Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil

Osud někdy dokáže být velmi ironický. Jinak nelze popsat situaci, kdy závěry organizace, kterou EU spolufinancuje, podkopávají tvrzení samotné Unie.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil

12.7.2019 | Petr Prokopec

Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Osud někdy dokáže být velmi ironický. Jinak nelze popsat situaci, kdy závěry organizace, kterou EU spolufinancuje, podkopávají tvrzení samotné Unie.

Evropská unie se vehementně snaží prosadit elektromobily jako jediné řešení, které vyvede naši planetu z cesty do záhuby. Nejnověji se však Brusel dočkal rány pod pás, kterou mu ironicky uštědřila organizace, jíž EU částečně financuje.

Nový dvoulitrový turbodiesel Mercedesu byl totiž v rámci programu Green NCAP, který spustila organizace Euro NCAP a který je zaměřen na emise spojené s jejich provozem, oficiálně ohodnocen stejně dobrými známkami jako elektromobily. V rámci Indexu čistoty vzduchu totiž získal 10 bodů z 10. Ty dosud získávaly pouze elektromobily, a to proto, že emise vypouští do ovzduší nepřímo skrze výrobu elektrické energie.

Zajímavé navíc je, že tvůrci indexu zmiňují jeho nedostatky. Měřící cyklus je zaměřen pouze na samotný provoz auta, nikoliv na jeho výrobu. S nápravou se ovšem počítá, zavedena by navíc měla být relativně brzy. Pak se snadno stane, diesely začnou elektrické vozy válcovat, neboť jejich výroba je pro přírodu méně zatěžující.

Pokud jde o spotřebu paliva, ta je v rámci Green NCAP konvertována do kilowatthodin, aby mohlo dojít k přesnějšímu srovnání s elektromobily. Měření spotřeby pak probíhá v laboratořích, kde dojde na uplatnění různých jízdních režimů i jízdu za studena a po zahřátí. Stejně tak však Green NCAP provádí testy i na reálných silnicích. Spotřeba se v případě zmíněného Mercedesu vyšplhala na 6,8 litrů na 100 kilometrů, což již podle Bruselu zase tak úctyhodné není, a tak v rámci efektivity Mercedes získal pouze 5,3 bodu.

Testů se nezúčastnil jen Mercedes-Benz C220d či elektromobily jako Nissan Leaf a BMW i3, nýbrž i další dieselové a benzinové vozy. Renault Scénic Blue dCi 150 za čistotu ovzduší získal 8,6 bodů z deseti, zatímco Opel Corsa osazený benzinovou litrovou jednotkou počítá s 9 body. Audi A4 g-tron uzpůsobené spalování plynu pak dosáhlo na 8,7 bodu.

Je tedy evidentní, že ve spalovacích motorech se stále ještě skrývá slušný potenciál. Snaha nutit lidi do elektrifikace z důvodů čistoty tohoto pohonu je zjevně nemístná a vývoj by měl být ponechán na jeho přirozenosti. To ovšem Evropské unii nikdo nevysvětlí, bruselští úředníci si i nadále pojedou svou, jakkoliv je lidé sídlící o kousek vedle právě usvědčili z omylu.


Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 1 - Green NCAP 2019 druhe kolo 01Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 2 - Green NCAP 2019 druhe kolo 02Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 3 - Green NCAP 2019 druhe kolo 03
Green NCAP zjistil, že nový Mercedes C220d je stejně čistý...

Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 4 - Green NCAP 2019 druhe kolo 04Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 5 - Green NCAP 2019 druhe kolo 05Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 6 - Green NCAP 2019 druhe kolo 06
...jako elektromobily BMW i3...

Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 7 - Green NCAP 2019 druhe kolo 07Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 8 - Green NCAP 2019 druhe kolo 08Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 9 - Green NCAP 2019 druhe kolo 09
...a Nissan Leaf

Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 10 - Green NCAP 2019 druhe kolo 10Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 11 - Green NCAP 2019 druhe kolo 11Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 12 - Green NCAP 2019 druhe kolo 12
Špatně na tom není ani dieselový Renault Scénic...

Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 13 - Green NCAP 2019 druhe kolo 13Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 14 - Green NCAP 2019 druhe kolo 14Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 15 - Green NCAP 2019 druhe kolo 15
...benzinový Opel Corsa...

Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 16 - Green NCAP 2019 druhe kolo 16Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 17 - Green NCAP 2019 druhe kolo 17Bruselská organizace dala facku Bruselu, diesel vyšel z testu čistý jako elektromobil - 18 - Green NCAP 2019 druhe kolo 18
...či spalování plynu uzpůsobené Audi A4. Pro EU prosazující jen a pouze elektromobily je to pořádný políček

Zdroj: Euro NCAP

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše