Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW výrazně mění svou tvář, elektrické experimenty posílá do důchodu
8.7.2019 | Petr Miler
Ještě před pár léty byly pro BMW jedinou myslitelnou cestou do budoucnosti a absolutní prioritou, na které pracovali ti nejlepší lidé. Teď modely i3 a i8 končí bez pokusu na ně přímo navázat.
Nebudeme přehánět, když řekneme, že BMW během uplynulých dvou dekád změnilo jako žádná jiná automobilka na celém světě. Firma, která ještě na začátku tohoto milénia s vážnou tváří tvrdila, že nikdy nepostaví model divize M s přeplňovaným motorem, dnes nenabízí jediný motor bez turba napříč celým portfoliem. A to je stále celkem nevinný důkaz změny uvažování - ze značky orientované na náročnou klientelu a aktivní řidiče, se stala automobilka orientovaná na lépe situovaného masového zákazníka, která se některými produkty snaží ty před chvílí jmenované leda neurazit.
Obojí se ale ještě dá pochopit. K přeplňování BMW donutily regulace, ke změně orientace touha po lepších ekonomických výsledcích. Co už se chápe hůře, je značné „zezelenání” myšlení celé firmy. Spotřeba paliva byla často to poslední, co zákazníky automobilky ještě v 90. letech zajímalo, v tomto století je to priorita číslo jedna. Z „Freude am Fahren” se stalo „Freude am Sparen” a do nabídky se tak začaly hrnout věci jako superúsporné diesely, na nízkou spotřebu orientované hybridy a další věci, které si s BMW člověk dříve nespojil. A na jejich čele modely divize „i”.
Mnichovská automobilka s nimi chtěla táhnout vývoj směřující k elektrické mobilitě, což je další věc, po které její zákazníci vesměs netoužili a netouží. Jenže zatímco úsporné diesely si i pár lidí koupilo a neúspěch hybridů pro firmu mnoho neznamenal, obří investice do divize „i” provázené minimálními prodeji už automobilku bolí. Tady šlo o zmařené miliardy eur, které nevedly prakticky k ničemu - „íčka” se neprodávají a vzpruhu pro image BMW též nepředstavují.
Automobilka i za této situace vše léta stavěla tak, že s elektromobily bude muset ještě přidat, teď ale očividně mění své myšlení. Stěží by si ještě před pár roky troufl šéf vývoje veřejně říci, že elektromobily nikdo nechce a touží po nich jen regulátoři, ruku v ruce s tím jde i konec současného šéfa celé automobilky. Nahradit jej ve funkci může právě hlava vývoje Klaus Fröhlich a ten dále pokračuje v návratu k racionalitě, který by BMW potřebovalo více než co jiného.
Nejnověji v rozhovoru pro australský magazín Car Sales řekl, že BMW už do budoucna nepočítá ani s i3, ani s i8. „Byla to ojedinělá auta ojedinělé koncepce. Nebude žádný přímý nástupce i3 a nebude žádný přímý nástupce i8,” řekl Fröhlich. Očekávat podle něj nemáme ani ryze elektrický sporťák divize M, alespoň ne dříve než za 10 let. „Od roku 2030 bude možná energetická hustota akumulátorů tak vysoká, že to můžeme udělat. Ale není to priorita, protože M je o výkonu, ne o technologii,” pokračuje šéf vývoje a vážný kandidát na šéfa firmy.
„Kdybyste dnes chtěli postavit čistě elektrický sporťák, budete potřebovat tak velký akumulátor, že půjde o auto vážící 2,1 až 2,2 tuny. A takový vůz se nechová dobře na Nürburgringu. Být rychlý není jen věc akcelerace v přímce, tahle část je snadná,” pokračoval dále Fröhlich ve zjevné narážce na Tesly, které na Ringu opakovaně nezvládají ostrou jízdu, třebaže jsou v přímce velmi rychlé.
Co má tedy automobilka za lubem, když současné elektrické modely končí, elektrický sporťák není v plánu a přesto nedávno ukázala koncept BMW Vision M Next? V podstatě to, co chtěla z dosavadní i8 udělat Alpina a nemohla. M Next dostane nejsilnější čtyřválcový motor a nejsilnější elektromotor z nabídky automobilky, aby šlo o stále lehký a přitom výkonný sporťák. „Každé M se musí chovat jako M,” říká Fröhlich a dodává, že hybridizace nemine ani další modely z portfolia sportovní divize, které dostanou elektrický motor, ovšem hlavně kvůli výkonu navíc. V roce 2022 tak máme čekat hybridní eMka, kterým elektřina přidá stovky Newtonmetrů lusknutím prstu.
Uvidíme, co reálně bude následovat, slova lidí z vedení BMW ale nyní jasně naznačují, že firma mění svou tvář a nebude se dále hnát za ničím, o co zákazníci nestojí jen proto, že si to usmyslel někdo v Bruselu. Pokud se tak stane, my se za takový vývoj zlobit jistě nebudeme.
Elektromobily podle BMW nikdo nechce, a tak modely i3 a i8 skončí bez nástupce
Koncept BMW Vision M Next bude do tří let transformován v sériový model s hybridním pohonem a chováním skutečného M
Zdroj: Car Sales
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před hodinou - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 2 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 4 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 5 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB