Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW Z4 sDrive 20i: náhrada šestiválce 23i dostala jen 184 koní
3.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že se vymýcení šestiválcových atmosfér z nabídky BMW dotklo i modelu Z4 není překvapením. Citelně slabší náhrada verze sDrive 23i je ale poněkud nečekaná.
O tom, že špičkovému benzinovému šestiválci o objemu 3,0 litru zamává i současné BMW Z4, jsme vás informovali již v dubnu. Tehdy ovšem bylo známo jen tolik, že varianta sDrive 30i bude nahrazena provedením sDrive 28i s čtyřválcovým turbem N20. Nyní víme i co se stane s verzí sDrive 23i a u obou náhražek vás můžeme seznámit s podrobnějšími technickými specifikacemi.
Jak jsme již zmínili, atmosféricky plněný třílitrový šestiválec N52 s výkonem 190 kW (258 koní) ustoupil přeplňovanovému dvoulitrovému čtyřválci N20 s výkonem 180 kW (245 koní). Zdržíme se pro tentokrát dalších komentářů a konstatujeme jen tolik, že s novým pohonem s obchodním označením sDrive 28i zrychlí Z4 na stovku za 5,6 sekundy a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. To jsou srovnatelné údaje jako dosud, zářivá je ovšem pochopitelně papírová kombinovaná spotřeba 6,8 litru benzinu na 100 km a z ní vyplývající emise CO2 ve výši 159 g/km. To jsou o 20 procent lepší údaje než u pohřbeného třílitru.
Úplnou novinkou je ovšem to, jakým motorem bude nahrazeno dosavadní provedení sDrive 23i s dvouapůllitrovým šestiválcem o výkonu 150 kW (204 koní). Obecně očekáváno bylo nasazení jinak naladěného motoru N20 se stejným výkonem a označením 25i, realita je ale (ještě) méně příznivá. Vůz dostane stejný agregát jako sesterská X1 sDrive 20i, tedy opět přeplňovaný dvoulitr N20 s výkonem pouze 135 kW (184 koní), což je citelných 10 procent méně než dosud. Vůz tak zrychlí na stovku za 6,9 sekundy (23i 6,6 sekundy) a dosáhne rychlosti 235 km/h (23i 243 km/h). Normovaná kombinovaná spotřeba je ale samozřejmě daleko lepší, o plných 1,7 litru na 100 km, tedy opět 6,8 litru benzinu místo dosavadních 8,5 litru.
Z těchto čísel (prakticky stejné hodnoty spotřeby pro obdobné motory v libovolném výkonovém naladění) mimochodem každý může vidět, jak daleko od reality jsou současné normy pro testování spotřeby paliva. Ne že by zmíněných čísel nebylo možné dosáhnout, je ale naprosto logické, že pokud si někdo pořídí Z4 28i, jistě bude dodatečný výkon oproti variantě 20i využívat a jeho spotřeba tak bude vyšší. Něco takového ale testy neřeší, relevantní jen jen spotřeba při minimálním zatížení a podle toho vypadá dnešní nabídka motorů - co nejmenší, aby jejich spotřeba při nízkých otáčkách byla co nejnižší. Všechny ostatní parametry jsou na druhé koleji.
Sluší se dodat, že výkon motoru je u Z4 přenášen vždy na kola zadní nápravy, v základu přes šestistupňovou manuální převodovku. Alternativou bude nově osmistupňový automat ZF s hydrodynamickým měničem, pro vrcholnou verzi 35is by měl být nadále jedinou volnou dvouspojkový automat M-DCT se sedmi převodovými stupni.
Vrátíme-li se k nahrazení atmosférických šestiválců, je třeba říci, že BMW udělalo se svým historicky nejproslulejším motorem velmi krátký proces. Ještě zjara jsme hovořili o tom, že z nabídky značky definitivně zmizí během roku či dvou, tento proces ale bude zjevně mnohem, mnohem rychlejší. Nové BMW 1 žádné atmosféricky plněné šestiválce nenabízí a ani nenabídne, z SUV X1 zmizely ze všeho nejdříve, výroba trojkového sedanu s šestiválci skončí letos v říjnu a současná řada 5 právě o všechny přišla. A u vyšších řad, které se dostaly na trh v posledních letech, zpravidla nejsou nabízeny od začátku. Pokud BMW motor N53 a jeho klony nevyřadí i z nabídky existujícího kupé a kabrioletu řady 3 (což se zřejmě nestane), pak si je příští rok bude možné pořídit právě jen do trojky E92 a E93 modelového roku 2012. Tomu se říká bruselská perestrojka snadno a rychle...
BMW Z4 v dříve odhaleném provedení Pure Balance, jenž bude k dispozici i nadále. K novinkám pro další modelový rok BMW žádné nové snímky neuvolnilo.
Pro ilustraci ještě vrcholná verze sDrive 35is
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 2 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 3 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 5 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 6 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva