Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry

Šestnáct válců, osm litrů a čtyři turba, to je ve zkratce to, co dělalo a dělá tento motor světovým unikátem. Bohužel končí a tohle je zřejmě poslední sériové auto v historii, které ho kdy dostane. Jeho majitelé na něm tak od převzetí nejspíš začnou vydělávat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry

včera | Petr Prokopec

Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry

/

Foto: Bugatti

Šestnáct válců, osm litrů a čtyři turba, to je ve zkratce to, co dělalo a dělá tento motor světovým unikátem. Bohužel končí a tohle je zřejmě poslední sériové auto v historii, které ho kdy dostane. Jeho majitelé na něm tak od převzetí nejspíš začnou vydělávat.

Říká se, že všechno zlé je pro něco dobré. Platí to i v případě takového Bugatti, které se pomalu loučí se svým osmilitrovým přeplňovaným motorem. Místo něj dostaneme dokonce 8,3litrový a navíc atmosférický šestnáctiválec, který zní přímo famózně, ovšem i tak je slza v oku na místě. Svět se totiž jednou provždy musí rozloučit s technologickým klenotem, jehož život začal malůvkou Ferdinanda Piëcha, které se dopustil na palubě rychlovlaku. Výsledkem byl motor W16, tedy jednotka, kterou nikdy nikdo jiný nikdy nenabídl, v případě šestnáctiválců totiž vždy docházelo na rozložení válců do dvou řad svírajících větší či menší úhel rozevření.

Rozlučkou s tímto motorem je model Mistral, tedy v podstatě Chiron ve verzi roadster. Takové auto původně vůbec nemělo vzniknout, ovšem v roce 2018 zamířil do čela Bugatti Stephan Winkelmann, který již dříve u Lamborghini dokázal, že dokáže ze zákazníků vytáhnout velké peníze. Pod jeho taktovkou tak začal Chiron vznikat ve verzích, které startovaly klidně i čtyřikrát výš než základ, ačkoli dál používaly stejnou techniku, odlišná byla hlavně jejich karoserie.

Mistral pochopitelně představoval o trochu větší technologický oříšek, a to kvůli absenci střechy. Ovšem i ten se technikům a designérům z Molsheimu povedlo rozlousknout, v listopadu loňského roku tak Andy Wallace s testovacím prototypem dosáhl rychlosti 453,91 km/h. Tím se Mistral stal nejrychlejším otevřeným vozem světa, načež je vlastně vhodné, že se s motorem W16 loučí právě tento vůz. Bugatti přitom celkově vyrobí 99 kusů, z nichž všechny byly prodány dávno před premiérou.

Ačkoli ovšem na slavnostní odhalení došlo v létě 2022 v Pebble Beach a na předání prvních exemplářů zákazníkům mělo dojít na začátku loňského roku, nakonec se klientela dočkala až nyní. Bugatti při té příležitosti přišlo s novou dávkou fotek a videem, na kterých představuje černý a bílý Mistral, které jsou vůbec prvními předanými zákaznickými vozy. Ty jsou již sériově vybaveny soškou slona tancujícího na zadních, která je již nesmazatelně spojena s Rembrandtem Bugatti.

Černé provedení kromě toho disponuje interiérem potaženým světle modrou kůží a vyzdobeným karbonovými dekory, kterými se pyšní i bílý vůz, v jehož případě kožené čalounění odpovídá barvě karoserie. V obou případech jde pochopitelně o splněná přání obou majitelů, kteří tak museli vysázet na stůl více než základních 5 milionů Eur, tedy přes 125 milionů korun. Nicméně už proto, že žádné další auto s motorem W16 nevznikne, v momentě převzetí na autě nejspíš začali vydělávat.


Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 1 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 01Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 2 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 02Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 3 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 03Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 4 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 04Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 5 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 05Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 6 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 06Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 7 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 07Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 8 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 08Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 9 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 09Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 10 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 10Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 11 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 11Bugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry - 12 - Bugatti Mistral 2025 prvni exemplare 12
Mistral je posledním vozem světa, který dostal do vínku motor W16. Automobilka aktuálně začala předávat první exempláře zákazníkům. Foto: Bugattii

Zdroj: Bugatti

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše