Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové stvořili luxusní stíhačku na kolech. V komfortu zvládne rychlost až 403 km/h
29.10.2018 | Petr Prokopec
Jak z jiného světa vypadá nový britský stroj, který si za cíl bere extrémně rychlé přesuny po silnici. Stíhačku připomene zvenčí i zevnitř, akcelerací na 300 km/h pokoří i Bugatti Chiron.
Během tohoto víkendu nedošlo jen na vítězství Sébastiena Loeba ve španělské rallye, ale rovněž na odhalení nového McLarenu Speedtail. S tímto názvem je přitom spojen duchovní nástupce legendárního modelu F1, který se taktéž pyšnil třímístným kokpitem, v němž sedadlo řidiče trůní uprostřed. Kromě toho jde o vůbec nejrychlejší produkční vůz, jaký kdy britská automobilka pustila do výroby.
Speedtail vznikne pouze ve 106 exemplářích, čímž rovněž reflektuje produkci svého předchůdce (silničních provedení bylo méně, ale celková produkce opravdu překročila 100 kusů). Všechny vozy již mají svého majitele, kteří složili na účet McLarenu minimálně 1,75 milionu liber (cca 51 milionů Kč). Konečná cena však bude vyšší, navíc tato suma nepočítá s jakoukoli individualizací a nezahrnuje místní daně a další poplatky.
První zákazníci obdrží své vozy v roce 2020, přičemž podle automobilky třetina zájemců pochází ze Spojených států. To ovšem může představovat určitý problém, neboť Speedtail není způsobilý pro provoz na amerických silnicích. Třímístný kokpit totiž neumožnil McLarenu instalaci bočních airbagů, jenž jsou tamními regulemi vyžadovány. Legální pak navíc nejsou ani kamery, které nahrazují venkovní zpětná zrcátka.
Na první pohled se přitom může zdát být podivné, že McLaren vůbec pustil do výroby auto, které má zapovězené stěžejní americký trh a ještě ke všemu počítá s tím, že na něj dodá třetinu produkce. Nicméně viceprezident americké divize značky pro komunikaci a PR Roger Ormisher uvedl, že v legislativě existuje pravidlo zvané „Show or Display”, díky kterému nakonec budou všechny exempláře importované za oceán plně legálně, jen se tak nestane hned a zasadit se o to budou muset samotní majitelé.
Pravidlo Show or Display totiž umožňuje individuální homologaci, která je udělována některým speciálním vozidlům. Ty pak dokonce mohou i na veřejné silnice, na nich však mohou najet pouze 4 000 kilometrů ročně. Pokud si však uvědomíme, že Speedtail bude více než co jiného sběratelským vozem, o problém nepůjde. Byť je třeba dodat, že pokud jej zákazníci zavřou do klimatizovaných garáží, o mnohé se ochudí.
Jak jsme totiž naznačili již v úvodu, Speedtail je nejrychlejším produkčním vozem, jaký kdy britská automobilka odhalila. Jakkoliv přitom nejsou k dispozici veškerá technická data, ta dosud odhalená opravdu stojí za to. Sprint z klidu na třístovku totiž novinka McLarenu zvládne již za 12,8 sekundy, tedy o tři desetiny rychleji než Bugatti Chiron. Tomu se však klaní v rámci maximálky, zvládá totiž „jen“ 403 km/h.
O tuto dynamiku se mimo jiné stará benzin-elektrické hybridní ústrojí, jenž bylo naladěno na 1 050 koní. Kolik z této porce má na svědomí čtyřlitrový osmiválec a kolik elektromotor, není jisté. Stejně jako nepadlo slovo o kapacitě baterií a případném elektrickém dojezdu, ale to tu není nejdůležitější parametr.
Zajímavé je, že McLaren neosadil svou novinku zdířkou na kabel kvůli dobíjení. Místo toho se vše řeší bezdrátově. To přitom není jediná finesa britské novinky, ostatně o digitálních kamerách nahrazujících klasická zpětná zrcátka jsme již mluvili. Nyní můžeme pro změnu naši pozornost přesunout směrem k aerodynamice, jíž navyšují kryty předních kol redukující turbulence.
Dalším výjimečným prvkem jsou pak aktivní zadní spoilery, které ovšem na první pohled a ve standardním stavu vůbec neuvidíte. Dáno je to tím, že McLaren je vizuálně nikterak neoddělil. Místo toho karbonová vlákna zpevněná titanem ovládá hydraulika, která evidentně dokáže snést neskutečný tlak. Mimo to spoilery vůz řádně prodlužují, na délku mu totiž naměříme 5 137 mm, o 600 mm více než Bugatti Chiron.
Přesunout se můžeme do interiéru, kde kromě unikátní palubní desky se třemi displeji najdeme ovládací prvky instalované na stropě. Za tímto krokem samozřejmě stojí ona centrální pozice. Sedadlo řidiče je stejně jako zbytek vozu vyrobeno z karbonu, ta zadní jsou napevno zakomponovaná do monokoku. McLaren přitom v rámci jejich čalounění použil speciální kůži, která usnadňuje usedání a zároveň během jízdy drží těla lépe na svém místě.
Jakkoliv je ale Speedtail nejrychlejším produkčním vozem značky, zaměřen není na okruhové využití. Místo toho jej McLaren popisuje jako ultimátní GT, jenž má své pasažéry hýčkat v naprostém komfortu. Proto kůže nezůstává jen u sedadel, ale je použita naprosto všude - dokonce i místo koberečků. Zákazníci přitom mohou zvolit stejný odstín i u příplatkové sady zavazadel, jimž je určen 162litrový kufr.
Dodat pak již jen můžeme poslední zajímavost, a zároveň poslední souvislost s Bugatti Chiron. Tak jako hypersport z Molsheimu totiž i McLaren Speedtail počítá se speciálním jízdním režimem Velocity, při kterém umožní zákazníkům dosáhnout nejvyšší rychlosti. Aktivuje se pomocí ovládání na stropě, přičemž podvozek vozu v takové chvíli poklesne o 35 milimetrů, zatímco zpětné kamery zajedou do karoserie. Hnací ústrojí se pak nastaví na maximum. Pak už zbývá jen sešlápnout plynový pedál a čekat, až číslo na tachometru ukáže třímístnou cifru začínající čtyřkou...
Speedtail, nový a zároveň nejrychlejší produkční vůz McLarenu, dostal do vínku 1 050 koní, jenž páruje s 1 430 kilogramy suché hmotnosti. Třístovku tak zvládne již za 12,8 sekundy, maximálně se pak rozjede na 403 km/h
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
před 6 hodinami - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 7 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 9 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 10 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 11.25. 22:33 - mafel
- Policejní kontroly a měření 11.25. 22:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 21:44 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus