Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW X4 2014 oficiálně, detailně: malá X6 s až 313 koňmi z nafty
6.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Nový crossover jde ve stopách X6, ale používá techniku X3. Ve standardu je pohon všech kol a výkon v rozmezí 184 až 313 koní.
Po první upoutávce nás novinka vlastně neměla moc čím překvapit, zhmotňuje jen další pokus o vyplnění skulinek portfolia BMW. Věděli jsme, že technikou bude do značné míry shodná s faceliftovanou X3 a také všem muselo být jasné, že bude využívat designu loňského konceptu. Nakonec se dokonce ukázalo, že vůz, který jsme pokládali za novou „iks-šestku“ je vlastně právě X4. Teď ze ženevského autosalonu je jasné, že menší vydání X6 bude mít premiéru příští měsíc v Šanghaji. O X4 M zatím nepadlo slovo, verze Performance je však hudbou nejbližší budoucnosti a přijít má do roku 2015.
Nový crossover či menší SAV (mnichovskou hantýrkou), je větší sestrou X6 ovlivněn primárně po stránce designu. Jeho boční silueta ho připomíná více, než je zdrávo. Rychle se važující se střecha má opět za úkol navodit dojem kupé, sebere však nějaký ten prostor nad hlavou pasažérů sedících na zadních sedadlech. Ta jsou už poměrně tradičně rozdělená v poměru 40:20:40, ve kterém se také nezávisle sklápějí.
Příď X4 působí velice agresivně kvůli prominentnímu velkému grilu s dvojicí ledvinek a také díky světlometům, které podle posledních trendů mnichovských sahají až k masce. Dvojice kruhových mlhovek pod hlavními světlomety je poměrně výrazná. Zadní LED svítilny ve tvaru písmena L a falešný difuzor už jen a pouze dokreslují celkovou příbuznost k X6.
Celkově měří karoserie na délku o 14 milimetrů více a na výšku o 36 milimetrů méně než X3. Rozměry vozu navrhovaného designérem Karimem Habibem dosahují hodnot 4 671 mm délky, 1 881 mm měří X4 na šířku a 1 624 mm na výšku. Vůz vyráběný zřejmě v severoamerickém Spartanburgu, přijede na kolech v rozpětí 17 až 20 palců, přičemž největší rozměry přijdou s volbou M-paketu. Dle verze je součinitel odporu vzduchu cx v rozmezí 0,33-0,35.
Dražší a vzhledově přitažlivější varianta „iks-trojky“ stojí na stejné platformě, využívá tedy stejnou techniku reprezentovanou motory a převodovkami, a dokonce také interiér. Pětimístná kabina tak poskytne stejnou palubní desku i dekory. Řidič údajně sedí o dva centimetry níže než předtím. Modernizované komunikační rozhraní iDrive s navigací a dalšími funkcemi, stejnou soustavou tlačítek (včetně dotykové plochy pro psaní písmen) přichází z řady 4. Novinkou má být kompas na přístrojovém panelu při volbě navigace.
Ve standardu se má objevit kožený, variabilní sportovní řízení, ovladač režimů motoru (u vyšších verzí i tlumičů) a převodovky, nebo zadní parkovací senzory. O základním objemu zavazadelníku víme, že bude disponuje hodnotou 500 litrů, po sklopení sedadel je ale dispozici až 1 400 litrů. Zadní víko má být ve všech verzích elektrické, přičemž otevřít ho lze i naznačením kopu pod zadní nárazník.
Pod kapotou se v závislosti na konkrétním trhu objeví až 6 verzí podélně uložených přeplňovaných přímovstřikových jednotek TwinPower Turbo se čtyřmi nebo šesti válci, respektive objemem dva nebo tři litry a všechny splní Euro 6.
Základem je tak dobře známý dvoulitrový benzinový čtyřválec s výkonem 184 koní a točivým momentem 270 Nm pro verzi xDrive20i, který zvládá 0-100 km/h za 8,1 sekundy a jede 212 km/h, přičemž spotřebovává každých 100 kilometrů jen 7,1 litru benzinu. Vyšší výkon poskytne stejně objemná varianta xDrive28i, jejíž parametry jsou 245 koní a 350 Nm, zrychlení na stokilometrovou rychlost má v jejím případě proběhnout za 6,4 sekundy a maximum leží u 232 km/h. Na vrcholu benzinového blaha se nachází šestiválcový třílitr verze xDrive35i o výkonu 306 koní (točivý moment činí až 400 Nm, jenž zamíří jako u všech ostatních verzí na všechna kola. Ten má udílet dynamiku s výsledným zrychlení z klidu na stovku za 5,5 sekundy a maximálkou 247 km/h. Spotřeba? Prý 8,3 l/100 km.
Naftoví zástupci startují dvoulitrovou verzí xDrive20d o vyšším výkonu 190 koní s točivým momentem 400 Nm a spotřebou od 5,2 litru (při volbě sedmnáctek a pneumatik s nižším valivým odporem). U této verze je k dispozici šestistupňový manuál, s nímž zrychlí na stovku za 8 sekund. Ve všech ostatních verzích je k dispozici jen osmistupňová automatická převodovka ZF 8HP s pádly řazení na volantu, přičemž objednat půjde i sportovnější alternativu Steptronic Sport. Nad základním dieselem už jsou jen šestiválcové třílitry, a sice 258koňový s točivým momentem 560 Nm (xDrive 30d) a spotřebou 5,7 litru a vrcholný 313koňový exponát s 630 Nm, který pohání topmodel xDrive35d. Ten umí stovku údajně za 5,2 sekundy, maximálky dosáhne při 247 km/h a přitom nemá v průměru žádat více než 6 litrů nafty.
Na vylepšených jízdních vlastnostech sestřičky X3 se podílí primárně nižší těžiště a širší rozchod kol. Funkce Performance Control dodávaná standardně prý rozděluje točivý moment mezi zadní kola tak, aby X4 lépe zatáčela - stejně jako třeba X5 M a X6 M s aktivním zadním diferenciálem. Režim Eco Pro ze sady Efficient Dynamics určený k dosažení maximální efektivity opět slibuje přepnutí veškerých systémů do nejúspornějšího režimu a také signalizaci naspořených kilometrů mezi budíky před řidičem. Nový BMW Proactive Driving Assistant bude s využíváním a kalkulací dat z navigace k ekonomické jízdě ještě dále přispívat a řidiči radit, co udělat pro uchování každé deci.
Mezi další zajímavé prvky příplatkové výbavy patří třeba adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a také schopností rozpoznávání chodců a před vámi zastavivších vozidel (dokáže sám zabrzdit). Kamery monitorující celé okolí vozu (Surround View), monitoring mrtvého úhlu, Parking Assistant, který parkuje za vás do paralelně uspořádaných míst, soubor ConnectedDrive s nouzovou asistencí eCall, nebo celá řada dalších aplikací BMW Apps už nemůže nikoho překvapit.
Extra individualizace mají poskytnout výbavové stupně xLine a M Sport, přičemž druhý z nich odlišíte jednoznačně podle exteriérového M Paketu s agresivnějšími nárazníky a prahy, dále podle kol a sportovně laděného interiéru. Každý výbavový stupeň bude charakteristický barvami a potahovými materiály, stejně tak dekory a koly. xLine má zdůraznit talent mimo silnici, M Sport zase sportovnost a dynamiku.
V Anglii bude cenou začínat na 36 590 librách (cca 1,2 milonu Kč) za xDrive20d a na americké půdě je základní cenovka stanovena na 45 625 dolarů (900 tisíc Kč), v tomto případě jde o benzinový xDrive28i. Konkurence je připravená, neboť na X4 už čeká třeba Porsche Macan nebo Range Rover Evoque.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo ze Ženevy.
Kompletní fotogalerie





























































Nemůžeme se zbavit dojmu, že BMW X4 bude zanedlouho nejprodávanější BMW posledních let
Oficiální video
Design, motory, zvuk a zrychlení xDrive35i
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 10 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 11 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva