Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
21.2.2025 | Petr Prokopec
Šestnáct válců, osm litrů a čtyři turba, to je ve zkratce to, co dělalo a dělá tento motor světovým unikátem. Bohužel končí a tohle je zřejmě poslední sériové auto v historii, které ho kdy dostane. Jeho majitelé na něm tak od převzetí nejspíš začnou vydělávat.
Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Platí to i v případě takového Bugatti, které se pomalu loučí se svým osmilitrovým přeplňovaným motorem. Místo něj dostaneme dokonce 8,3litrový a navíc atmosférický šestnáctiválec, který zní přímo famózně, ovšem i tak je slza v oku na místě. Svět se totiž jednou provždy musí rozloučit s technologickým klenotem, jehož život začal malůvkou Ferdinanda Piëcha, které se dopustil na palubě rychlovlaku. Výsledkem byl motor W16, tedy jednotka, kterou nikdy nikdo jiný nikdy nenabídl, v případě šestnáctiválců totiž vždy docházelo na rozložení válců do dvou řad svírajících větší či menší úhel rozevření.
Rozlučkou s tímto motorem je model Mistral, tedy v podstatě Chiron ve verzi roadster. Takové auto původně vůbec nemělo vzniknout, ovšem v roce 2018 zamířil do čela Bugatti Stephan Winkelmann, který již dříve u Lamborghini dokázal, že dokáže ze zákazníků vytáhnout velké peníze. Pod jeho taktovkou tak začal Chiron vznikat ve verzích, které startovaly klidně i čtyřikrát výš než základ, ačkoli dál používaly stejnou techniku, odlišná byla hlavně jejich karoserie.
Mistral pochopitelně představoval o trochu větší technologický oříšek, a to kvůli absenci střechy. Ovšem i ten se technikům a designérům z Molsheimu povedlo rozlousknout, v listopadu loňského roku tak Andy Wallace s testovacím prototypem dosáhl rychlosti 453,91 km/h. Tím se Mistral stal nejrychlejším otevřeným vozem světa, načež je vlastně vhodné, že se s motorem W16 loučí právě tento vůz. Bugatti přitom celkově vyrobí 99 kusů, z nichž všechny byly prodány dávno před premiérou.
Ačkoli ovšem na slavnostní odhalení došlo v létě 2022 v Pebble Beach a na předání prvních exemplářů zákazníkům mělo dojít na začátku loňského roku, nakonec se klientela dočkala až nyní. Bugatti při té příležitosti přišlo s novou dávkou fotek a videem, na kterých představuje černý a bílý Mistral, které jsou vůbec prvními předanými zákaznickými vozy. Ty jsou již sériově vybaveny soškou slona tancujícího na zadních, která je již nesmazatelně spojena s Rembrandtem Bugatti.
Černé provedení kromě toho disponuje interiérem potaženým světle modrou kůží a vyzdobeným karbonovými dekory, kterými se pyšní i bílý vůz, v jehož případě kožené čalounění odpovídá barvě karoserie. V obou případech jde pochopitelně o splněná přání obou majitelů, kteří tak museli vysázet na stůl více než základních 5 milionů Eur, tedy přes 125 milionů korun. Nicméně už proto, že žádné další auto s motorem W16 nevznikne, v momentě převzetí na autě nejspíš začali vydělávat.












Mistral je posledním vozem světa, který dostal do vínku motor W16. Automobilka aktuálně začala předávat první exempláře zákazníkům. Foto: Bugattii
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
včeraNejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025Mercedes potichu změnil své ikonické logo, náhrada je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
12.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Další těžké zranění Jorge Martina včera 14:00
- Yamaha Tour 2025: otestujte motocykly značky Yamaha včera 12:32
- Maverick Vinales potrestán 13.4.2025
- Další trumf pro Marca Marqueze 13.4.2025
- Vítězem Moto2 Aron Canet, 10. Filip Salač 13.4.2025
Nejnovější články
EU chce zakázat používání karbonových vláken, protože Cirkus Brusel nikdy nepřestává hrát
před 2 hodinamiOvečkin může Gretzkymu sebrat všechno. Po rekordu za počet gólů může získat i vzácný Rolls-Royce, který za tento počin dostal
včeraProdejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
včeraMercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
včeraNové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva