Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bývalý šéfdesignér Škody je znovu na dlažbě, novému šéfovi VW se nelíbila jeho práce
21.1.2023 | Petr Miler
Za svou kariéru dal za vznik spoustě pozoruhodných aut a škodovka mu může být vděčná za to, že se změnila z ušmudlané Popelky v atraktivní dámu. Nic z toho ale nestačilo k tomu, aby si Jozef Kabaň udržel svou práci na pozici šéfa designu značky Volkswagen.
Jen velmi zřídka se stává, aby nějaká automobilová značka měla po dekády stejného designéra. I když některá z nich zaměstná skutečného designového génia, málokdy se stane, aby byl schopen permanentně vyhovovat všem měnícím se požadavkům - vyvíjí se technika, móda, mění se vkus lidí. A i kdyby tomu všemu byl dotyčný schopen skvěle sekundovat, snad nikdy se nestane, aby mu každá éra sedla stejně. Je to nakonec jako řízení auta - můžete být mimořádně skvělý a přizpůsobivý řidič, přesto vám některé vozy budou vyhovovat více a jiné méně. A podle toho je budete schopni ovládnout.
I kdybychom ale tohle všechno škrtli, je tu ještě jeden faktor - mění se také zbytek vedení firem. Vnímání designu je přitom vždy značně subjektivní záležitostí, a tak není divu, že co ohromuje jednoho, nemusí okouzlovat druhého. Je tedy docela obvyklé, že na manažerských pozicích designových oddělení automobilek probíhají téměř neustálá škatulata, přesto je třeba říci, že Jozef Kabaň mění dres i s ohledem na výše zmíněné poměrně často, zvláště pak v posledních letech.
Čerstvě pořád teprve padesátiletý designér slovenského původu působil léta ve službách koncernu VW, kde se od přispění ke vzhledům některých Seatů, Volkswagenů, Audi a - asi nejslavněji - Bugatti Veyron, přesunul ke Škodě, jejíž design vedl od roku 2008 do roku 2017. Odvedl dobrou práci, škodovky pod jeho taktovkou zůstaly velmi praktické a racionální, navíc se začaly líbit. Poté ale odešel k BMW, pak k Rolls-Roycu a pak se vrátil znovu do VW, kde od roku 2020 vedl design značky Volkswagen. Po třech letech nicméně i na této pozici končí.
Zatím to není oficiální, obvykle době informovaný magazín Automobilwoche s odvoláním na nejmenované zdroje ve vysokých kruzích VW ale uvádí, že Kabaň ve své funkci skončí 1. února, kdy jej nahradí Andreas Mindt, dosavadní šéf designu Bentley. Podle Automobilwoche se Kabaňova práce nelíbila novému generálnímu řediteli VW Thomasi Schäferovi, který též přišel ze Škody. Problémem má být hlavně jeho pojetí nového modelu ID.2, který se zatím veřejně představil jen jako koncept ID.Life (na druhé fotce níže). Na Mindtovi nyní bude, aby design napravil a posunul celý VW k poněkud atraktivnější vizáži.
Po odchodu bývalého generálního ředitele Herberta Diesse a Murata Aksela, kteří působil jako šéf nákupu, je tak Kabaň už třetí významný člověk, který k VW přišel od BMW, a nyní si balí kufry. Škatulata jsou ale větší, už v prosinci generální ředitel VW Group Oliver Blume odvolal Klause Zycioru z funkce šéfa designu celé skupiny a nahradil jej Michaelem Maurerem z Porsche. Zda Kabaň skončí u VW úplně, není zatím jasné, podle Automobilwoche mu firma měla nabídnout jinou pozici uvnitř skupiny. Zda ji přijal či přijme, ukáže až další vývoj.


Jozef Kabaň končí na pozici šéfa designu Volkswagenu jako značky, vaz mu mělo zlomit pojetí vozu na druhé fotce, budoucího modelu ID.2. Foto: Volkswagen
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny včera 18:00
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta včera 15:23
- Časový program evropské premiéry v Jerezu včera 10:00
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
Nejčtenější články
Mezi 20 aktuálně nejprodávanějšími auty v Evropě nenajdete ani jeden elektromobil. A i pak se dějí věci
25.3.2025Francouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
25.3.2025Volný pád Stellantisu pokračuje. Další nepovedený restart slavné značky znamená propad prodejů až o 73 procent
26.3.2025Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Peugeot si zadělal na propadák. Do nabídky vrátí model GTi, jenže v provedení, o které nikdo nestojí
26.3.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.23. 14:48 - pavproch
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.23. 12:33 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch