Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Budoucí nejrychlejší auto světa poprvé zažehlo motor, odhalilo další detaily
5.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tento měsíc se prvně rozjede, motor už otestovalo. Jeho 135 000 koní jej má za brutálního zvuku katapultovat k rychlosti až 1 609 km/h.
Pozemský rychlostní rekord má již dvacet let hodnotu 1 228 km/h - v roce 1997 ho stanovil Andy Green ve stroji jménem Thrust SSC - „SuperSonic Car”, tedy „Nadzvukovém autě”. Je pochopitelně otázkou, zda se těmto strojům ještě dá říkat auta, nadzvukový byl ale Thrust SSC zcela nepochybně. Přesto existují lidé, kteří chtějí jít ještě dál - vůz jménem Bloodhound SSC má tento rekord rychlost překonat. Opět s Andym Greenem za volantem.
O tomto stroji, který připomíná spíš raketu než auto, jsme už párkrát psali - jeho vývoj, pochopitelně, trvá léta. Na tento měsíc, říjen 2017, přesně 20 let po stanovení onoho rekordu 1 228 km/h, je naplánován první pokus o stanovení nového rychlostního rekordu a zároveň překonání mety 800 mph, tedy 1 287,5 km/h.
Na obrázcích a prvním videu níže se můžeme podívat na statickou zkoušku raketového motoru Rolls-Royce EJ200, který je zastavěn ve voze. Andy Green byl za volantem, vůz byl přikurtován k ranveji a zkouška byla úspěšná, motor produkoval očekávaný tah. Koncem října by měla proběhnout testovací jízda nízkou rychlostí. Tedy, nízkou jen relativně, v plánu je 200 mph, tj. 322 km/h. Pro většinu smrtelníků je i tohle rychlost v autě nedosažitelná.
Ovšem, konečná to není, stejně jako oněch 800 mph. Ultimátní cíl je ještě o 200 mph výš, na magické metě 1 000 mph, tedy 1 609,344 km/h. K jejímu dosažení bude Thrust SSC potřebovat celkem 135 000 koní. Na rychlost 965 km/h má stačit zmíněný motor Rolls-Royce EJ200, který běžně pohání stíhačky Eurofighter Typhoon, pak přichází ke slovu „hybridní raketa” od norské firmy Nammo, která jako palivové čerpadlo používá kompresorovou 5,0 V8 od Jaguaru o výkonu 550 koní.
Zdá se vám to komické? Nejste sami, tenhle stroj ale potřebuje 40 litrů speciálního paliva za sekundu a elektrické palivové čerpadlo z vaší Fabie na to vážné stačit nebude. Na dosažení mety 1 609 km/h by mělo Greenovi stačit 55 sekund, kompletní jízda pak s opětovným zastavením zabere něco málo přes dvě minuty. Samotná decelerace je přitom věda - Green nejprve sundá nohu z plynu a nechá rychlost klesnout na 1 290 km/h. Poté aktivuje vzdušnou brzdu, která vyvine přetížení 3 g a speciál zpomalí na 965 km/h. V té chvíli přijde ke slovu padák (který funguje i jako pojistka), který má rychlost vozu snížit na 400 km/h. Teprve poté bude moci Green aktivovat běžné brzdy a zcela zastavit.
Aby tohle všechno Bloodhound zvládl, používá 36palcová kovaná kola, která se během rekordního tempa budou otáčet 10 200krát za minutu. Karoserii z kompozitních panelů pak dodala firma Morgan Advanced Technologies, která již prověřila jejich pevnost při balistickém testu simulujícím rychlost 3 218 km/h - polovina rychlosti by tedy prý „měla být v pohodě”.
Dodejme, že realizace celé této legrace vyjde asi na 50 milionů liber (cca 1,45 mld. Kč), které z většiny uhradily stovky sponzorů. Termín překonání dosavadního rekordu byl už kdysi stanoven na 15. října 2016, ale ten splněn nebyl. Na konec října 2017 je v plánu zmíněných 322 km/h. Úspěšná zkouška raketového motoru na videu níže je podstatným krokem, který posouvá snahy konstruktérů ze snů podstatně blíže realitě. Nového rekordu se možná dočkáme ještě letos...
Takhle vypadal test motoru Bloodhoundu SSC
A toto je samotný vůz do detailu. Na posledních dvou fotkách vidíme i Andyho Greena
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024 - Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva