologaci. Objednávky je možné firmě zasílat již nyní, připravit si ovšem budete muset minimálně 30 milionů korun.


Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 1 - Praga Bohema 2022 prvni sada 01Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 2 - Praga Bohema 2022 prvni sada 02Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 3 - Praga Bohema 2022 prvni sada 03Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 4 - Praga Bohema 2022 prvni sada 04Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 5 - Praga Bohema 2022 prvni sada 05Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 6 - Praga Bohema 2022 prvni sada 06Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 7 - Praga Bohema 2022 prvni sada 07Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 8 - Praga Bohema 2022 prvni sada 08Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 9 - Praga Bohema 2022 prvni sada 09Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 10 - Praga Bohema 2022 prvni sada 10Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 11 - Praga Bohema 2022 prvni sada 11Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 12 - Praga Bohema 2022 prvni sada 12Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 13 - Praga Bohema 2022 prvni sada 13Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 14 - Praga Bohema 2022 prvni sada 14Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 15 - Praga Bohema 2022 prvni sada 15Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 16 - Praga Bohema 2022 prvni sada 16Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 17 - Praga Bohema 2022 prvni sada 17Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 18 - Praga Bohema 2022 prvni sada 18Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 19 - Praga Bohema 2022 prvni sada 19Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 20 - Praga Bohema 2022 prvni sada 20Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 21 - Praga Bohema 2022 prvni sada 21Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 22 - Praga Bohema 2022 prvni sada 22Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 23 - Praga Bohema 2022 prvni sada 23Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 24 - Praga Bohema 2022 prvni sada 24Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 25 - Praga Bohema 2022 prvni sada 25Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 26 - Praga Bohema 2022 prvni sada 26Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 27 - Praga Bohema 2022 prvni sada 27Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 28 - Praga Bohema 2022 prvni sada 28Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 29 - Praga Bohema 2022 prvni sada 29Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 30 - Praga Bohema 2022 prvni sada 30Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 31 - Praga Bohema 2022 prvni sada 31Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 32 - Praga Bohema 2022 prvni sada 32Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 33 - Praga Bohema 2022 prvni sada 33Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 34 - Praga Bohema 2022 prvni sada 34Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 35 - Praga Bohema 2022 prvni sada 35Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 36 - Praga Bohema 2022 prvni sada 36Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 37 - Praga Bohema 2022 prvni sada 37Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 38 - Praga Bohema 2022 prvni sada 38Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 39 - Praga Bohema 2022 prvni sada 39Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti - 40 - Praga Bohema 2022 prvni sada 40
Vzhledově asi Praga Bohema nepadne do oka každému. Design byl ovšem přísně podřízen funkci, tedy aerodynamice. Vůz tak při rychlosti 250 km/h produkuje 900 kg přítlaku. Díky 710 koním a méně než tunové hmotnosti by tak mohl na řadě okruhů stanovit nové rekordy silničních aut. Foto: Praga Cars

Zdroj: Praga Cars

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.