Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Češi ohromili svět novým supersportem, nabízí až 710 koní výkonu na pouhých 982 kg hmotnosti
24.11.2022 | Petr Prokopec
A k Česku se hrdě hlásí, ne že ne. Technicky je to ale hotový světoběžník - v útrobách skrývá vyladěný motor legendární Godzilly, s vývojem pak pomohli i Romain Grosjean nebo bývalý Stig Ben Collins.
Pod pojmem „Bohemka Praha“ máme nejspíše všichni zafixovaný fotbalový klub Bohemians z pražských Vršovic. Nyní ale nastal čas na změnu. Pod názvem Praha Bohema se totiž představuje nový český supersport. Ten není silniční verzí okruhového speciálu R1, místo toho tu máme zcela odlišný model. Patrné je to již při pohledu na pohonné ústrojí, neboť závoďák pohání dvoulitrový čtyřválec od Renaultu vyladěný na 370 koní. Bohem(k)a však dostala do vínku takřka dvojnásobný výkon, za čímž stojí srdce japonské Godzilly, tedy Nissanu GT-R.
Praga přitom má být první a zároveň i jedinou automobilkou, jenž od Nissanu dostala svolení dvakrát přeplňovaný 3,8litrový šestiválec používat. Ten bude na zakázku stavěn britskou firmou Litchfield Motors, jenž zpočátku počítá se 710 koňmi v 6 800 otáčkách a 724 Nm točivého momentu při 3 000 až 5 000 ot./min. Pohonnou jednotku přitom bude doprovázet šestistupňová sekvenční převodovka Hewland, jejíž robotická spojka počítá se semiautomatickým režimem, jenž má zpříjemnit jízdu po veřejných komunikacích.
Česká značka původně zvažovala i použití jiných motorů, mimo jiné 5,2litrového atmosférického desetiválce z Audi/Lamborghini. Nakonec však zvítězil šestiválec, který pomohl udržet hmotnost pod jednou tunou. U Litchfieldu navíc dochází k úpravám japonského ústrojí, neboť motor je rozmontován a osazen suchým mazáním. Díky tomu je kompaktnější a může být usazen níže, což pro změnu napomáhá těžišti. Firma tím navíc snížila i riziko ztráty tlaku oleje při průjezdu zatáčkami.
Co se jízdní dynamiky týče, Praga zatím nevyrukovala s finálními parametry. Ovšem i ty prozatímní jsou velmi působivé. Stovku byste měli zvládnout za méně než 2,3 sekundy, maximálka pak přesahuje magickou třístovku. Je nicméně třeba dodat, že zmíněných 710 koní je v případě prototypu spárováno s 982 kilogramy. Automobilka ovšem dodává, že produkční verze bude ještě o dost lehčí. Ač tedy výkon míří pouze na zadní kola, nepřekvapilo by nás zrychlení dokonce pod 2 sekundy.
Na finální data si nicméně musíme ještě chvíli počkat, od pohonného ústrojí se tak přesuneme ke karoserii. Ta se musí obejít bez aktivní aerodynamiky, za čímž znovu stála touha po co nejnižší hmotnosti. Vzduchová brzda či stavitelné klapky by totiž vyžadovaly také instalaci těžkého hydraulického systému. Design byl proto ovlivněn závodními speciály, v důsledku čehož i zpětná zrcátka upravují proudění vzduchu. Při rychlosti 250 km/h tak lze počítat s přítlakem 900 kilo.
Aerodynamice byla podřízena i kabina, která sice zvládá pobrat dvojici cestujících, ovšem v tandemu. Posádka přitom má k dispozici 100litrový zavazadelník, stejně jako třeba držáky na nápoje, úchyt na mobilní telefon a klimatizaci. Sedadla, volant a pedály jsou stavitelné, ideální polohu by tedy měl nalézt zákazník jakéhokoliv vzrůstu. Motor a převodovka jsou pak namontovány nezávisle, do karbonového monokoku tedy nejsou přenášeny rušivé vibrace.
Praga se tedy zjevně velmi snažila, aby propojila dva zdánlivě neslučitelné světy. Bohema by tedy měla být dostatečně pohodlná na veřejných silnicích, zatímco na závodních okruzích se má postarat klidně i o rekordní kola. Za tím nestojí jen vysoký výkon a nízká hmotnost, ale rovněž stavitelné tlumiče Öhlins typu pushrod či 380milimetrové karbon-keramické kotouče svírané šestipístkovými třmeny Alcon. A také 18palcová přední a 19palcová zadní kola s centrální maticí.
Dle značky se neodpruženou hmotnost povedlo udržet na pouhých 180 kilogramech, kvůli čemuž novinka nepotřebovala složitý adaptivní podvozek. To ocenil i bývalý jezdec Formule 1 Romain Grosjean, který pomáhal s laděním. Dle něj si tak „na silnici užíváte plynulou jízdu, bavíte se se spolujezdcem a auto žehlí nerovnosti jakoby nic. Vše naprosto v klidu. Najednou se ocitnete na závodním okruhu, všechno se rázem změní a vy auto tlačíte na samou hranu výkonu.“
Bohema by tak mohla dosáhnout úspěchu, automobilka se nicméně výrobu rozhodla omezit na 89 exemplářů. Ty korespondují s 89. výročím, jenž uplynulo od vítězství značky při závodě 1 000 mil československých, který se jel na veřejných silnicích v roce 1933. Montáž začne v druhé půli příštího roku ve společnosti Kresta Racing, za níž stojí rallyový jezdec Roman Kresta. V první půli se pak máme dočkat zveřejnění finálních technických parametrů.
Můžeme už jen dodat, že vývojový tým v uplynulých dnech absolvoval testování s Benem Collinsem, tedy se slavným Stigem z Top Gearu. Momentálně pak automobilka jedná s partnery ze Spojených států, Velké Británie, Hongkongu, Japonska či Spojených arabských emirátů, kde všude Bohema získala oficiální homologaci. Objednávky je možné firmě zasílat již nyní, připravit si ovšem budete muset minimálně 30 milionů korun.
Vzhledově asi Praga Bohema nepadne do oka každému. Design byl ovšem přísně podřízen funkci, tedy aerodynamice. Vůz tak při rychlosti 250 km/h produkuje 900 kg přítlaku. Díky 710 koním a méně než tunové hmotnosti by tak mohl na řadě okruhů stanovit nové rekordy silničních aut. Foto: Praga Cars
Zdroj: Praga Cars
Bleskovky
- Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
před 5 hodinami - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
včera - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Spalovací a elektrická auta budou brzy stát stejně, říká Bloomberg. Pokud se to ale skutečně stane, pak jen jednou cestou
před hodinou - Někdo hned po koupi schoval jeden z posledních skutečných nových Trabantů, dnes je k mání za obrovské peníze
před 2 hodinami - Další automobilka končí s umělou podporou LGTBQ, stačilo, aby jí začalo téct do bot
před 4 hodinami - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
před 5 hodinami - Šéf Mercedesu už má plné zuby „nemocných” zaměstnanců, v Německu se „hází marod” dvakrát víc lidí než kde jinde
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva