Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Časy levného dobíjení elektromobilů v EU končí, už teď může vyjít dráž než tankování
19.1.2020 | Petr Miler
Elektrická auta jsou prezentována jako spása planety a pokud někomu tyto snahy nic neříkají, hovoří se o nich jako o provozně levnějších. To první bylo přehnané vždy, to druhé padá nyní.
Přes týden jsme vám ukazovali, jak velká lež jsou slova o ohledech elektromobilů k přírodě. Zvlášť v ČR platí, že výrobu každé kWh elektrické energie provází tak vysoké emise CO2, že pohánět vůz spalovacím motorem přímo v autě vychází ve většině případů lépe. Toto bylo pravdou vždy a nová fakta pouze nastavila staré realitě nové zrcadlo. Pak je tu ale ještě jiná přednost elektrických aut, o které se též nemluví ve všech souvislostech.
Jde o provozní náklady, tedy zjednodušeně řečeno výdaje za palivo. Ty jsou dnes u elektrických aut skutečně nižší, není to ale tím, že by bylo možné vyrábět elektřinu dramaticky efektivněji než těžit, rafinovat a transportovat ropu. Je to jednak tím, že se mnozí pokouší tlačit na rozvoj elektrických aut a dobíjecích sítí, což posílá cenu dolů (viz například dobíjení u Superchargerů Tesly, které bylo po léta zdarma) a především pak rozdílným zdaněním. To druhé jednoho dne padne, to první padá už nyní.
Ani Tesla si nějaký ten pátek nemůže dovolit dobíjení aut subvencovat, a tak jej většině nových zákazníků jednoduše prodává. A do poněkud komerčnějších vod pak doplula i bárka jménem Ionity, zřejmě nejpropracovanější alternativní síť dobíjecích stanic v Evropě vlastněná automobilovými koncerny BMW, Daimler, Ford a Volkswagen. U té bylo dosud možné 8 Eur (asi 201 Kč) dobít auto bez ohledu na to, kolik energie jste načerpali, což pochopitelně neodpovídalo ceně elektřiny. Nově tak Ionity účtuje za každou kWh, například v sousedním Německu je to 0,79 Eur za kWh.
To znamená, že pokud si dobijete např. Nissan Leaf e+ s jeho 62 kWh akumulátorem, zaplatíte okolo 52 Eur (protože ho na jednu stranu nenabijete plný, na tu druhou nebudete nabíjet se 100% účinností). To je asi 1 307 Kč, což na plnou nádrž pořád nezní špatně, tahle nádrž ale není moc velká.
Budeme-li kalkulovat 40 % účinností naftového motoru, pak se v každém litru paliva skrývá ekvivalent cca 4,6 kWh elektrické energie. Nebudeme zde pro zjednodušení (a zvýhodnění elektrických aut, ať nám nikdo neříká, že jdeme proti nim) kalkulovat ani s nedokonalou efektivitou dobíjení, ani s nedokonalou efektivitou přeměny elektrické energie na pohybovou a budeme počítat jen oněch 62 kW. Pak plně nabité akumulátory Leafu odpovídají 13,5 litrům nafty. A naopak 50litrová nádrž nafty odpovídá 230kWh akumulátorům.
Na tom je mj. vidět, jak moc mají akumulátory elektrických aut malou kapacitu a jak dalece jsou vzdáleny dnešním obyčejným autům, ale to dnes nechme stranou, držme se jen ceny. Ta mj. znamená, že ekvivalent litru nafty nyní stojí u Ionity výrazně více než nafta sama (přesně 2,87 Eur, tedy asi 72 Kč. A to zohledňujeme relativně nízkou efektivitu spalovacího motoru, bez ní je v každém litru nafty cca 11,6 kWh energie.
To zní až hrozivě, je ale třeba říci, že cena u Ionity je uměle nadsazená kvůli tomu, aby auta jako Nissany (nebo Tesly) síť používaly co nejméně. Pokud máte auto některé ze zúčastněných automobilek, vyjde vás 1 kWh na cca 0,35 Eur, ale ani to z elektromobilů provozně lacinou alternativu nedělá - ekvivalent litru nafty stojí v takovém případě 1,27 Eur, tedy asi 32 Kč.
Ptáte se, jak je na tom Tesla? Ta v Německu účtuje 0,33 Eur za kWh, znovu se tedy cenou „paliva” blíží dnešním naftovým autům. A to je v momentě, kdy jsou nafta či benzin drasticky zdaněné (jejich skutečná cena je o něco více než třetinová) a elektřina nikoli. Jinými slovy - už teď může vyjít dobíjení dráž než tankování, a to za daňově nesrovnatelné situace. Jakmile politikům dojde, že musí motoristům zdanit i elektřinu, budeme na tom ještě hůře než dnes, i když zvolíme to nejlevnější dobíjení na trhu.
Síť dobíjecích stanic Ionity zásadně zdražila cenu za jedno nabití auta. Už teď tak může dobití stát podstatně více než ekvivalentní dotankování, a to v momentě, kdy daňové zatížení elektřiny je vedle benzinu a nafty prakticky nulové
Zdroj: Ionity
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 2 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 08:35 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.23. 08:17 - Stepan
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis