BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko”

BMW se vytasilo s další „ekologickou” edicí EfficientDynamics, tentokrát na na bázi modelu X1. Ten navíc dostal novou verzi benzinového dvoulitru N20.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko”

29.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek

BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW se vytasilo s další „ekologickou” edicí EfficientDynamics, tentokrát na na bázi modelu X1. Ten navíc dostal novou verzi benzinového dvoulitru N20.

Rozličné „eko” edice sice vyvolávají husí kůži na těle fanoušků rychlých kol, ale příznivce (obvykle falešné) ekologie a (obvykle skutečné) nízké spotřeby bez pochyb oslovují. Pro BMW ostatně podobně laděné vozy již dávno nejsou tabu, však prvky EfficientDynamics jsou dnes vlastní absolutně všem „bavorákům” včetně těch sportovních od divize M. EfficientDynamics Edition ale vždy znamená něco více, jde o vozy absolutně orientované na dosahování co nejnižší spotřeby paliva, čemuž je podřízeno vše od naladění motoru přes aerodynamiku až po detaily jako je typ použitých pneumatik. Právě této edice se nyní dočkalo kompaktní SUV X1, a tak se podívejme, co nabídne.

X1 EfficientDynamics Edition dostane do vínku dvoulitrový diesel o výkonu nejvýše 120 kW (163 koní) a točivém momentu maximálně 330 Nm dostupném mezi 1 750 a 2 500 ot./min. Oproti silnější verzi se 135 kW tedy přijde o více jak 20 koní, výsledný výkon ale bude na ekonomické ježdění postačovat více než dostatečně. Krom skromnějšího naladění motoru bude X1 EDE vybavena výlučně pohonem zadních kol sDrive, systémem start/stop, elektrickým posilovačem řízení, dílčí rekuperací brzdné energie skrze alternátor, úspornějším kompresorem klimatizace, pneumatikami s nízkým valivým odporem a speciálně tvarovanými litými koly, samozřejmě s ohledem na dosažení minimálního možného odporu vzduchu.

Dynamiku takto „vyladěného” vozu BMW pro jistotu nezveřejnilo, se spotřebou paliva už se ale netají. Díky zmíněný úpravám má kombinovaná spotřeba činit 4,5 litru nafty na 100 km jízdy, odpovídající emise CO2 pak 119 gramů na kilometr. To jsou jistě pěkná čísla, v reálném životě ale budou rozdíly mezi klasickými motorizacemi a EfficientDynamics Ediiton spíše menší než v laboratorních podmínkách. Zvláště když velkou část prvků EDE mají k dispozici i standardní verze.

Aby novinky pro X1 nepotěšily pouze členy sdružení Greenpeace, ohlásilo BMW také doplnění nabídky motorů o novou verzi benzínového přeplňovaného dvoulitru N20. Oproti první představené variantě se ta nová vyznačuje skromnějším výkonem 135 kW (184 koní) a točivým momentem 270 Nm posazeným do rozmezí 1 250 až 4 500 ot./min.

Na rozdíl od zmíněného naftového dvoulitru bude tento motor možné kombinovat jak s pohonem zadních (sDrive), tak všech kol (xDrive), od čehož se bude odvíjet i dynamika a spotřeba. Akceleraci z 0 na 100 km/h si X1 sDrive20i odbude za 7,4 sekundy, X1 xDrive20i to bude trvat o 0,4 sekundy déle. Podobně to pak vypadá s kombinovanou spotřebou, když varianta sDrive má v případě tohoto agregátu spotřebovat 7,1 a xDrive 7,7 litru benzinu na 100 km, emise CO2 pak činí 165 resp. 179 g/km. I tyto spotřeby budou v praxi spíše z říše snů, ale o to tu přece vůbec nejde. Důležité pro automobilky dnes je dostat emise CO2 založené na normované spotřebě co nejblíže hranici 130 g/km, za kterou musejí (tedy ve výsledku my jako zákazníci musíme) platit tučné pokuty do bezedné evropské kasy. Proto to dnes s nabídkou motorů a všemožnými dodatečnými prvky snižujícími především papírovou spotřebu vypadá tak, jak to vypadá.

Všechny zmíněné novinky budou k mání od letošního podzimu, o cenách se zatím automobilka nezmínila.


BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 1 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 01BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 2 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 02BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 3 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 03BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 4 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 04BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 5 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 05BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 6 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 06BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 7 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 07BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 8 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 08BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 9 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 09BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 10 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 10BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 11 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 11BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 12 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 12BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 13 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 13BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 14 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 14BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 15 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 15BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 16 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 16BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 17 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 17BMW X1 sDrive20d EfficientDynamics Edition: také X1 je „eko” - 18 - BMW X1 EfficientDynamics Edition 18
BMW X1 EfficientDynamics Edition

Petr Štefek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše