Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti s brutální verzí Chironu překonalo rychlost 490 km/h, je nejrychlejší na světě
2.9.2019 | Petr Prokopec
Jako blesk z čistého nebe přišel pokus Bugatti uzmout zpět rychlostní rekord, o který ho připravili konkurenti. Zvládlo to, bez kontroverzí se ale tato snaha neobešla.
Minulý týden britský magazín Top Gear prezentoval své zkušenosti s Bugatti Chiron. Redaktor Charlie Turner přitom dosáhl mety 423 km/h, což je neskutečný kalup. Na druhou stranu však nešlo o nic zas až tak světoborného, neboť předchozí Veyron dosáhl ještě vyššího tempa. Bylo proto poněkud překvapivé, že koncern VW Group opětovně vpustil Brity na testovací dráhu Ehra-Lessien, neboť Chiron rozhodně nemá o zákazníky nouzi a taková prezentace působila na první pohled trochu zbytečně.
Nyní se však ukázalo, že Top Gear společně s Bugatti zopakovali historii. Před lety totiž zamířil na testovací dráhu James May, aby Veyron Super Sport rozjel na 417 km/h. Krátce po něm pak za volant usedl tovární pilot Pierre-Henri Raphanel, který dosáhl mety 431 km/h a stanovil nový světový rekord. Ten byl ovšem v mezičase překonán Koenigseggem Agera RS, se kterým Niklas Lilja zvládl jet po nevadské silnici neskutečných 457 km/h.
Ani toto numero ovšem již není ve světě produkčních vozů maximem. Byť slovo „produkčních“ bychom měli dát do dvojitých uvozovek. Je totiž třeba dodat, že Bugatti se sice nyní jako první značka v historii chlubí tím, že jeho vůz proťal bariéru 300 mil v hodině (482,7 km/h) a rozjel se až na 304,77 mph (490,48 km/h), ovšem Chiron kvůli tomu musel být upraven. Kvůli vylepšení aerodynamiky se totiž dočkal prodloužení o 25 centimetrů, což mu dodalo bez přehánění brutální vzhled bližší spíše Barmobilu než sportovnímu autu.
Změna je patrná zejména při pohledu z boku, stejně jako je zjevné, že technici značky úřadovali hlavně v zadních partiích. Kromě prodloužení tak došlo i na eliminaci zadního křídla či přeskládání koncovek výfuku, které jsou nyní vyvedeny daleko za vůz, aby nedošlo k nežádoucímu navýšení vztlaku. A snížení se dočkala i světlá výška, která je nyní kontrolována pomocí laseru, aby Chiron nezačal létat. Dovnitř se pak nastěhovala ochranná klec či závodní sedačka, zatímco padáka dostalo několik zbytných dílů.
Značka v tomto ohledu byla výrazně ovlivněna zkušenostmi ze stavby limitované edice Centodieci, kterou před několika málo týdny představila. V té chvíli přitom již onen rekord měla na kontě, neboť Top Gear se za doprovodu techniků a testovacího jezdce Andyho Wallace vydal na dráhu Ehra-Lessien již 2. srpna. Tedy přesně před měsícem.
Zajímavé přitom je, že tímto počinem Bugatti končí s veškerými aktivitami, jenž se týkají stanovování nových rychlostních rekordů. Šéf automobilky Stephan Winkelmann totiž dodal, že nyní se značka bude realizovat v jiných oblastech, neboť v této opakovaně dokázala porazit všechno a všechny. S tím ale takový Koenigsegg bude jen stěží souhlasit, zvláště když jeho Agera RS byla ryze sériová.
Stejně jako v případě předchozího rekordu Bugatti tu tedy máme jisté kontroverze, jakkoli motor, převodovka či pohon kol zůstaly sériové (motor disponuje stejně jako edice Centodieci výkonem 1 600 koní). Ve výsledku tu přesto máme Chiron, který je delší, lehčí a aerodynamičtější než cokoli, co si můžete koupit. Je ale samozřejmě otázka, jestli nedorazí nějaká striktně limitovaná edice, která rekord ospravedlní. Beztak ale Bugatti nechalo jednu magickou metu být - 500 km/h bude muset překonat někdo jiný. Sázíte na Koenigsegg, Hennessey, SSC, nebo ještě někoho jiného?
Upravené Bugatti Chiron zvládlo překonat metu 490 km/h, bez kontroverzí se ale tento rekord neobešel
Zdroj: Top Gear
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva