Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britský miliardář až po představení zastavil vývoj nového elektrického off-roadu, nevěří, že má budoucnost
4.7.2024 | Petr Prokopec
Už byl odhalen a měl jasně naplánovanou budoucnost, teď nemá nic. Firma zastavila další vývoj a příchod vozu na trhu odkládá na neurčito kvůli vrtkavým náladám trhu zdeformovaném politickými tlaky.
Na počátku letošního roku jsme si mohli představit nové SUV Fusilier, za kterým stojí značka Ineos Automotive britského miliardáře Jima Ratcliffa. Ten chtěl původně pokračovat ve výrobě originálního Defenderu, jenže Land Rover mu nakonec odmítl prodat licenci. Místo toho tedy založil vlastní automobilovou firmu, pod jejíž hlavičkou dorazilo SUV Grenadier, které je moderní interpretací britské ikony. Ve srovnání s ní ale používá motory BMW, které jsou vnímány jako spolehlivější a celkově lepší. A právě díky tomu začal Ineos bodovat, převážně v Americe.
Fusilier měl nicméně kráčet trochu jiným směrem než jeho spalovací sourozenec, neboť Britové u něj počítali s elektrickým pohonem. Jenže od toho se klientela začíná odvracet. A co je podstatnější, ztrácet začíná i podporu u politiků. V důsledku toho se Ineos rozhodl zastavit další vývoj vozu a naneurčito odložit jeho příchod na trh, i když už došlo k jeho premiéře. A to může znamenat klidně i to, že Fusilier do prodeje nedorazí vůbec. Dle původních plánů se totiž měl začít vyrábět až v roce 2027, což naznačovalo, že s vývojem Britové nejsou zase tak daleko. A teď mají obavy, zda vůbec má nějakou budoucnost.
„Odložili jsme start Ineosu Fusilier ze dvou důvodů. Tím prvním je zdrženlivost zákazníků směrem k elektromobilům, druhým pak nejistoty spojené s cly, načasováním a zdaněním,“ uvedla automobilka v tiskovém prohlášení citovaném Bloombergem. Její slova jen potvrzují to, o čem si již delší dobu šuškají i vrabci na střeše. Tedy že rozvoj elektromobility je podmíněný politickými rozhodnutími, což ostatně potvrzují další slova o tom, že výsledek dnešních britských parlamentních voleb může v případě výhry Labouristů znamenat návrat zákazu spalovacích motorů od roku 2030, což by Fusilieru paradoxně zlomilo vaz. Automobilka totiž počítá s tím, že by pro něj použila spalovací motor coby tzv. prodlužovač dojezdu. Ten by takto byl zakázán tři roky po příchodu auta na trh a bez něj dle Ineosu nemá Fusilier smysl prodávat.
Změny politického klimatu se navíc neprojevují jen odložením výroby britského SUV. Jen v posledních pár týdnech začaly otáčet kormidlem automobilky jako Mercedes, VW, Ford, General Motors či Nissan. Celý automobilový svět se tak posunul blíž ještě většímu chaosu, kterému se šlo velmi snadno vyhnout, kdyby hlavní slovo zůstalo zákazníkovi - ne absurdnímu mixu zákazů, příkazů a potlačovaných, přesto dál významných zákaznických preferencí.
Co bude dál, tedy dnes nikdo neví. Elektromobilita je sice úžasná, ovšem především v teoretické rovině. V té praktické se spalovacím ústrojím prohrává již déle než století, a to přesto, že jde o méně složitý pohon. Jenže stejně jako třeba v roce 1900 jsou i dnes kamenem úrazu baterie, které jsou příliš těžké, příliš drahé, poberou jen velmi malé množství energie a příliš málo vydrží. Dokud se to nezmění, budou snahy o politicky plánovanou revoluci v globálním měřítku jen zdrojem dalších a dalších problémů. A až se to změní, žádná politická vůle nebude třeba, to lepší řešení se vždy posadí samo.
Fusilier je pouze menší kopií Grenadieru, na rozdíl od něj však měl dorazit s elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu. Teď firma miliardáře Jima Ratcliffa váhá, co si s projektem vůbec počne. Foto: Ineos Automotive
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Policista zastavil autonomní taxík v protisměru a nestačil se divit. V autě nikdo nebyl, pokutu nebylo dát komu
5.7.2024 - Amazonu dál hoří elektrické dodávky Rivianu, naposledy to při dobíjení odneslo hned pět aut naráz
3.7.2024 - Firma na výrobu vibrátorů se hroutí pod tíhou zájmu, za vše může záměna s označením automobilky
2.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Sprintu Jorge Martin včera 15:32
- V Moto2 získal Pole překvapivě Vietti včera 14:52
- PP v Moto3 pro Veijera včera 14:34
- Pole-Position získal Jorge Martin včera 11:32
- MotoGP Sachsenring: Festival pádů & Vinalesův rekord 5.7.2024
Nejnovější články
- Předchozí, dnešní optikou úchvatné BMW M3 jde konečně koupit za cenu obyčejné Škody, je ale třeba přijmout pár ústupků
včera - Největší průšvih moderních aut nekončí. Vozy už svolané do servisů kvůli riziku vzplanutí baterie tam znovu musí kvůli témuž
včera - Bavorský motorový podfuk? Profesor strojírenství popsal, jak BMW a spol. rýžují na hrátkách s označením motorů
včera - Ford následuje špatný příklad Němců, vlastním zaměstnancům začal nařizovat kupování elektromobilů
včera - Kontroverzní SUV-kupé BMW skončí bez nástupce, i když se zase tak špatně neprodává
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva