Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás

Pokud patříte mezi ty, kteří neradi chodí s davem, toto vám bude sympatické. V době, kdy se jedna automobilka za druhou předhání s elektrickými novinkami, Mazda dál piplá svůj převratný spalovací motor.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás

3.2.2021 | Petr Miler

Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás

/

Foto: Mazda

Pokud patříte mezi ty, kteří neradi chodí s davem, toto vám bude sympatické. V době, kdy se jedna automobilka za druhou předhání s elektrickými novinkami, Mazda dál piplá svůj převratný spalovací motor.

V pondělí jsme za podpory bývalého motoráře probírali, co čeká spalovací motory aut. To je zásadní otázka, neboť v tuto chvíli se zdá, že tržní omezení tlačí všechny výrobce směrem k elektrickému pohonu bez ohledu na jeho reálnou celkovou efektivitu a limity z hlediska praktické použitelnosti. Elektromobil zkrátka není řešením pro všechny, nad zachováním aut se spalovacími motory v nabídce ale visí otazník. Neboť vymyslet pohon, které bude nejen reálně efektivní, ale zapadne i do zvráceného světa regulací považujících elektřinu za vzduch, není jednoduché.

Podle závěrů výše odkazovaného článku se nyní jediným řešením zdá být motor, který bude kombinovat výhody Dieselova a Ottova způsobu spalování. Jeho myšlenka není nová, praktická realizace je ale komplikovaná a zřejmě jediný, kdo v ní stále věří, je Mazda. Ta nechce vyvíjet techniku pro regulace a papírovou efektivitu, chce ji vyvíjet pro zákazníky a skutečnou efektivitu a „diesel na benzin”, jak svému motoru SkyActiv-X říká, je podle ní ideální cestou.

Už se prodává déle než rok, zatím ale svými parametry nebudí až takové nadšení. Dosavadních 180 koní a 224 Nm není na komplikovaný dvoulitr až taková sláva, ať má spotřebu jakoukoli. Námi citovaný technik ale konstatoval, že před automobilkami stojí ještě dlouhá cesta, po které mohou jít a efektivitu tohoto řešení dále zlepšovat. A přesně po ní Mazda kráčí.

Už koncem loňska jsme psali, že motoru SkyActiv-X v Mazdě 3 přidala výkon a nyní udělala to samé i v Evropě. Teď je tak v prodeji Mazda 3 SkyActiv-X, která nabízí až 186 koní místo 180 a 240 Nm místo 224. Současně klesly udávané emise CO2 ze 119 na 111 gramů CO2 a ekvivalentním způsobem i spotřeba paliva. Ta dosud činila 5,3 litru na 100 km dle staré normy NEDC a 6,5 litru dle WLTP.

Je to tedy o něco menší zlepšení než v Japonsku a určitě nikomu nevyrazí dech. Na druhu stranu, kolik jiných aut přijde s novým modelovým rokem se zvýšením výkonu a snížením spotřeby u toho samého motoru? Toto jsou ty malé krůčky cestou k vyšší efektivitě, které mohou motory s tímto způsobem spalování dále dělat. Mazda je přesvědčena, že už nyní je SkyActiv-X efektivnější než elektrická auta beztak čerpající elektřinu vznikající hlavně spalováním uhlí. A je připravena nabízet i nadále více.

Ovšem, jestli to někoho bude zajímat a začne brát v potaz i emise CO2 vznikající při výrobě elektřiny, neumíme říci. Pokud se to nestane, bude každý spalovací motor odsouzen k záhubě, i kdyby nakrásně emitoval jen 10 g CO2/km. Protože elektřina „ze vzduchu” na tom s úředně stanovenou nulou bude vždy lépe.


Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 1 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 01Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 2 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 02Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 3 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 03Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 4 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 04Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 5 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 05Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 6 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 06Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 7 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 07Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 8 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 08Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 9 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 09Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 10 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 10Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 11 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 11Údajný motor budoucnosti si hledá cestu, revoluční „diesel na benzin” posílil i u nás - 12 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X oficialni sada 12
Mazda vylepšila svůj motor SkyActiv-X i pro Evropu, v modelu 3 je nyní silnější i úspornější. Otázkou přesto je, zda mu to bude něco platné. Foto: Mazda

Zdroj: Mazda

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše