Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Británie poznává dopady tlaku na rozmach elektromobilů, výroba aut se téměř zastavila
30.9.2021 | Petr Prokopec
Začít intenzivně tlačit na maximalizaci prodeje elektrických aut zrovna v této době se od začátku zdálo nerozumné. Teď se to politikům vrací trochu jinak, než čekali - více vyrobených elektromobilů dál snižuje výrobu všeho ostatního.
Když na konci loňského ledna Velká Británie definitivně opouštěla Evropskou unii, ovládlo ostrovní království bujaré nadšení. To však netrvalo dlouho, neboť v půlce března zasáhl starý kontinent koronavirus. A rázem začalo být každému jasné, že Brexit přišel v nejméně vhodnou dobu. Jednotlivé evropské státy se totiž mohly spolehnout na alespoň nějakou vzájemnou podporu, Velká Británie zůstala stát stranou.
Přesunout se můžeme do současnosti, kdy v zemi není pomalu kde natankovat auto. Jde však jen o dílčí projev chaosu, který by měl rychle pominout, Velká Británie má i vážnější a hůře řešitelné potíže. Minulý týden totiž tamní ministr financí Rishi Sunak oznámil, že končí největší vládní program na podporu pracovních míst, do nějž Británie napumpovala neskutečných 70 miliard liber (cca 2,076 bilionu Kč). Stejně tak bude zrušena i podpora ve výši 20 liber (600 Kč) týdně, kterou dostává 6 milionů nejchudších lidí.
První krok zcela jistě povede k zvýšení nezaměstnanosti, to ovšem stále není konec špatných zpráv, neboť britské automobilky jsou evidentně zasažené nedostatkem čipů více než jejich konkurence z jiných zemí. Výroba nových aut v srpnu poklesla meziročně o 27 procent z už tak mizerných čísel. Produkce se tak zastavila na 37 326 vozech a pokud červencových 53 438 vyrobených aut znamenalo nejhorší měsíc od roku 1956, raději ani nechceme domýšlet, co znamená srpnový výsledek. Asociace SMMT na toto téma raději mlčí.
Stačilo by přitom málo a britská vláda může pomoci výrobě většího množství aut i zachování pracovních míst. I když celkově výroba míří dolů, podíl elektrifikovaných vozů se v srpnu zvýšil na 27,6 %. Přitom právě na elektromobily, stejně jako na hybridy, je potřeba výrazně vyšší, až desetinásobné množství čipů. Pokud by tedy zákonodárci netrvali tvrdošíjně na své zelené misi v době, kdy by automobilový průmysl měl problémy i bez toho, mohl by stěžejní komponent zamířit do vícero spalovacích aut.
Je přitom zřejmé, že dočasné povolení otěží si britští zákonodárci dovolit mohou. Export aut do zahraničí totiž klesl o 32,5 procenta, načež tamní automobilky začínají zásobovat hlavně domácí klientelu - podíl vozů pro britský trh se naopak o 3,3 procenta zvedl. V tomto ohledu ale nejspíše nemůžeme čekat příchod zdravého rozumu, místo toho bychom se vůbec nedivili dalšímu navyšování tlaku na co největší počet elektrických aut.
Tím by britští zákonodárci jen potvrdili, že stejně jako europoslanci již definitivně ztratili kontakt s realitou. Pokud více lidí nebude mít práci, pak lze stěží pomýšlet na to, že si více zákazníků bude kupovat drahé elektromobily. Registrace a tedy i výroba proto budou klesat i nadále, což povede k dalším propouštěním, a tak stále dokola. A to je jen střípek mozaiky. Podívejte se, co nyní „zelené tlaky” dělají s cenami energií, to bude mít úplně stejné dopady.


V Británii bylo od ledna do srpna vyrobeno 589 607 nových aut. Ve srovnání s pětiletým průměrem jde o 42procentní propad, jenž navíc nemá konce - srpnových 37 326 vyrobených vozů už není skoro nic. Ilustrační foto: Jaguar
Zdroj: SMMT
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
před 7 hodinamiStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Další automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
před hodinouExperti vybrali auta, která jsou největšími „držáky” za peníze, vzhledem k ceně prostě vydrží nejvíc
před 2 hodinamiBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
před 3 hodinamiKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
před 5 hodinamiNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva