Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové ukázali revoluční pohon aut, na kterém si zatím všichni vylámali zuby
4.6.2021 | Petr Prokopec
Jeho samotná myšlenka převratná není, realizace je ale komplikovaná. Britové říkají, že úskalí vyřešili a chtějí svou novinku dostat do sériových aut.
V posledních letech pomalu neuplynul týden, abychom nezmínili nějaké nové řešení dříve neznámé společnosti. Přechod od spalovacích motorů k elektromobilitě totiž vytvořil řadu příležitostí i pro někoho jiného, než jen pouze zavedené automobilky. Ovšem stejně jako se velké množství start-upů objevuje, tak jich mnoho i zaniká. Pokud totiž na stejné věci pracují desítky či stovky firem, pak je skutečně třeba mít navrch v řadě ohledů, aby se některá z nich prosadila.
My si dnes posvítíme na britskou společnost Saietta Group, která v oboru nakonec není až tak úplným nováčkem. Založena byla již v roce 2008, tehdy ovšem pod názvem Agility Racing. Původním cílem této firmy byla výroba vlastních elektrických motocyklů, přes tento záměr se ale nakonec dostala k jinému zaměření a vlastně i jménu. Momentálně tak už nehodlá stavět své vlastní stroje, místo toho vyvíjí technologická řešení, která hodlá nabídnout zavedeným automobilkám.
Středobodem veškerých aktivit firmy je elektromotor s interním označením AFT140, který je stejně jako u McLarenu Artura axiální a nikoli radiální jednotku. Nemusí vám to přijít podstatné, tento faktor má ale výrazný vliv na její velikost i hmotnost, což dovoluje ono revoluční využití. Saietta chce tyto agregáty integrovat do kol, což je z řady důvodů zásadní výhodou - u takto koncipovaného auta vám opadá spousta jiných dílů - poloosy, diferenciály, převodovky a do značné míry i brzdy.
Je to skutečně revoluční řešení, které může změnit pojetí zbytku aut díky jeho prostorové nenáročnosti, zatím ale vždy narazilo na problémy v podobě hmotnosti a velikosti. Ten druhý omezuje vůbec použití či dynamické možnosti, ten první pak zvyšuje neodpruženou hmotnost, což je to poslední, co v autě chcete mít. Saietta ale říká, že její novinka je dostatečně malá a lehká, aby takto efektivně fungovala. Spárována s ní pak byla i skateboardová platforma se zcela plochou podlahou. Zastavěna tedy může být jakýmkoliv karosářským stylem od hatchbacku přes SUV až po kabriolet.
Saietta již loni v prosinci získala první kontrakt, díky kterému začíná své motory produkovat prozatím v menším množství. Nicméně případné široké využití by jí mohlo zajistit i další smlouvy. Její elektrické jednotky AFT140 je totiž možné využít v motocyklech i autobusech, záběr na trhu tedy má opravdu široký. Krom výše zmíněných jsou tu ale i další problémy.
Jednak je to cena, asi největší výzvou je ale zachování vzduchové mezery mezi rotorem a statorem, neboť magnetické síly jsou zde mnohem vyšší. Zároveň je zde kladen větší důraz na správné chlazení, stejně jako se s většími silami musí vypořádat interní ložiska. Nemůže to být snadné, ostatně i Rimac u nového modelu Nevera sice vsadil na čtveřici motorů, ovšem ty jsou vždy po páru instalovány blíže ke středu nápravy. Právě počin chorvatské automobilky dokazuje, jak těžké je vyrobit vlastní automobil. V potaz je třeba vzít často nesouvisející okolnosti, které mnohým start-upům nedochází. Třeba fakt, že pokud chystám vůz jen do města, jeho cena musí být konkurenceschopná.
Jak jsme tedy zmínili, našlápnuto má Saietta dobře, ovšem ani nejpokročilejší technologie dnes již nejsou zárukou úspěchu. Je totiž zapotřebí přijít s opravdu komplexním řešením. Představená platforma stále má mnoho nedotažených detailů, což možná bude vadit i britské vládě, která od roku 2017 vývoj spolufinancuje.
Britové se pochlubili novým řešením elektrického pohonu aut, prý vychytali problémy použití čtyřech malých motorů v kolech. Foto: Saietta Group
Zdroj: Saietta Group
Bleskovky
- Srovnání s BMW M3 ukázalo, proč nikdo nekupuje a ani nebude kupovat nesmyslný čtyřválcový Mercedes C63 od AMG
včera - Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
27.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Salač je nazpět doma v ČR včera 12:08
- Za Leopard Racing také David Almansa včera 10:27
- Test Jerez: Dvě Bimoty před Yamahou, Kawasaki a Ducati 27.11.2024
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu: 2. den průběžně 27.11.2024
- Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl 27.11.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli jeden z největších držáků mezi moderními auty, ani se značkou Audi a v aktuální generaci není drahý
před 10 hodinami - Majitel na 36 let odstavil auto s plnou nádrží. I po takové době nastartovalo na první pokus, pořád s původním benzinem
před 11 hodinami - Největší evropský výrobce motorek je na pokraji bankrotu, nedokáže splácet své miliardové dluhy
včera - Nařizování elektromobilů v Británii není únosné. Vláda musí ustoupit před dalším zlomem poté, co výrobce připravila o 176 miliard
včera - Čínský luxus hrající si na Maybach i Rolls-Royce ukázal vše. Směšně se nejen jmenuje, udiví i hvězdami v klikách
včera
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.28. 23:03 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 22:45 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 11.28. 22:36 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.28. 21:55 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.28. 20:49 - řidičBOB
- kamera do auta 11.28. 11:35 - abgx1
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry