Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW X3 xDrive28i 2012: další pohřeb atmosférického šestiválce N53
14.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Mnichovská automobilka postupně vybíjí své atmosférické řadové šestiválce napříč všemi modelovými řadami. Nově došlo také na SUV X3.
Je milé a chvályhodné, že BMW pracuje na zdokonalování svých automobilů permanentně a místo čekání na mezigenerační facelift nebo zcela nový model modernizuje svá auta průběžně. Ne všechny změny ale vyvolávají salvy nadšení. Jednou z věcí, která podněcuje minimálně rozporuplné reakce, je likvidace řadových atmosférických šestiválců. Pokud by byly nahrazeny jednoznačně lepšími motory, jen stěží by se dalo argumentovat nostalgií nebo tradicemi (i když i to může být pro spoustu lidí důležitější než ekonomika provozu). Jenže BMW neodstraňuje z nabídky to nejtypičtější co má proto, že by mělo v rukávu dokonalejší techniku. Činí tak z důvodu dnes už jasně nevyhovující, ale pořád platné metodiky měření spotřeby a z ní vyplývajících emisí CO2.
Nově se obětí honu na CO2 stalo BMW X3 xDrive28i. V současném provedení pracuje třílitrová řadová šestka o výkonu 258 koní při 6 600 ot./min. a maximálním točivém momentu 310 newtonmetrů produkovaného v rozmezí od 2 600 do 3 000 ot./min. Místo ní se do vozu dostal agregát N20, přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 245 koní (5 000 ot./min.) a 350 newtonmetry (1 250 - 4 800 ot./min.). Novinka má udávanou průměrnou spotřebu 7,5 litru na 100 km, tedy o jeden a půl litru nižší, než předchozí jednotka. Také v akceleraci na stovku je čtyřválec s časem 6,7 sekundy o dvě desetiny vteřiny lepší.
S papírovými údaji tady rozhodně nelze polemizovat. N20 vychází ze srovnání jako jednoznačně lepší motor. Rovněž asi nebude možné zpochybňovat, že v režimu nízkého zatížení bude přeplňovaný motor o menším objemu potřebovat méně paliva. Jak se ale často potvrzuje, realita je mnohdy jiná než teorie.
Asi se shodneme na tom, že bez ohledu na konstrukci motoru je spotřeba více než na čemkoli jiném závislá především od jízdního stylu. A právě přeplňované benzínové agregáty mají tu nevýhodu, že jsou na „citu” v pravé noze závislé dramaticky více, než přirozeně plněné pohonné jednotky. Tím samozřejmě nechci říct, že X3 xDrive28i bez dvou válců nemůže být úspornější než X3 xDrive28i s řadovou šestkou, určitě může, ale po zkušenostech s oběma motory v BMW X1 tvrdím, že to dá v provozu nepochybně více práce a znamená to především hodně odříkání.
V každém případě by bylo hodně zajímavé postavit obě X3 (a nebo i jiný model v obou provedeních) přímo proti sobě v reálných podmínkách a sledovat, co z toho vzejde. Ale ať už to udělá kdokoli, vsaďte se, že samotná automobilka BMW v tom v žádném případě figurovat nebude.




BMW X3 vypouští z nabídky modelového roku 2012 atmosférický šestiválec a nahrazuje jej přeplňovaným čtyřválcem N20
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 4 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá včera 15:00
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice 21.4.2025
Nejnovější články
Němci dodatečně poznávají „kouzlo” komunistické ekonomiky. V zemi je málo dobíjecích stanic, třetinu těch existujících ale nikdo nepoužívá
před hodinouMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
před 3 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 4 hodinamiBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
před 5 hodinamiČínská expanze nezná hranic, nově se zaměří i na levná auta. S tímhle chtějí jít v Evropě po krku Dacii Duster
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 16:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch