BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit

Čínské značky okopírovaly, co se dalo. Nyní ale přicházejí s vlastními inovacemi. Nebudou nakonec evropské značky xeroxovat je?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit

20.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čínské značky okopírovaly, co se dalo. Nyní ale přicházejí s vlastními inovacemi. Nebudou nakonec evropské značky xeroxovat je?

Je zajímavé, co všechno dokážou peníze. Ještě před 10 lety čínská společnost BYD vyráběla hlavně baterie do mobilních telefonů. V roce 2003 však začala dělat také do aut. A to přesně ve stylu bezostyšného vykrádání duševního vlastnictví jakékoliv konkurenční značky. Pod jejím logem výrazně připomínajícím německé BMW se tak velmi brzy začaly prodávat kopie Toyoty Aygo, Mercedesu CLK, Lexusu RX nebo Porsche Cayenne.

Nejúspěšnějším se však stal klon Toyoty Corolly s prvky Hondy Fit. Tedy model F3, kterého se v letech 2009 a 2010 prodávalo téměř 300 000 exemplářů ročně. Firma BYD byla na vrcholu. Spánek na vavřínech však přinesl kruté vystřízlivění. Loni se modelu F3 neprodalo ani dvě stě tisíc kusů a letos zatím odolává i poloviční meta.

Vedení firmy tak rozhodlo, že bude zapotřebí dostát firemnímu jménu. BYD je totiž zkratkou pro Build Your Dreams, tedy Postavte si své sny. A snem značky je být čínskou jedničkou. Proto investovala obří sumu do vývoje druhé generace bestselleru F3, který aktuálně přichází na vybrané trhy. Do vínku přitom dostal hned několik zajímavostí, jež mu zcela jistě dopomohou k úspěchu.

Největším překvapením je samozřejmě design. Vůbec poprvé totiž dochází k tomu, že Čína již nebere Toyotu Corollu přes kopírák, ale pouze se nechává její desátou a jedenáctou generací inspirovat. Pravda, žádný šlágr to sice není, dívat se na to ale již dá. A navíc bez černých myšlenek týkajících se „žlutého nebezpečí“.

Při pohledu pod karoserii je rovněž možné zjistit, že také platforma byla již z velké části vyrobena a navržena pod vlastní střechou. Stejně jako nový motor o 1,5litrovém objemu, který je ve verzi se 109 koňmi spojen s pětistupňovým manuálem. K dispozici je ovšem ještě výkonnější verze doplněná turbem, která produkuje 154 koní.

BYD přitom u této pohonné jednotky, vybavené variabilním časováním ventilů nebo přímým vstřikem, nenabízí pouze šestistupňový manuál, ale vůbec poprvé také dvouspojkovou automatickou převodovku. I šestistupňový automat je přitom vlastním dílem, přestože je jasné, že také v tomto případě hledali Číňané inspiraci na západě. Nebo na východě.

Snad ještě více ale dokáže BYD udivit svou výbavou, do které patří dálkové ovládání. Nejde ovšem o klíček, který by pouze odemknul nebo zamknul dveře. U modelu F3 Plus je možné ze vzdálenosti 20 metrů dokonce zapnout motor a při rychlostech do 5 km/h dokonce zajet do garáže. Či pro rohlíky, pokud vám je známý prodavač naloží.

BYD tak nejen, že nekopíruje, ale dokonce své evropské a japonské předobrazy předhání. Což je něco, před čím musíme smeknout. Zvláště, když značka nabídku u druhé generace svého nejprodávanějšího sedanu doplňuje hlasovým ovládáním nebo Wi-Fi modemem. Obě technologie lze přitom kombinovat, surfovat na internetu tak můžete s oběma rukama na volantu.

Další výbava pak zahrnuje (nebo může zahrnovat za příplatek) kožené čalounění, elektricky ovládané sedačky, multifunkční dotykovou obrazovku, senzor tlaku v pneu, palubní počítač, elektrické střešní okno, dešťový senzor, audio systém se zvukem Surround Dolby 5.1, klimatizaci, automatická světla nebo tempomat.

Po stránce bezpečnostní pak F3 Plus dostane ještě stabilizační a trakční kontrolu, 6 airbagů, mlhovky nebo asistent rozjezdu do kopce v případě dvouspojkového automatu. Pro některé trhy pak budou k dispozici ještě zadní bezpečnostní pytle, v Číně se však něco takového neočekává. Stejně jako aktuálně nejsou v nabídce xenonové světlomety.

Stinnou stránkou se tak zdá být pouze ne až tak velký zavazadlový prostor. Při napřímených zadních opěrkách máte k dispozici 463 litrů, což zcela nekoresponduje s délkou 4,68 m. V Číně však není kladen důraz na převoz tašek, nýbrž osob. Na zavazadelníku tak parazituje zadní lavice, která nabízí prostor pro nohy odpovídající limuzíně.

První „legální“ pokus značky BYD se tedy povedl. V nic jiného než v úspěch ostatně automobilka ani nedoufá. A de facto ani nemůže, pokud se chce udržet v byznysu. Aktuálně se totiž první generace F3 pohybuje na 27. místě v žebříčku nejprodávanějších čínských aut. A to je na bývalou jedničku velký pád. Nástupce tak musí zabojovat, jinak se BYD vrátí k baterkám. Nebo kopírování.


BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 1 - BYD F3 Plus 05BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 2 - BYD F3 Plus 06BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 3 - BYD F3 Plus 07BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 4 - BYD F3 Plus 08BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 5 - BYD F3 Plus 09BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 6 - BYD F3 Plus 10BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 7 - BYD F3 Plus 11BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 8 - BYD F3 Plus 12BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 9 - BYD F3 Plus 13BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 10 - BYD F3 Plus 14BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 11 - BYD F3 Plus 15BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 12 - BYD F3 Plus 16BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 13 - BYD F3 Plus 17BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 14 - BYD F3 Plus 18BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 15 - BYD F3 Plus 19BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 16 - BYD F3 Plus 20BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 17 - BYD F3 Plus 21BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 18 - BYD F3 Plus 22BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 19 - BYD F3 Plus 23BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 20 - BYD F3 Plus 24BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 21 - BYD F3 Plus 25BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 22 - BYD F3 Plus 26BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 23 - BYD F3 Plus 27BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 24 - BYD F3 Plus 28BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 25 - BYD F3 Plus 29BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 26 - BYD F3 Plus 30BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 27 - BYD F3 Plus 31BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 28 - BYD F3 Plus 32BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 29 - BYD F3 Plus 33BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 30 - BYD F3 Plus 34BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 31 - BYD F3 Plus 35BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 32 - BYD F3 Plus 01BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 33 - BYD F3 Plus 02BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 34 - BYD F3 Plus 03BYD F3 Plus 2012: čínská novinka nemusí být klon, lze ji i dálkově řídit - 35 - BYD F3 Plus 04
Čínský sedan BYD F3 Plus by mohl být historickým mezníkem. Sice v jeho liniích lze stále poznat některé evropské či japonské předobrazy, přímý plagiát to však již není. Navíc jako první vůz na světě zavádí do sériové výroby dálkové ovládání, s nímž je parkování možné třeba z okna vašeho bytu

Zdroj: Autoblog Spanish

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.