Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti se skutečně vrací zpět k honbě za rychlostními rekordy, magických 500 km/h je další hranicí na řadě
20.11.2024 | Petr Prokopec
Kde jsou ty časy, kdy se nám 300 km/h zdálo jako extrémní rychlost. Meta 400 km/h padla už dávno a pětistovka se zdála být na spadnutí. Dosud se o její pokoření nikdo nepostaral, Bugatti to ale teď má znovu v plánu.
V roce 2019 se Bugatti pochlubilo tím, že Chiron jako první produkční vůz v historii zvládl překonat metu 300 mil v hodině. Hypersport z Molsheimu se tehdy po testovací dráze v Ehra-Lessien, která patří koncernu Volkswagen, dostal dokonce na 490,48 km/h, poté tehdejší šéf značky Stephan Winkelmann oznámil, že s aktivitami v této oblasti je konec. Bugatti totiž prý opakovaně dokázalo porazit všechno a všechny, načež se raději bude věnovat jiným věcem.
Poté se ale kormidla firmy ujal ještě větší nadšenec v podobě Mateho Rimaca a dříve řečené najednou neplatí. Minulý týden z Molsheimu dorazilo oznámení, že model Mistral je nejrychlejším otevřeným vozem planety, neboť s Andy Wallacem za volantem dosáhl tempa 453,91 km/h. Na celé věci je přitom zajímavé, že nešlo až tak o počin automobilky, nýbrž jejího klienta, který je vlastníkem tzv. Singhovy kolekce. Ten ostatně značce i zapůjčil zakázkový exemplář, se kterým byl nový rekord zajet.
Úspěch této akce zjevně vzbudil v Bugatti touhu vrátit se do boje o nejrychlejší auto všech dob přímo, ne jen tak. A další metu lze odhadnout velmi snadno, ostatně o její dosažení se v posledních pár letech pokouší řada exkluzivních výrobců od Koenigseggu přes Hennessey až třeba po SSC. Je to pochopitelně magická pětistovka, u níž se zdá být otázkou jen „zda”, nikoli „kdy” ji Bugatti překoná.
Kolegové z britského Top Gearu totiž šéfa značky Matea Rimaca „načapali“ při rozhovoru z techniky od Michelinu, jenž Bugatti dodává zakázkové obutí již od dob Veyronu. Ten se přitom ptal, jaká je „v případě pneumatik maximální statická zátěž při nula kilometrech v hodině na přední a zadní nápravě“. A dodal, že „naši zákazníci obeznámení s technickým žargonem nejspíš vědí, proč se na něco takového ptám“.
Nyní to ví všichni, Mate totiž naznačil, že automobilka by v případě nejvyšší rychlosti velmi ráda dostala na její počátek pětku. Jinými slovy jde tedy po oné pětistovce, přičemž by se nejspíše ráda podívala i dalece za ni. Ostatně před pěti lety od ní Chiron Super Sport 300+ skutečně nebyl daleko. Jakkoli je třeba poznamenat, že se dočkal razantních úprav, které nejspíš čekají i Tourbillon.
Novinka Bugatti totiž sice disponuje 1 800 koňmi, ovšem spalovací ústrojí je zodpovědné pouze za tisícovku z nich. Zbytek leží na bedrech elektromotorů, které si pochopitelně musí vystačit s omezenou kapacitou baterií, které vysokému tempu budou sekundovat jen chvíli. Navíc se dají předpokládat modifikace spojené s karoserií, stejně jako bude nutné deaktivovat omezovač, jenž nyní standardně zasahuje při 380 km/h a po užití speciálního klíčku při 445 km/h.
A co vlastně za změnou názoru Bugatti stojí? Nejen onen počin Mistralu, nýbrž také pokrok, ke kterému došlo v jedné klíčové oblasti. „Máme tu lidi od Michelinu. Tlačíme na technologii pneumatik, posouváme limity dál. Dnešní pneumatiky jsou ve srovnání s těmi, jaké tu byly před 30 lety, na zcela jiné úrovni,“ uvedl Rimac, čímž vlastně osvětlil vše. Nyní tak nezbývá než čekat, co Michelin s Bugatti předvedou.






Tourbillon končí na 445 km/h, to je však elektronicky omezená maximálka. Nicméně aby zvládl dosáhnout a případně i překonat magickou pětistovku, bude jistě zapotřebí řada úprav. Přesto bychom se již neměli ptát, zda se to povede, nýbrž kdy se tak stane. Foto: Bugatti
Zdroj: Top Gear
Bleskovky
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Firma ovládající koncern VW dál zhoršila své letošní vyhlídky. Přijde o další desítky miliard, letos může prodělat až 590 miliard Kč
9.2.2025Nejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025K mání je dodnes skoro nový Favorit 136 LS, poslední Škoda nedotčená VW. Celou dobu ji vlastnil jediný člověk, Ital
10.2.2025Ford dál přehodnocuje svou zpackanou strategii, spalovací motor dá i dosud ryze elektrickým autům
10.2.2025Porsche má další problém. Jmenuje se jako kačer Donald a stát ho může znovu desítky miliard ročně
10.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva